يکشنبه 13 اسفند 1391-1:38

3 بامداد راه افتادیم تا به آزمون برسیم!

یک رامسری که ساعت هشت صبح آزمون کارشناسی ارشد داشت،باید ساعت سه نیمه شب حرکت می کرد تا خود را به بابل یا بابلسر می رساند!/ما از این سر و کله زدن ها و بحث و جدل ها بر سر هر مسئله کوچک و بزرگی خسته شده ایم و چاره کار را آن می دانیم که یک بار برای همیشه از شرق نشینان جدا شویم.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،سجاد مقصودی:چند هفته از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سراسری می گذرد.

 یکی از نکات برگزاری این آزمون که شاید از نظر بعضی ها کم اهمیت جلوه کند(در حالی که این طور نیست)، شهرهای محل برگزاری آن است.

 در برخی استان های کشور آزمون فقط در مرکز استان برگزار شد. در بعضی استان ها در دو شهر و در برخی استان ها هم نظیر مازندران ، خوزستان و سیستان و بلوچستان آزمون در سه شهر استان برگزار شد .

 البته مازندران با استان های مذکور یک تفاوت عمده و بسیار مهم داشت،این که بر خلاف این استان ها که حوزه های امتحانی از پراکندگی جغرافیایی خوبی در سراسر استان برخوردار بود ، در مازندران تمام حوزه های امتحانی در شرق استان متمرکز شده بود .

 بدین نحو که کلیه داوطلبان شهرستان های شرقی تا قائم شهر در ساری آزمون دادند و در مورد شهرستان های قائم شهر تا رامسر ، خانم ها در بابلسر و آقایان در بابل آزمون دادند.

 یعنی یک رامسری که ساعت هشت صبح آزمون داشت باید ساعت سه نیمه شب حرکت می کرد تا خود را به بابل یا بابلسر می رساند!

 البته باز هم ما می گوییم که اشکالی ندارد . می دانید چرا ؟ چون فرض ما این است که آزمون کارشناسی ارشد تنها در دانشگاه های سراسری نظیر دانشگاه مازندران ( بابلسر ) و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و ... برگزار می شود و چون غرب مازندران فاقد دانشگاه سراسری و دولتی مناسب است ، بنابراین نمی تواند حوزه آزمون مستقل داشته باشد،اما نکته کلیدی ماجرا این است که دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی مانند دانشگاه پیام نور بابل و مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی هدف ساری و ... هم به عنوان مکان برگزاری آزمون در نظر گرفته می شوند .

در چنین شرایطی است که این سؤال کلیدی به وجود می آید که اگر دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی هم می توانند مکان برگزاری این آزمون باشند ، پس چرا با وجود دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی مناسب و متعدد در شهرهای مختلف غرب استان ، تمام حوزه های امتحانی در شرق استان متمرکز شده و حتی یک حوزه هم به غرب استان اختصاص داده نشد؟

 آیا این کار ظلم آشکار به داوطلبان غرب استان نیست ؟ چرا باید چنین ظلمی شود تا یک رامسری که ساعت هشت صبح آزمون دارد مجبور باشد ساعت سه نیمه شب حرکت کند تا خود را به بابل یا بابلسر برساند؟

 شما اسم این کار را چه می گذارید جز تبعیض ، بی عدالتی ، کم توجهی یا در خوش بینانه ترین حالت دیده نشدن یا به حساب نیامدن غرب استانی ها توسط مسئولان شرق نشین؟

 البته ممکن است این طور گفته شود که این رویه مختص امسال نیست و در گذشته هم هیچ حوزه امتحانی برای این آزمون به غرب مازندران اختصاص داده نمی شده است.

 در پاسخ باید گفت که رویه غلط ، غلط است و باید اصلاح شود و وجود امثال همین رویه های غلط در طی سالیان متمادی است که فریاد جدایی غرب استانی ها را به آسمان بلند کرده است.

 البته موردی که ذکر شد تنها یک نمونه کوچک است و تمام راه حلش هم این که است که از این به بعد در آزمون کارشناسی ارشد و نظایر آن یک حوزه امتحانی هم به یکی از شهرهای غرب مازندران اختصاص داده شود .

 غرض از بیان این مطلب هم دو چیز بود : نخست آن که شاید دری به تخته بخورد و به گوش مسئولان برسد و این رویه غلط از این پس اصلاح شود .

 دوم آن که به برخی ها که منکر وجود تبعیض بین غرب و شرق مازندران می شوند یادآوری شود که امثال این نمونه ها و موارد در مازندران بسیار است و اگر ما فریاد جدایی و استان جدید سر می دهیم به این دلیل است که دیگر نمی خواهیم سر هر مورد کوچک و بزرگی با شرق نشینان سر و کله بزنیم تا بلکه نظرشان جلب شود و به خواسته ما هم توجهی بکنند .

 ما از این سر و کله زدن ها و بحث و جدل ها بر سر هر مسئله کوچک و بزرگی خسته شده ایم و چاره کار را آن می دانیم که یک بار برای همیشه از شرق نشینان جدا شده و استان مستقلی تشکیل دهیم و این مشکلات را به طور ریشه ای حل کنیم ؛ زیرا اگر مسئولان شرق نشین بعد از این همه اعتراض و فریاد جدایی غرب استانیها قصد تغییر رویه و حسن نیت داشتند نباید باز هم رفتارهای این چنینی انجام می دادند . 

ایمیل نویسنده:(sajjadmaqsoudi@gmail.com)