يکشنبه 22 بهمن 1391-0:25

بزرگ بود و بزرگانه رفت

به بهانه درگذشت استاد فخرالدین سورتیجی(7)/تشییع جنازه بسیار با شکوه مرحوم استاد فخرالدین سورتیچی نشان داد که مردم با فرهیختگان و خادمان فرهنگی خود نیز پیوندی ناگسستنی دارند و قدرشان را می دانند و یادشان را گرامی می دارند.


مازندنومه،صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه:توفیق متعدد همنشینی حقیر با استاد ادب و قلم و سخن در جلسات متعدد مذهبی و ادبی و آشنایی قابل اعتنا از توانایی های ادبی، فراست های هنری، مهارت های شعری، اشرافیت های تاریخی و شجاعت های صاحب نظری ایشان، هیجانی را در من به اوج رساند که لاجرم بر آن شدم که کمی بنگارم و نمی ببارم، تا شاید دمی بیارامم.

سورتیچی فقید یکی از پرچمداران ادبیات مازندرانی در کلاسهای درس، جلسات کارشناسی و مناظره های تخصصی بود که انصافاً صراحت کلام و صداقت مواحهه وی با افراد و موضوعات مورد بحث غالباً کفه ترازو را به نفع ایشان سنگین می کرد.

بزرگمردی که اهل معامله در اصول نبود و اهل عدول نبود، بدون مطالعه کلامی را بیان نمی نمود و لب به سخنی بیهوده نمی گشود، کسی را بی جهت و متملقانه نمی ستود و بی سند بر مقام  کسی نمی فزود!

کسی که سالم زندگی کرد، عالم به وظیفه بود، عامل به علمی که می اندوخت، جلوه کرد و صفت آزادگی در او تبلور داشت و رنگ و بوی زندگی اش، فرهنگی بود و با کتاب و دفتر و قلم دوستی دیرینه داشت!

اهل کینه نبود، دوپهلو نزد، به کسی ظلمی روا نداشت، حقی پایمال نکرد، مدیون کسی باقی نماند، وامدار کسی نشد و مخلص کلام اینکه شفافیت در سلسله رفتارها و گفتارهایش موج می زد!

ادیب نجیب شمال که در طریق وصال، ادبیات بی مثال مازندران را غریب و پرملال کرد، اگر چه در فرایند فعالیت های سیاسی خویش در جوانی، فراز و فرودی گهگاه ناروا نیز داشت، اما مهم ترین جلوه تفکر سیاسی اش در اقتدای او به سرور و سالار شهیدان کربلا دیده می شد و اینکه ایشان خادم الحسین(ع) و خادم اهل بیت(ع) بود و شعرهای بسیار نغز و پرمعنا سرود و ارادتش را به آل الله در استخدام سنگین ترین واژه ها و متین ترین قافیه ها و وزین ترین القاب مستند به روایت های معتبر در اشعارش به تجلی در می آورد و وجد معنوی مخاطبین را موجب می گشت.

آثار ادبی و هنری اش در آحاد مردم جاودانه خواهد ماند و نوحه خوانان اشعار نابش را نغمه خواهند کرد و خلاصه اینکه سورتیچی عزیز، به اعتبار ماندگاری نهضت های پایدار اسلامی، هرگز از یادها نخواهد رفت.

سورتیچی عزیز، بزرگ بود، بزرگ زیست، بزرگ می نگریست، بزرگوارانه می گفت و بزرگانه رفت و بزرگان زیادی را به مراسم خود کشاند و کثیری از بزرگان علم و ادب را در سوگ ماتم خیز خود نشاند.

تشییع جنازه بسیار با شکوه مرحوم استاد فخرالدین سورتیچی نشان داد که مردم با فرهیختگان و خادمان فرهنگی خود نیز پیوندی ناگسستنی دارند و قدرشان را می دانند و یادشان را گرامی می دارند.

روحش شاد و یادش گرامی باد