سه شنبه 4 تير 1392-11:24

رحمان زاده:سهم نمی خواهیم/مازنی ها باید در کابینه باشند

در گفت و گوی مازندنومه با جعفر رحمان زاده مطرح شد:به دنبال سهم خواهی از دولت نیستیم،بلکه می خواهیم به گفتمان مشترکِ اصلاحی برسیم/با وجود نیروهای قابل و شایسته ای که مازندران دارد،نه از باب سهم خواهی،به این خاطر که عدالت رعایت شود باید در کابینه حضور داشته باشیم/با تدبیر آقای خاتمی این پیروزی به دست آمد.اصلاح طلبی زنده است و شبکه های اجتماعی وسیعی دارد.


مازندنومه،سردبیر:جعفر رحمان زاده-معاون سياسي-امنيتي استانداري مازندران در دولت اصلاحات و استاندار زنجان در دولت هشتم که زمانی مسئول ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در مازندران هم بود،پس از بازنشستگی بیکار ننشسته و هم چنان در تهران به فعالیت سیاسی و فکری مشغول است.

او را می توان در شمار پختگان سیاسی و عقلای اصلاح طلب استان به شمار آورد که همواره از تندروی های کاذب به دور بوده و اکنون نیز باور دارد تندروی جواب نمی دهد و اعتدال،چاره برون رفت از مشکلات است.

صبح سه شنبه تلفنی با او گفت و گو کردم.

* از قضایای اخیر و اتفاقات ناخوشایندی که بین اصلاح طلب های مازندرانی ایجاد شد،شروع کنیم.از چند روز پس از پیروزی دکتر روحانی اختلافات و سهم خواهی ها شروع شد.چرا؟

- دوستان ما در این چند سال به دلیل شرایط و فضایی خاصی که در استان وجود داشت(در مرکز و تهران فضا بازتر و سیاست ورزیِ عقلانی بهتر و بیشتر بود)،نتوانستند تمرین مناسب دموکراسی و سیاست ورزی داشته باشند.

به خاطر نبودن همین تمرین،نتوانستند یکدیگر را به خوبی تحمل کنند و سعه صدر لازم ایجاد نشد.الان البته خودشان متوجه شده اند که باید موضوع را مدیریت کرد و اختلاف ها کم رنگ شده است.

*منظورتان از کم رنگ شدن اختلاف ها،در "سر" مجموعه است یا"بدنه"اصلاح طلب ها؟

این که می گویم اختلاف ها کم رنگ شده یا از بین رفته منظورم هم در مرکز(پایتخت) است و هم داخل استان؛یعنی در راس کشور و در راس اصلاح طلبان داخل استان مشکل مهمی وجود ندارد.

در انتخاب آقای روحانی همه زحمت کشیدند و این اختلاف هایی که اشاره کردید،بیشتر در ساری بود و به سایر شهرستان ها کم تر سرایت کرد.

*می گویند اصلاح طلب ها دیر وارد شدند،ولی الان سهم بیشتری مطالبه می کنند.

-اصلاح طلب ها اصلا به دنبال سهم خواهی نیستند،اما انتظاراتی از دولت جدید دارند.

*مثلا" چه انتظاراتی؟

- مثلا ما انتظار داریم رای مردم که ناظر به تغییر و تحول خواهی بود،عملیاتی شود،عقلانیت و تعامل وجود داشته باشد،تندروی در دولت نباشد،به نخبگان اعتبار دوباره داده شود و گفتمان شایسته سالاری اجرایی شود؛این ها انتظارات ماست.

اگر این اتفاقات بیفتند ما پیروزیم و هیج چیز دیگری نمی خواهیم.اصلا" اصلاح طلبی یعنی همین مواردی که گفتم.ما به دنبال سهم خواهی از دولت نیستیم،بلکه می خواهیم به گفتمان مشترکِ اصلاحی برسیم.

*برخی اختلاف های درون استانی ما را از تهران و ترکیب کابینه آینده غافل کرده.الان در فهرست منتشر شده برای کابینه-حتی در رده سوم و چهارم -هم نام مازندرانی ها دیده نمی شود.این در حالیست که مردم مازندران رای بسیار بالایی به روحانی دادند و این رای بالا توقعات و  انتظاراتی نیز ایجاد کرده است.

