دوشنبه 16 بهمن 1391-16:21

دانشنامه ای دیگر در راه است

اطلاعیه مهم مرکز ساری شناسی/در ادامه کار دانشنامه نویسی برای مازندران، گروه بزرگ پژوهشگران به سرپرستی استاد جهانگیر نصری اشرفی که از سال 1376 دانشنامه ی مازندران را آغاز کرده بودند و هم اکنون مراحل پایانی آن را می گذرانند،در تابستان 1392 در یک مجموعه 6 جلدی با هزاران سرشناسه تقدیم خواهند کرد.(ویرایش دوم)


مازندنومه:امسال سال نضج و گسترش نهضت دانشنامه نویسی در مازندران است که این مهم را باید به فال نیک گرفت.پس از شروع به کار تالیف و تدوین شناخت نامه مازندران به سرپرستی زین العابدین درگاهی که تاکنون نزدیک به 40 جلد آن چاپ و پخش شده است و نیز آغاز فعالیت دانشنامه مازندران به سرپرستی حسن انوشه،این بار مرکز ساری شناسی کار گردآوری و تالیف دانشنامه ای دیگر را آغاز کرده است.

این دایره المعارف مازندران شناسی به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی و دبیری عباس شیرزادی آهودشتی در هفته های آینده وارد مرحله ویراستاری می شود.در همین زمینه حسین اسلامی ساروی-رییس مرکز ساری شناسی-اطلاعیه ای صادر کرده و آن را در اختیار ما قرار داده است که در زیر آمده است.

گفتنی است مازندنومه گفت و گویی نیز با جهانگیرنصری اشرفی-پژوهشگر برجسته بهشهری و سرپرست دانشنامه مازندران-انجام داده که در ساعات آینده پخش خواهد شد.

----------------------

خدای را سپاسگزاریم که بعد از نوشته شدن صدها جلد کتاب در زمینه های مختلف تاریخ و فرهنگ و ادب مازندران امروز با تلاش و همّتی دیگر، بستری شایسته برای پر کردن جای خالی دانشنامه مازندران فراهم گردید.

چه در سطح ملّی و چه در سطح استانی و حتی شهرستانی، ما نیاز به دانشنامه ها و دائره المعارف ها و فرهنگ واژه ها داریم، لذا تدوین چند دانشنامه درباره مازندران از ظرفیت بالای این خطه ی با تاریخ و فرهنگ از ایران عزیز نشان دارد و این تنوع هم موید زیبائی و ارزش این کار است.

ما ضمن سپاس و قدردانی و همکاری با استاد انوشه که سرپرستی تدوین دانشنامه مازندران را با پشتیبانی استاندار محترم و با فرهنگ مازندران آغاز نموده اند که قطعاً کار ارزنده و با نگاهی ویژه خواهد شد، آرزوی تدوین دایره المعارف بزرگ مازندران را که ده ها سال است استاد سیروس مهدوی در دست تهیه دارند را داریم.


امّا در ادامه کار دانشنامه نویسی برای مازندران، گروه بزرگ پژوهشگران به سرپرستی استاد جهانگیر نصری اشرفی (صاحب دانشنامه ی بزرگ واژگان تبری) که از سال 1376 دانشنامه ی مازندران را آغاز کرده بودند و هم اکنون مراحل پایانی آن را می گذرانند تا به لطف خدا در تابستان 1392 در یک مجموعه 6 جلدی با هزاران سرشناسه تقدیم خواهند کرد.

این دانشنامه از سال 1376 با هدف ثبت مهم ترین میراث های تاریخی – اجتماعی-اقتصادی- سیاسی-فرهنگی، در حوزه فرهنگ تبری در گستره فرهنگی و طبیعی مازندران بزرگ طراحی و سازماندهی شد.

بدیهی است که اصولاً هیچ دانشنامه و دائره المعارف و فرهنگ نامه ای پایان ندارد و بسته نمی شود و تا ابد باز می ماند، که هر چند سال یک جلد تکاملی به آن افزوده می شود.

هم اکنون در ادامه این کار بزرگ در بخش مازندران پژوهی که در مرکز ساری شناسی با امکانات محدود در اختیار این گروه از پژوهشگران قرار گرفته تا با مشارکت گروه های مولفین که به صدها نفر می رسد به روزگار برداشت نزدیک گردیم.

کاشت و داشت یک دانشنامه قطعاً سالیان سال زمان و صدها اهل قلم و پژوهش را به همـراهـی نیـاز دارد. ایـن دانشنـامه ها میراث های مادّی و معنوی مازندران بزرگ را مورد پژوهش قرار می دهند.


بنابراین امروز که در سطح ملّی، همزمان، بنیادهای بزرگ دانشنامه های بزرگ اسلامی- تشیع- جهان اسلام، داریم. ضرورت دارد که بنیاد دانشنامه مازندران بر پا شود که گروه های مختلف با دیدگاه های ویژه خودشان و با شیوه ویژه خودشان تألیف دانشنامه های متفاوت را پشتیبانی کند.

گروه دانشنامه نویسی مازندران، در مرکز ساری شناسی رفیق و در کنار دانشنامه استاد انوشه و چشم براه دائره المعارف بزرگ استاد مهدوی و امیدوار به گروه های مختلف دیگر برای کار در عرصه ی تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر مازندران بزرگ است.


دبـیرخـانه دانـشنامه نویسی کـه در مـرکـز ساری شناسی دائر گردیده با دبیری جناب آقای عباس شیرزاد آهودشتی که از پیش کسوتان اهل قلم و صاحب آثار ارزنده هستند،در انتظار حضور گرم تمام پژوهشگران گرامی خواهد بود.

این فعالیت های متنوع فرهنگی مازندران را با انتخاب نخستین معاونت فرهنگی شهرداری ساری به فال نیک می گیریم.

امید است در ادامه نگاه مهربانانه و فرهنگی جناب استاندار و مدیریت کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری مازندران، تمام شهرداریهای استان به این مجمو عه ها پیوندی مقدس بزنند که تا شاید کارهای فرهنگی ناشده در صدها سال قبل در این روزگار جبران گردد.

حسین اسلامی ساروی

*گفت و گوی سردبیر مازندنومه با جهانگیر نصری اشرفی سرمولف و نفر اول تدوین دایره المعارف مازندران:

http://www.mazandnume.com/?PNID=V14858