يکشنبه 22 ارديبهشت 1392-19:54

ردایی:تمام انتصابات ما درون سازمانی ست

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت:در مرکز سالمندان ساری،سالمندان مجهول الهویه 15 نفر و در مرکز نوشیروانی هم معلولان مجهول الهویه 25 نفرند/بهزیستی تا سقف 1 میلیون تومان برای محل زندگی معلول هزینه مناسب سازی را به صورت بلاعوض پرداخت می کند/در مازندران هیچ وسیله حمل و نقلی برای هیچ معلولی مناسب سازی نشده است.


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار:روح اله ردایی-مدیر کل سازمان بهزیستی مازندران-در جلسه معارفه رییس جدید اداره بهزیستی نکا گفت:در قرآن کریم بیش از 26 آیه اختصاصا" اشاره به این دارد که در خدمت فقرا،معلولان و محرومان باشیم.

وی افزود: هر کس می خواهد زندگی سالم داشته باشد باید با بهزیستی سر وکار داشته باشد.

ردایی با بیان این که خدمات بهزیستی بسیار گسترده است،گفت: چون قالب خدمات ما محرمانه است خیلی ها شناخت کافی ندارند،اما همه آدم ها در گذر زمان بالاخره روزی به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند.

 این مسئول ادامه داد:اجرای قوانین جامع حمایت از معلولان،واجب است،روسای ادارات بخوانند و وظایف شان را در قبال معلولان اجرا کنند.

ردایی اعلام کرد:در استان 997 مهدکودک داریم که 17 درصد از بچه هایی که شرایط آموزش درمهد کودک را دارند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی با بیان این که سرانه ما نسبت به استان های دیگر بیشتر است،افزود: میانگین در کشور حدود 12 تا 13 درصداست که ما بیش از 17 درصد بچه های معلول را تحت پوشش داریم.

این مسئول تصریح کرد: تمام انتصابات ما درون سازمانی ست و تحت هیچ عنوانی نیرویی را به عنوان رییس اداره یا معاون سازمان از غیر سازمان انتخاب نمی کنیم.

گفتنی است در این جلسه سید حسین کاظمی سنگدهی-رییس بهزیستی نکا-تودیع شد و به قائم شهر رفت و رییس بهزیستی این شهرستان شد و حسین اخوان به جای او به عنوان رییس بهزیستی نکا منصوب شد.

*بیشتر شهرها به امور معلولان کم توجه هستند

ردائی در این جلسه به پرسش های مازندنومه نیز پاسخ داد.

مازندنومه:اقدامات بهزیستی درخصوص سالمندان و معلولان مجهول الهویه چیست و چند درصد از سالمندان و معلولان مجهول الهویه را بهزیستی استان زیر پوشش قرار داده است؟

-زمانی که دادستانی به سازمان بهزیستی حکم بدهد برای نگهداری معلولان و چه سالمندان، هیچ محدودیتی نداریم، یعنی سالمندی که مجهول الهویه باشد اگر دادستان دستور به پذیرش دهد ،سازمان بهزیستی آمادگی پذیرش دارد. در خصوص سالمندان هم به همین صورت است.

 درصد این گونه افراد زیر پوشش محدود و ناچیز است. در مرکز سالمندان ساری، سالمندان مجهول الهویه 15 نفرند،در مرکز نوشیروانی هم معلولان مجهول الهویه 25 نفر هستند.

مازندنومه:برای اشتغال افراد تحت پوشش تان چه کرده اید؟

-درسال 1391 مقرر شده بود از طریق استانداری 2350 نفر فرصت شغل ایجاد شود که تابه حال تمام فرصت های شغلی محقق شده است و بخشی از معلولین، زنان سرپرست خانوار و خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی مشغول شده اند.

مازندنومه:اقدامات بهزیستی برای مناسب سازی محیط شهری برای معلولان در چه حدی است؟

- بهزیستی تا سقف 1 میلیون تومان برای محل زندگی معلول هزینه مناسب سازی را به صورت بلاعوض پرداخت می کند و بخشی را هم تسهیلات به صورت قرض الحسنه به مردم می دهد، منتهی برای محیط بیرونی برطبق قانون جامع حمایت از معلولان، همه سازمان ها، نهادها و اماکن را موظف کردیم مناسب سازی کنند.

