پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:13

موسیقی،گوهر همزاد اقوام

 گشتی در یک آموزشگاه موسیقی/هرساله شهرستان نکا شاهد اجرای کنسرت های آموزشی وپژوهشی هنرجویان آموزشگاه خانه هنر است/گروهای زیادی از هنرجویان این مرکز،با اجرا درمناسبت های مختلف درمراکز دولتی و تالارها، موجب کسب درآمد و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزائی شده اند.


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار:محمدصادق اسحاقی گرجی- مدیرخانه هنرنکا- در طول 10 سال، هنرجویان زیادی را در رشته های مختلف موسیقی محلی،کلاسیک و سنتی تربیت کرده که هم اکنون در جاهای مختلف مشغول به فعالیت هستند.

 تجربه بیش از 30 سال اسحاقی توانست موسیقی محلی را دارای هویت نوشتاری کند و سازهائی همچون« دسرکوتن ، دایره و...» به نت درآمده است.

 در همین راستا، کتابهای پژوهشی وی در رابطه با زمینه پیدایش موسیقی منطقه، رابطه شعر و موسیقی،صنایع دستی و آداب و رسوم و آئین های موسیقائی منطقه درحال ویراستاری و آماده شدن برای چاپ است.

 اسحاقی گرجی در گفت و گو با ما با بیان این که برخی از هنرجویان ما در همین آموزشگاه،مشغول تدریس هستند، تأکیدکرد: این مرکز توانست فرهنگ موسیقی را در نکا گسترش دهد و این شهر را درجامعه موسیقی کشور معرفی کند.

وی گفت: هرساله شهرستان نکا شاهد اجرای کنسرت های آموزشی و پژوهشی هنرجویان این آموزشگاه درسالن آمفی تئأتر اداره ارشاداسلامی شهرستان نکا است.

مدیر آموزشگاه خانه هنر نکا ادامه داد:فعالیت صادقانه و قانونمند این آموزشگاه، نظر مدیران ادارات را جهت همکاری به خود جلب کرده است.

 اسحاقی گرجی ادامه داد: کتاب آموزش دف به زبان ساده همراه باشعر و آهنگ درحال چاپ است که دراسرع وقت دراختیار علاقه مندان قرارمی گیرد.

 این هنرمند پیشکسوت با اشاره به این مطلب که تاکنون تعداد زیادی ازهنرجویان به مرحله استادی رسیدند،خاطرنشان کرد: گروهای زیادی از هنرجویان این مرکز،با اجرا درمناسبت های مختلف درمراکز دولتی و تالارها، موجب کسب درآمد و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزائی شده اند.

وی تصریح کرد: این مرکز توانست شرایط غم و اندوه بعداز سیل خانمانسوز سال 78 را به آرامش تبدیل کند.

اسحاقی عمده دغدغه خود را ساماندهی هرچه بیشتر هنرمندان موسیقی و تشکیل صنف هنرمندان موسیقی دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به تعریف 2 درصد کل بودجه ادارات در بحث فرهنگی حمایت ارگان ها، شهرداری و دستگاه های اجرائی ضروری است.

*آموزشگاه خانه هنر نکا یکی از مراکز فعال و مورد تأئید ارشاد است

رسول هادیزاده- رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان نکا- درگفت وگو با ما،هنر را گوهر همزاد بشری دانست و اظهار داشت: موسیقی به عنوان یک هنر با توجه به شکل تکامل هر قومی و در نظر داشتن نیازهای روحی و زندگی همان قوم شکل گرفته است و به صورت گوهرهمزاد آن قوم در آن بخش از کره خاکی رشد و تکامل یافته است.

وی با بیان این که ذات موسیقی یگانه است، اما در فرم بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: موسيقي در ايران باستان از سابقه اي بسيار طولاني برخوردار است.

 هادیزاده ادامه داد: در بخش های مختلف کشور همان گونه که آب و هوا،ساختمان،گویش ها و آداب و رسوم متفاوتی دیده می شود، سازها و موسیقی متفاوتی هم دیده می شود.

وی دغدغه های هنرمندان را دغدغه های خود دانست و اظهارکرد: از بدو ورودم به شهرستان نکا تاکنون سعی بر آن داشتم تا حق و حقوق هنرمندان را تاجائی که توان دارم ادا و بستر را برای فعالیت شان فراهم کنم.

 رییس ارشاد نکا از انسجام و ساماندهی هنرمندان،به خصوص نوازندگان موسیقی شهرستان که سالیان سال بدون انسجام و حمایتی در محافل وکوی و بازار اجرا داشتند، در موسسات مجوز دار خبرداد و خاطرنشان کرد: هنرمندان و مدیران مراکز آموزشی هنری می توانند با تمدید اعتبارمجوز مرکز خود، از تسهیلات و حمایت های شهرستانی واستانی بهره مندشوند.

هادیزاده در پایان از تشکیل گروه های متعدد موسیقی در شهرستان که اشتغالزائی رابه دنبال داشته و نیز دادن وام کم بهره به هنرمندان خبر داد و گفت: آموزشگاه خانه هنر نکا باسابقه 10 ساله یکی از مراکز فعال و مورد تأئید ارشاد است.