چهارشنبه 19 تير 1392-0:3

لوچو،مایو و حرمت امامزاده

من به جاده ناهموار و حادثه ساز و بدون شانه و رانشی منطقه بندپی شرقی اعتراضی ندارم،کاری هم ندارم که این جا مثلا" ایرانسل خط نمی دهد و...؛اما آنچه که امسال شاهد آن بودیم شکسته شدن قداست امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی توسط برگزارکنندگان مسابقات لوچو بود.


مازندنومه،مرادعلی نعمتی:مدت هاست که شاهد بی اخلاقی در بعضی از ورزش های بومی استان هستیم. البته چه آنانی که وارد عرصه ورزش می شوند با دعوا و نزاع خود باعث بی اخلاقی می شوند و چه آنانی که با پوشش نامناسب خود قداست ورزش بومی را می شکنند،به گونه ای که هر رهگذری که چشم شان به این افراد بیفتد احساس می کنند که انگار وارد جشن عروسی شدند.

می گویند:حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد. امسال برای چندمین بار پیاپی برای پوشش خبری مراسم قرق شکنی،داوت(دعوت) و کشتی لوچو امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی بند پی شرقی،مسیر یکصد کیلومتری را پیمودم.

من به جاده ناهموار و حادثه ساز و بدون شانه و رانشی این منطقه اعتراضی ندارم،کاری هم ندارم که این جا مثلا" ایرانسل خط نمی دهد و...؛اما آنچه که امسال شاهد آن بودیم شکسته شدن قداست امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی توسط برگزارکنندگان مسابقات لوچو بود.


من می گویم ثواب حفظ آیین ها ، باورها و بازی های بومی هر منطقه کمتر از ثواب برخی کارهای مذهبی نیست ولی نه به قیمت بی حرمتی به مکان مقدس.

 متولیان ورزش پاسخ دهند؟در کجای این مملکت دیدید که خانم ها دوشادوش و چسبیده به مردان در کنار میدان لوچو شاهد پنجه در پنجه انداختن ورزشکاری که اصول اولیه اخلاق را رعایت نمی کند، باشند؟

 ورزشکاران لخت و با مایو جلوی خانواده ها با هم رقابت می کنند.نمی دانم  حرمت مقام پهلوانی کجاست؟


 از خرید و فروش ملک وقفی سخنی به میان نمی آورم،چرا که پاسخ با خود فروشندگان و خریدار است، اما سوالم اینجاست جامعه ای که در آن ایمان، اعتقاد، دین و باورهای مردم دستخوش سیاه کاری و بازی های سیاسی عده ای شود آن جامعه به نابودی کشیده می شود.

همیشه این گونه بود که بومیان امین ترین مردم هر دیارند. ما نباید آنان را بخاطر خواسته های نابجای خود فریب دهیم. نمی شود برای پیمودن پله های پست و مقام،از نردبان امام زادگان و ورزش بومی سو استفاده کرد.

سال های گذشته در کشتی پهلوانی شاهد دعوا و زد و خورد مثلا" قهرمانان لوچو هم بودیم که بارها این مسابقات نیمه کاره رها شد.

آقایان!بگذارید این ورزش با این اوضاع و طرز پوشش،در سالن های ورزشی ادامه پیدا کند و امام زاده و مکان مذهبی را برای اهل آن بسپاریم و آلوده نکنیم.