شهرداری هم درساخت و سازها موظف است قبل از اینکه مجوزی صادرشود نقشه ای که مالک ارائه می دهد،آن را به منظور مناسب سازی برای معلولان درنقشه تعریف کند که اگر انجام نداد موظف است پایان کار به او ندهد تا شرایط را رعایت کند که متأسفانه کمتر رعایت می شود.

 امسال تصمیم براین است کمیته مناسب سازی استان که شخص استاندار رئیس کمیته است، اقدامات جدی تری دراین خصوص انجام دهد.

ضمن اینکه قانون جامع حمایت ازمعلولان، مجددأ درحال اصلاح است که اگر مصوب شود قوانین خوبی اجرایی خواهد شد.

مازندنومه:ساخت شهر بی مانع یکی از درخواست های معلولان است.در این زمینه چه کرده اید؟

-متولیان شهر باید این قضیه را اجرا کنند. ما اعلام می کنیم، ولی بیشتر شهرها به امور معلولان کم توجه هستند.

 شهرداری موظف است این کار را انجام دهد، قانون موظف کرده، راهنمائی و رانندگی هم موظف است اقداماتی در خصوص چراغ های راهنمایی محل عبور معلولان و... انجام دهد.

 سازمان حمل و نقل نیز موظف است پایانه ها را طوری مناسب سازی کند تا معلولان استفاده کنند.

 قانونگذار باید این بخش را اصلاح کند تا سازمان بهزیستی اهرمی داشته باشد برای آنهایی که کار را انجام نمی دهند و بتواند اقدامات قانونی انجام دهد.

 سازمان بهزیستی متولی امور معلولان است، شهرداری که جواز می دهد باید جلوی تخلف را بگیرد.صحیح این است که قبل از اینکه پایان کار بگیرد،شهرداری ها نقشه را به کارشناس بهزیستی ابلاغ کنند و کارشناس برای بازدید به مکان مورد نظر رفته ، اگر مناسب سازیاجرا شد موافقت کند و پایان کار بدهد.

مازندنومه: آیا این صحبت هایی که کردید،محقق شدنش جزو آمال و آرزوهای سازمان شما نیست؟

- نه،مثلا شهردارساری در بحث مناسب سازی برای عبور و مرور نابینایان موزاییکی برجسته گذاشته است،بعضی از ایستگاه های حمل و نقل مسافربری را مناسب سازی کرده و... خب، همین اقدام در همه شهرها انجام شود حرف ما محقق می شود، منتها باید مسئولان امر باید همت بیشتری کنند.

در استان مازندران هیچ وسیله حمل و نقلی برای هیچ معلولی مناسب سازی نشده است ، پایانه ها در استان 1 وسیله مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان ندارد.

 باید قانون اجرا شود، چون قانون را مجلس مصوب کرده، قانون وضع شده که در یک پروسه 5 ساله ناوگان شهری مناسب سازی کند، خب انجام نداده اند،این تخلفات باید در کجا بررسی شود؟

سازمان بهزیستی مدعیست و باید پی گیری کند،منتهی بالاخره افراد دیگر که موظف شدند باید جلوی این کار را بگیرند و جدی تر باشند.

مواردی که ما پی گیریم به این قرار است:فراهم کردن 3 درصد ازسهمیه استخدامی تمام دستگاه های اداری به منظور اشتغال به کار برای معلولان، مناسب سازی حمل و نقل ناوگان شهری برای معلولان ، مناسب سازی مخابرات درتسهیل استفاده از تلفن شهری، مناسب سازی معابر شهری، پذیرش رایگان فنی و حرفه ای برای معلولان، تخفیف 50 درصدی بلیت پرواز درشرکت های هواپیمائی برای معلولان ، تخفیف شهریه دانشجویی دانشگاه برای معلولان و....

خواهش من از همه ادارات و نهادها این است که قانون جامع حمایت از معلولین را رعایت کنند تا مشکل حل شود.