دوشنبه 31 تير 1392-17:24

ما چگونه ما شدیم؟

در نشست رهیافت ها و الزامات توسعه پایدار مازندران مطرح شد:نمایندگان ما بخشی‌نگر و درون‌نگر هستند و نماینده استان‌نگر نداریم/ برخي نماينده ها فکر نکنند که نماينده ترند/ مشکل استان ما نبود پول نیست، نبود فکر و اندیشه سالم است/به فروشندگان کلوچه لاهیجان و آب‌میوه‌های خراسان تبدیل شده‌ایم+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:جلسه رهیافت ها و الزامات توسعه پایدار مازندران پیش از ظهر امروز در دفتر مجمع نمایندگان استان مازندران برگزار شد.

 در این نشست که تعدادی از فعالان عرصه رسانه،صنعت،کشاورزی،دانشگاه و برخی نمایندگان دستگاه های اجرایی حضور داشتند،صادقعلی رنجبر اظهار داشت:‌ در توسعه پایدار باید توجه کنیم به کدام‌یک از ظرفیت‌های استان توجه نشده است و علت سرمایه‌گذار گریزی در مازندران باید مشخص شود.

این فعال رسانه ای افزود:بخشی از این موضوع به سیاست‌ها و نحوه برخورد مدیران با سرمایه‌گذاران مربوط است و‌ این بخش متولی ندارد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین معضل ما در مازندران این است که قدرت متمرکز نداریم و ملوک‌الطوایفی هستیم، افزود: نمایندگان ما بخشی‌نگر و درون‌نگر هستند و نماینده استان‌نگر نداریم.

وی با اشاره به اینکه ادارات ناظر را باید دوباره به نظارت فرابخوانیم، یادآور شد:‌ انحراف مسیر تسهیلات باید برطرف شود.

 رنجبر خاطرنشان کرد: انحراف از مسیر تسهیلات بانکی، مانع توسعه کشاورزی و صنعت شده و به ما ضرر زده است. وی ادامه داد: مدیران ما نازنازی هستند.

 این فعال رسانه‌ای یادآور شد: انواع کلک‌های اشتغال داریم، آمارهایی که مجازی و صوری است و بعد می‌گویند شغل ایجاد کردیم، یادداشتی در این زمینه نوشته بودم که بلافاصله به من باج دادند و به عضویت شورای اشتغال استانداری درآوردند که یک جلسه در این شورا حضور یافتم و دیگر نرفتم،چون آن جلسه من را بدبین‌تر کرد.

 وی با بیان اینکه گردشگری فلجی را در استان تجربه می‌کنیم، گفت:‌ اما سازمان گردشگری به خود، به به و چه چه می‌گوید؛ بغل دست ما آب قرار است آب پمپاژ شود به سمنان اما هیچ کس حرفی نمی‌زند.

 این استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: این جلسات باید منجر به نقدپذیری مسئولان شود.

*برخي نماينده ها فکر نکنند که نماينده ترند!

سردبیر سایت مازندنومه در این جلسه اظهار داشت:مازندران به شدت نیازمند تاسیس بانک ایده است.

 وی با بیان اینکه سال گذشته این موضوع را با استاندار مازندران مطرح کردم و طاهایی هم دستور پیگیری داد، تصریح کرد: در این زمینه، نشست دیگری با یکی از معاونان استاندار و کارشناسان مربوط داشتم که آن جلسه به جایی نرسید و منتظریم دولت بعدی سرکار بیاید تا این طرح مادر را پیگیری و اجرایی کنیم. 

علی صادقی افزود: روزانه ایده‌های بسیاری به ذهن افرادی می‌رسد که راه دسترسی به مسئولان و بیان آن ایده‌ها وجود ندارد.

 وی خاطرنشان کرد: استانداری می‌تواند متولی ایجاد بانک ایده و دفتر مجمع نمایندگان هم مجری کار باشد.

صادقی با بیان این که اجراي نظام پيشنهادات که در راستاي طرح تحول اداري صورت گرفت،در برخي سازمان ها نتيجه بخش بود اما در عموم دستگاه ها اثربخشي نداشت؛افزود:اشکال کار در اين است که نظام پيشنهادات درون سازماني است و ساز و کاري انديشيده نشده که همه مردم بتوانند درباره موضوعات مختلف ايده پيشنهاد دهند.

این فعال رسانه ای در ادامه تصریح کرد:یکی از نیازهای مجمع تشکیل چند اتاق فکر با محوريت فرهنگ،اقتصاد و مسايل اجتماعي استان با زيرشاخه ها و کارگروه هاي متعدد است که برای اجرای این کار،ابتدا باید بانک نخبگان استان شناسايي و تشکيل  شود.

سردبیر مازندنومه تاکید کرد:نخبگان در اين اتاق فکر راجع به موضوعات مختلف فکر ارائه مي دهند وسپس جمع بندي اين افکار، به دستگاه هاي اجرايي و نماینده ها پيشنهاد مي شود و اين نخبگان، مي توانند مازني هاي داخل يا خارج استان و حتي خارج کشور باشند.


وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این که مازندران براي توسعه شديدا به فکر نياز دارد،حتي بيشتر از پول و سرمايه؛تصریح کرد:فکر  و انديشه بعدا" پول به همراه خود خواهد آورد.