-دغدغه شما را من کاملا" قبول دارم.ما در تهران نشستی به همین دلیل گذاشتیم و با بزرگانی که تاثیرگذار هستند،صحبت شد،ملاقات هایی نیز داشتیم و خواهیم داشت تا این دغدغه به دکتر روحانی انتقال یابد.

با وجود نیروهای قابل و شایسته ای که مازندران دارد،نه از باب سهم خواهی،به این خاطر که عدالت رعایت شود باید در کابینه حضور داشته باشیم.

*ما در یادداشتی پیشنهاد دادیم اتاق فکری در استان تشکیل شود و عزل و نصب های آینده را بررسی کند تا شایسته ترین ها راس کار بیایند.نظرتان چیست؟

-ما الان از نظر حقوقی در جایگاهی نیستیم که این کار را انجام بدهیم.کسی هم از ما نخواسته.اما در آینده می شود این کار را اجرایی کرد.یعنی در سطوح مدیریتی استان مثلا" تغییر در سطح مدیران کل و مانند این موارد اگر چنین اتاق فکری باشد،خوب است و ما استقبال می کنیم.

*یعنی صبر کنیم استاندار آینده تعیین شود،بعد اتاق فکر برای انتصابات پایین تر تشکیل شود؟

-بله،این جوری بهتر است.البته لابی گری در هر دوره ای بوده.باید با گزینه های مطرح صحبت کرد و هم فکری شود تا بهترین انتصابات را داشته باشیم.

*به نظر ما نیاز نیست تمام مدیران احمدی نژاد را تغییر داد.مدیرانی که تخصصی هستند و مواضع سیاسی هم نداشتند اشکال ندارد بمانند.نظر شما چیست؟

-در دوران اصلاحات واقعا" ما برخی مدیران تخصصی و غیر سیاسی را حفظ کردیم.الان هم باید معیار همین باشد.اصل بر کارآمدی و شایسته سالاری است.نباید کسی را که شایستگی دارد،به صرف این که در دولت قبلی حضور داشت از خدمت محروم کرد.

البته پست های سیاسی با پست های تخصصی تفاوت دارد،چرا که هر ریس جمهوری باید با کابینه و مدیران همسو کار کند.

*آینده اصلاح طلبی را روشن می بینید؟

-در چند سال گذشته تریبون هایی نوشتند و اعلام کردند که اصلاح طلبی مرده است.مثلا" همین "کیهان" قبل از انتخابات نوشت که خاتمی از ترس رد صلاحیت وارد گود نشد و هاشمی هم چون رای نمی آورد وارد کارزار نمی شود.

بعد دیدید که هاشمی آمد و اگر تایید صلاحیت می شد،حماسه سیاسی بزرگ تری که منظور نظر مقام معظم رهبری بود،محقق می شد.

الان هم کیهان نوشته که اصلاح طلب ها 10 درصد بیشتر رای نداشتند،این در حالیست که خود آقای نعمت زاده-رییس ستاد دکتر روحانی در انتخابات-اعلام کرد وقتی بین اعتدالیون و اصلاح طلبان ائتلاف شد ما پیروز شدیم و رای 51 درصدی روحانی به دست آمد. 

به نظر من با تدبیر رهبری جریان اصلاحات یعنی آقای خاتمی این پیروزی به دست آمد.اصلاح طلبی زنده است و شبکه های اجتماعی وسیعی دارد و ما به آینده خوش بین هستیم.

*البته برخی تندروی ها همواره به شما ضربه وارد کرده!

-اصلاح طلب ها خیلی وقت است که تندروها را از خودشان دور کرده اند.ما تغییر و اصلاح را درون نظام می خواهیم و حرف های مان را در چارچوب قانون اساسی مطرح می کنیم.

عده ای که تندروی می کنند و از عقلانیت و پختگی خارج شده اند،بیرون از تعریف اصلاح طلبی هستند که تناسبی با ما ندارند و ما مسئولیت حرف ها و کارهای آنان را بر عهده نمی گیریم.