دوشنبه 21 اسفند 1391-8:52

چهارشنبه سوزی/سرخی تو از من یا سرخی من از تو؟!

 این سال ها شب چهارشنبه سوری تقریبا از یک ماه قبل آغاز می شود.عده ای خیابان های شهر را با منطقه جنگی اشتباه می گیرند/چند سالی است که به این سنت لطیف ایرانی، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آن قدر فراگیر شده که لطافت و صمیمیت این سنت تاریخی را تحت الشعاع قرار داده است؛به مصداق عکس شعر فوق شده که:" سرخی من از تو، زردی تو از من"!


مازندنومه؛یادداشت مهمان،زهرا مستشرق:یکی از جشن های قدیمی ایرانیان،چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است.

ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی،با برافروختن آتش و پریدن از روی آن با گفتن"زردی من از تو ، سرخی تو از من" به استقبال نوروز می روند.

در ایران رسم است که پیش از پریدن آفتاب، هر خانواده بوته های خار و گزنی را که از قبل فراهم کرده اند روی بام یا زمین حیاط خانه کپه می کنند.

با غروب آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان ، زن و مرد و پیر و جوان گردهم جمع می شوند و بوته ها را آتش می زنند.

 در این هنگام از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی آتش می پرند، تا ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند و سلامت و سرخی و شادی به هستی خود بخشند.

متاسفانه چند سالی است که به این سنت لطیف ایرانی، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آن قدر فراگیر شده که لطافت و صمیمیت این سنت تاریخی را تحت الشعاع قرار داده است؛به مصداق عکس شعر فوق شده که:" سرخی من از تو، زردی تو از من"!

 این سال ها شب چهارشنبه سوری تقریبا از یک ماه قبل آغاز می شود.عده ای خیابان های شهر را با منطقه جنگی اشتباه می گیرند و این گونه اقدامات باعث شده تا سنت دیرینه ایرانی در هیاهوی انفجارها از بین برود.

تجربه نشان داده هر چه رسانه ها بگویند،باز هستند کسانی که با ترقه و مواد انفجاری به استقبال چهارشنبه سوری می روند.کارشناسان برای افرادی که به خاطر هیجان های روحی می خواهند با وسایل محترقه استفاده کنند،چند توصیه دارند:

1-وسایل محترقه و منفجره و ترقه فشفشه دست ساز نباشد،حتی المقدور از فروشنده های مجاز تهیه شود.

2- هنگام استفاده از مواد محترقه از نزدیک کردن آن جلوی صورت خودداری و از عینک و دستکش محافظ استفاده کنند.

3- وجود یک کپسول خاموش کننده در نزدیک محوطه آتش ضروری است.

4- از حمل مواد محترقه در جیب لباس، وسایل نقلیه و منزل خودداری کنید.

5- مواد محترقه ای را که دارای اشکال هستند، دوباره روشن نکنید.

6- قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن باشید.

7- در صورت هر گونه حریق و حادثه، ضمن خونسردی در اسرع وقت با آتش نشانی تماس بگیرید.