پنجشنبه 3 مرداد 1392-4:59

جمعی از فعالان جنبش زنان مازندران:زن ستیزان را به کابینه راه ندهید

در بیانیه جمعی از فعالان جنبش زنان در مازندران مطرح شد:ما افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که نه تنها سابقۀ گفتار، رفتار و عملکرد زن ستیزانه در کارنامۀ خود نداشته باشند و زنان را شهروند درجه دوم تلقی نکنند، بلکه برابری حقوقی و قانونی زن و مرد را به رسمیت بشناسند و به احیای شأن و کرامت انسانی زن باور داشته باشند. +نام امضا کنندگان


مازندنومه: جمعی از فعالان جنبش زنان در مازندران،با صدور بیانیه ای به طرح مسایل عمده مربوط به زنان،در آستانه فعالیت دولت یازدهم پرداختند.نسخه ای از این بیانیه برای ما ارسال شده که در پی آمده است:

ما جمعی از فعالان جنبش زنان ایران (در مازندران)با که در طول انتخابات تلاش کردیم تا با طرح مطالبات زنان در فضای انتخابات، منعکس کنندۀ بخشی از مطالبات زنان، از جمله خواست مشارکت زنان در سرنوشت خویش و رفع هرگونه تبعیض و خشونت علیه زنان باشیم، امروز بر آن شده ایم که به منظور پیگیری مطالبات زنان، حرکتی را برای افزایش نظارت مردمی بر انتخاب مدیران کلان کشور آغاز کنیم.

این حرکت را آغاز کرده ایم تا حساسیت جامعۀ زنان ایران به معیارهای گزینش وزرا از سوی رئیس جمهوری را منعکس کنیم، زیرا رئیس جمهوری علاوه بر اینکه باید به عنوان رئیس قوۀ مجریه بر عملکرد وزرای انتخابی خود اشراف داشته و در قبال برنامه های آنان مسئول و پاسخگو باشد، با انتخاب وزرای دولت آینده به نوعی میزان تحقق پذیری وعده های انتخاباتی خود در مورد مطالبات زنان را نشان خواهد داد، زیرا این وزرای دولت هستند که وعده های رئیس جمهور را عملیاتی و به تحقق نزدیک و یا از آن دور می کنند، به ویژه آنکه برخی از وزارتخانه ها در پیشبرد یا جلوگیری از دستیابی زنان به خواسته هایشان نقشی تعیین کننده تر از سایر وزارتخانه ها دارند، وزارتخانه هایی چون آموزش و پرورش، آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی (که با آموزش در معنای وسیع آن سروکاردارد)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که با معیشت اقشار گوناگون جامعه و ضعیف ترین آنها یعنی زنان کارگر و کارمند سروکار دارد) و نیز وزارت کشور (که با فعالیت های مدنی زنان سروکار دارد.)

به علاوه، ما زنان گرد هم آمده ایم و امید داریم که معیار کلی «شایسته سالاری» جای خود را به معیارهایی مشخص و عینی و برآمده از خواسته های ملموس جامعه و به ویژه حساسیت های زنان بدهد که نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند.

بی شک تعیین معیارهای درست و دقیق «شایسته سالاری » از سوی جامعه و ایجاد گفتمانی راهگشا پیرامون آن می تواند در بلندمدت به گشودگی و دموکراتیزه شدن ساختار مدیریت کلان کشور یاری رساند.

از این رو، ما زنان که حول این حرکت گرد آمده ایم، به سهم خود، تلاش می کنیم تا معیارهای «برابری طلبانۀ جنسیتی» را به یکی از معیارهای عینی «شایسته سالاری» ارتقا دهیم، تا مسئولان و سیاستگذارانی که به راحتی زنان هموطن شان را تحقیر می کنند، منزلت آنان را پاس نمی دارند و حقوق برابر و عادلانه برای آنها را به رسمیت نمی شناسند،بدانند که در نظر مردم «شایسته»ی مدیریت تلقی نمی شوند.

از همین رو، در اینجا برخی از معیارها و شاخصه هایی را که از منظربرابری خواهی جنسیتی شایستگی یک مدیر و وزیر در آنها عینیت می یابد برمی شماریم و از رییس جمهور آینده می خواهیم که این معیارها را برای انتخاب وزرا و مدیران آیندۀ کشور در مد نظر قرار دهد:

1. ما افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که نه تنها سابقۀ گفتار، رفتار و عملکرد زن ستیزانه در کارنامۀ خود نداشته باشند و زنان را شهروند درجه دوم تلقی نکنند، بلکه برابری حقوقی و قانونی زن و مرد را به رسمیت بشناسند و به احیای شأن و کرامت انسانی زن باور داشته باشند.

2. افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که به ضرورت رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، قومی، مذهبی، زبانی و... در حوزۀ اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از شهروندان جامعه و در صدر آنها رفع تبعیض های جنسیتی باور داشته باشند و متعهد شوند که در برنامه های خود به از میان برداشتن هرگونه تبعیض علیه زنان پایبند باشند.

3. افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که معتقد به ضرورت احیای جامعۀ مدنی باشند و در این راستا، فعالیت های مدنی، اجتماعی و رسانه ای زنان در جهت رفع تبعیض های جنسیتی را به رسمیت بشناسند و نه تنها خود مانعی بر سر راه فعالیت های جامعۀ مدنی زنان نشوند، بلکه درصدد رفع موانعی برآیند که امروز بر سر شکل گیری نهادهای مدنی وجود دارد.

به دیگر سخن، گشایش فضای عمومی برای پیشبرد خواست های زنان و حساسیت زدایی از فعالیت سازمان های غیردولتی، مدنی و نهادهای مدافع حقوق زنان را یکی از وظایف خود بدانند.

4. افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که در انتخاب معاونان و مشاوران خود، اولویت را به زنان و مردان مدیر، اخلاق مدار و عدالت خواه بدهند و مشارکت همۀ شهروندان اعم از زن و مرد را در ادارۀ امور مملکت ارج نهند و اهل گفتگو و استفاده از نظر کارشناسی نخبگان جامعه، فارغ از تعلقات سیاسی و جناحی، باشند، از دیدگاه ها و تعصبات جنسیتی مبرا باشند، و نیز توان و شجاعت تصحیح اشتباهات خود را داشته و به ضرورت احیای فضای اخلاقی و انسانی در حوزۀ عمومی باور داشته باشند.

5. افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که تمام کوشش خود را در مسیر ارتقای مشارکت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان در همۀ عرصه های عمومی و خصوصی به کار بندند و مسیر پیش روی مدیریت زنان در تمامی رده های موجود در سازمان ها و نهادهای دولتی را هموار کنند.

از این زاویه، ضرورت اعمال تبعیض مثبت به نفع گروه های حاشیه ای جامعه، از جمله زنان، را درک و به آن عمل کنند و متعهد شوند که در میان مدیران و معاونان خود از حضور و توانایی های زنان شایسته بیشترین بهره را بگیرند.

6. افرادی را شایستۀ حضور در کابینه می دانیم که متعهد به کاهش فقر و رفع خشونت علیه گروه های حاشیه ای باشند؛ بالاخص در مورد زنان که از آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی و اقتصادی اند؛ افرادی که به برخورداری برابر زنان و مردان ایرانی از تمام منابع و امکانات و فرصت ها و بودجه های رفاهی و تأمینات اجتماعی باور داشته باشند و در جهت کاهش خشونت علیه زنان اقدامات عملی انجام دهند.

7. خواستار آن هستیم که با اتخاذ رویکردی فراجنسیتی، زنان شایسته و برخوردار از نگرش های برابری خواهانۀ جنسیتی و واجد معیارهای پیش گفته در میان گزینه های مربوط به وزارتخانه های مختلف قرار گیرند.

از این رو، ما امضاکنندگان تلاش خواهیم کرد که در هفته های آینده وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری را، با توجه به معیارهایی که در بالا برشمردیم،ارزیابی کنیم و این ارزیابی ها را در معرض افکار عمومی قرار دهیم تا مجموعۀ اجرایی کشور بداند که وزرای انتخابی نه تنها در پیشگاه مجلس که بر اساس معیارهای زنان نیز ارزیابی خواهند شد.

نیازی به گفتن نیست که در این دوران حساس، با توجه به دشواری و پیچیدگی وضعیت داخلی و بین المللی کشور، هرگونه تعلل و تصمیم سازی به روش آزمایش و خطا هزینه های سنگین و جبران ناپذیر خواهد داشت و بدیهی است که انتخاب وزیران و مدیرانی که چنین مسئولیت سنگینی بر عهده خواهند گرفت نیازمند دقت و همه جانبه نگری است و ما زنان نیز وظیفۀ خود می دانیم که روند انتخاب وزرا و مدیران را با حساسیت و دقت زیر نظر بگیریم.

از این رو، می کوشیم در مهلت باقی مانده تا تشکیل کابینه، با بررسی سوابق و عملکرد وزرای پیشنهادی، نظرسنجی و گفتگو با زنان در سطح جامعه و انتشار نتایج ارزیابی های خود، دیدگاه ها و آرای زنان کشورمان را در مورد وزرای پیشنهادی در معرض داوری افکار عمومی قرار دهیم.

در پایان، از کلیۀ کسانی که به این حرکت مدنی علاقه مندند تقاضا داریم با امضای این بیانیه و پیوستن به این حرکت به گسترده شدن آن یاری رسانند.

1-ماه سلطان کاشی 2-معصومه توفیقی 3-هاجر شانه چی 4-مولود نادری 5-سکینه دیوسالار 6- عزیزه ایجادنظر 7- معصومه نصراللهی 8-فروغ رسولی 9- لیلا صحرایی 10- فاطمه دریابیک 11- فرزانه دریابیک 12-عذرا عسکری 13- فاطمه عسکری 14- زهرا طهماسبیان 15- نرگس حشمتی 16- سیده غزاله باقری سلیمی 17-کبری گزف 18- افسانه مهری تالارپشتی 19- مطهره نیازی اوریمی 20- زهرا جامی 21- زهرا کاشی 22-فاطمه شانه چی 23- سعدیه سهرابی 24- مرضیه عبوری 25- هدی محسنی 26-مریم موسوی 27-معصومه کاظمی مقدم 28-فاطمه کاشی 29- لیلا مؤمنی 30-سیده زینب جلالی 31-مریم زمانی فر 32-سمیه رجب علی نژاد 33- فریده قلی نژاد 34- کلثوم سادات پور 35- زینب توفیقی 36- کلثوم پیشکار 37-فاطمه فقیه 38- نسیبه فقیه 39- زهرا فقیه 40- بهجت خاسته 41-الهه قنبری 42- انسیه فقیه 43-زینب فقیه 44-معصومه رستمی 45-مهدیس خدادادی 46-الهام خانلری 47- سیده صدیقه آروند 48-نیلوفر قربانی 49-پروانه ابراهیمی 50- نوش آفرین بختیار 51-صنم گرزین 52- ناهید مختاری 53-فاطمه محسنی 54-لیلا دهقان 55-زهرا رستگار 56- الهام محمدی 57-مژگان محمدی 58-نسترن صالحی 59- بیتا حیدری 60-کوکب دست افکن

*تصاویر مربوط است به روز حضور تاریخی دکتر حسن روحانی در ساری(19 خردادماه 92)

عکس:مازندنومه،کلثوم فلاحی