صادقی با بیان این که من باور ندارم که شاخص هاي توسعه را بايد لزوما" در کشورهاي ديگر بيابيم،مثلا به چين و مالزي وترکيه و دبي سفر کنيم،افزود:البته اين سفرها در نوع خود بد نيست،ولي آيا مثلا" ما با ديد تطبيقي و مقايسه اي به تبريز يا گيلان يا سمنان رفته ايم؟

وی پرسید:چه شد که تبريز شهر سالم و شهر صنعتي و شهر ارزان و شهر بدون گدا و شهر زيرگذرهايي به طول 1500 متر شد؟يا سايت اداري سمنان را ديده ايم که همه ادارات کنار هم هستند؟

مدیرمسئول مازندنومه با بیان این که گيلان یک موزه ميراث روستايي برای جذب گردشگر دارد که آن را با مشاوره يک مازندراني-دکتر جعفر اولادی- اجرا کرده اند،افزود:ایشان می خواستند همین طرح را در قائم شهر اجرا کنند،سه سرمایه گذار هم از تهران آوردند، اما مسئولان شهری سنگ اندازی کردند و نشد؛بنابراین حق بدهید که بگویم مشکل استان ما نبود پول نیست و نبود فکر و اندیشه سالم است.


صادقی در ادامه به موضوع تجارت خارجی استان اشاره کرد و گفت:صادرات در استان ما به يکي دو سازمان و اتاق خاص و در دست تعداد معدودی افراد است.

وی تصریح کرد:ما بايد به اين نگاه برسيم که هر محصولي در مازندران استعداد صادرات را دارد،از توليدات معدني و صنايع متنوع بسته بندي بگيريد تا گل و گياه و محصولات کشاورزي رنگارنگ و حتي ما مي توانيم نيروي کار خبره و مخ به کشورهاي همسايه صادر کنيم و ارز آوري داشته باشيم.

این فعال رسانه ای با بیان این که خواهرخواندگي ها و برادرخواندگي های شهرهای ما اگر ارز آوري نداشته باشد و کيفي نباشد ارزشي ندارد،ادامه داد:بايد حتی سنگ مازندران را به پول تبديل کرد و به استان آورد و راه کارها و چگونگي اجراي اين موضوع در همان اتاق فکرها و بانک ايده ها که ذکر شد،تبیین مي شود.


وی در پایان بیان داشت:مجمع نمايندگان قادر به اجراي اين طرح ها و ايده ها خواهد بود،مشروط بر اين که این مجمع به حاشيه ها فکر نکند،دنبال سياسي کاري و عزل و نصب هاي شهرستاني و سهم خواهي هاي منطقه اي نباشد،به جز اطرافيان واعضاي ستادش از نخبگان هم مشورت بگيرد،به رسانه ها پاسخگو و با آن ها مرتبط باشد،همگرايي و اتحاد را بين خودشان -در ظاهر هم شده-حفظ کنند و برخي نماينده ها فکر نکنند که نماينده ترند.

*کلوچه فروش شده ایم!

مدیر سایت گردشگرآنلاین در این نشست اظهار داشت:‌ رمضان فرصتی برای گردشگری کشورهای مسلمان است که از آن بهره‌مند می‌شوند.

 عباس مهدوی ادامه داد:‌ در اینجا از فرصت‌های گردشگری در ماه رمضان، هیچ بهره‌ای نمی‌بریم و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و آنچه داریم به ویژه در حوزه دریا به معضل تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری، به فروشندگان کلوچه لاهیجان و آب‌میوه‌های خراسان تبدیل شده‌ایم.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه مازندران صاحب سرمایه‌گذاری کلان نمی‌شود، گفت: باید به کارهار خرد روی بیاوریم.

مهدوی با اشاره به اینکه مدل توسعه در استان کار سختی نیست، یادآور شد:‌ مدل بومی توسعه باید پیگیری شود.

*28 عامل عقب ماندگی داریم

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در این نشست، اظهار داشت: رسانه باید در اجرای توسعه پایدار استان، به میدان آمده و همت‌ساز باشند.

 مصطفی مهدی‌‌نژاد افزود:‌ 28 عامل عقب‌ماندگی مازندران، شناسایی شده که باید در رفع این عوامل بکوشیم.

* گریه می کنم!

عین‌الله فلاح در این جلسه اظهار داشت: لزوم به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی، استمرار است.

معاون فرهنگی ارشاد مازندران ادامه داد: برای افرادی که قرار است در این جلسات حضور یابند، شناسنامه و بانک اطلاعات ایجاد شود.

 این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، تصریح کرد: وقتی آمار اعتیاد را مشاهده می‌کنم، گریه می‌کنم و از آمار کمپ‌ها خوشحال نمی‌شوم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی انسانی در استان، گفت: مازندران پرتگاه نیروهای انسانی خوب به نقاط دیگر شده است.

 فلاح یادآور شد:‌ اینکه چرا از نیروی انسانی متخصص در استان بهره برده نمی‌شود، ناشی از ضعف مدیریتی است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، خاطرنشان کرد:‌ آرزوها، دردها و امیدهای مشترکی داریم و تا برنامه مشخص نداشته باشیم، نمی‌توان کاری از پیش برد. وی یادآور شد:‌ جاروکش حوزه فرهنگ هستم.

گفتنی است در این نشست ایرج نیازآذری بحث ها را هدایت می کرد و تعدادی دیگر از فعالان عرصه صنعت و دانشگاه از جمله عشریه رییس اتاق بازرگانی مازندران،کاکویی معاون سازمان معدن و تجارت استان،دکتر نبوی رییس سازمان بسیج اساتید استان،جمعی از فعالان خانه صنعت و معدن استان،نمایندگان دانشگاه های نوشیروانی و پیام نور مازندران و ...هم سخنرانی کردند.