دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:14

عقلانیت و اعتدال با آیت الله هاشمی

بدون اینکه بتوان پاره ای انتقاد از عملکرد پیشین آیت الله هاشمی رانادیده گرفت،توجه به واقعیت سوابق و کارنامه درخشان هاشمی از یک سو و پاره ای تحولات نواندیشانه آیت الله در درک شرایط و مطالبات جدید،از این ضرورت خبر می دهد که در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه،ازهاشمی به مثابه بهترین ترجمه از عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی کشور نمی توان عبور کرد.


مازندنومه؛لطف الله آجدانی،مورخ و مدرس دانشگاه:به همان اندازه و دلیلی که پاره ای از گفتمان و رفتارهای به دور از عقلانیت و اعتدال رییس جمهور احمدی نژاد و هم اندیشان  او در مدیریت کشور و جامعه با ایجاد برخی  نابسمانی ها در سیاست های داخلی و بین المللی و آسیب های تاشی از آن برای مصالح نظام و منافع ملی، موجی گسترده از نارضایتی از رویکردهای به دور از عقلانیت و اعتدال را در جامعه برانگیخته است، هرگونه امید به عبور از تنگناها و مشکلات موجود و کاهش آسیب های ناشی از آن تنگناها و مشکلات ، از راه مدیریت عقلانی و اعتدال در افکار و رفتار در مدیریت اجرایی کشور و جامعه می گذرد.

گفتمان عقلانیت و اعتدال به ما می آموزد که حفظ و تقویت اقتدار و عزت ملت و مصالح نظام و منافع ملی با هر نوع افراطی گری و خشونت طلبی مغایرت دارد.افراطی گری از هر نوع آن در سرشت خود قادر به حفظ مصالح نظام و منافع ملی نیست.

 بی پروا باید گفت به رغم شعارهای انقلابی رییس جمهور احمدی نژاد پاره ای از افکار و رفتارهای افراطی گرایانه او در سیاست داخلی و خارجی ، که به افزایش مشکلات داخلی و دشمن سازی های بلاوجه بین المللی انجامیده،به شدت مصالح نظام و منافع ملی را به خطر انداخته است.

در چنین شرایطی حساس و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بدون تردید برای همه کسانی که داعیه ی علاقه و پایبندی به مصالح نظام و منافع ملی را دارند،باید این واقعیت جدی گرفته شود که جامعه ی ایران به ویژه در شرایط کنونی به شدت نیازمند رویکردهای عقلانی و اعتدالی است.

لاجرم و بدون اینکه بتوان پاره ای  انتقاد از عملکرد پیشین آیت الله هاشمی رانادیده گرفت ،توجه به واقعیت سوابق و کارنامه درخشان هاشمی از یک سو و پاره ای تحولات نواندیشانه آیت الله در درک شرایط و مطالبات جدید،از این ضرورت خبر می دهد که  در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه ، ازهاشمی به مثابه بهترین ترجمه از عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی کشور نمی توان عبور کرد.

هاشمی به اعتبار سوابق و عملکرد خود نشان داده است که حتی در بحرانی ترین مقاطع و شرایط، از توانایی های فراوانی برای خویشتن داری و اتخاذ تصمیم و رفتار در چهارچوب عقلانیت و اعتدال برخوردار است.

 افزایش اعتبار بین المللی ایران از یک سو و کاهش مشکلات داخلی از سوی دیگر، حداقل دستاورد حضور هاشمی در مدیریت اجرایی کشور است.

منزلت و اعتبار نسبی بالای هاشمی در عرصه های کنش و واکنش های بین المللی از یک سو و جایگاه نسبی بالای او در میان بسیاری از اعتدال گرایان جناح ها و طیف های مختلف اصلاح طلبان و اصولگرایان ،از آیت الله هاشمی به ویژه در شرایط کنونی و با توجه به پتانسیل بالای او به عنوان حلقه مفقوده وفاق بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان  معتقد به افکار و رفتارهای برخاسته از عقلانیت و اعتدال،چهره ی بی بدیلی ساخته است.

به نظر می رسد هاشمی یک ضرورت و نیاز در شرایط کنونی برای حفظ و تقویت مصالح نظام و منافع ملی است. لاجرم جامعه ایرانی نباید و نمی تواند خود را از هاشمی و توانایی هایش برای برخورداری کشور و ملت از مواهب رویکرد متکی بر عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی،بی نیاز احساس کند.