پنجشنبه 10 مرداد 1392-10:31

در شرايط نامطمئن نمی توان امتياز گرفت

تاكنون بايد براي فلسطيني ها ثابت شده باشد در شرايط نيم بند و نامطمئن گرفتن هرگونه امتيازي از آمريكا و اسرائیل خطاست.فلسطيني ها بايد اولا تضمين هائي براي موفقيت مذاكرات از اسرائيلي ها و هم پيمان شان -آمريكا- مي گرفتند و در پي آن به واشنگتن مي رفتند.


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی:بعد ازسه سال توقف در مذاكرات نمايندگان تشكيلات خودگردان فلسطين به رهبري محمود عباس و نمايندگان اسرائيل در دوران نخست وزيري بنيامين نتانياهو،به علت تخلفات اسرائيل از تعهداتي كه سپرده بود از جمله توسعه شهرك هاي صهيونيست نشين در سرزمين هاي اشغالي 1967 كه سخت مورد اعتراض دوستان سنتي اسرائيل نظير اتحاديه اروپا هم قرارگرفت، بالاخره بر اثرپافشاري باراك اوباما و مسافرت هاي متوالي جان كري وزير خارجه آمريكا به منطقه،مذاکرات در هفته جاري در واشنگتن آغاز شد .

از سوي فلسطيني ها صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان و از سوي اسرائيلي ها خانم زيپي ليوني وزير دادگستري رژيم صهيونيستي شركت دارند و واشنگتن مهلت 9 ماه را تعیين كرده تا دو طرف چانه زني و به توافقي دست پيدا كنند. نماينده آمريكا دراين چانه زني "مارتين اينديك"-سفير سابق آمريكا در تل آويو-است كه رابطه نزديك با اسرائيل و محافل صهيونيستي دارد.

پيش از آغاز مذاكرات براثر اصرار آمريكائي ها و براي اينكه تل آويو حسن نيت خودش را به مذاكرات نشان دهد قبول كرد كه 100 نفر از زندانيان فلسطيني را كه سال هاست  به ناحق و به اتهامات واهي در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند،آزاد کند.

نكته اساسي اين جاست كه به چه دليل دراين شرايط دو طرف پذيرفتند پاي ميزمذاكره بنشينند و مذاكرات فراموش شده را مجددا احيا كنند و باصطلاح آب رفته را به جوي بازگردانند؟

    اولين نكته اين كه اوباما از ابتداي ورودش به كاخ سفيد در دوره دوم انتخابش،تصميم داشت تا همچون اسلافش شاهد ادامه مذاكرات دو طرف فلسطيني واسرائيلي باشد و اين مذاكرات را به عنوان موفقيتي در سياست خارجيش قيد کند.

براين اساس تلاش بي وقفه اي آغاز كرد تا دوطرف را به پاي ميز مذاكره بكشاند و اكنون تا اينجاي كار را براي خودش موفقيتي در راستاي بحران خاورميانه قلمداد مي كند. اگراين مذاكرات توام با موفقيت هاي نسبي باشد به عنوان پيروزي در كارنامه اش ذكر خواهد كرد و اگر مذاكرات توام با موفقيت نباشد تازه مي شود مثل ساير روساي جمهور آمريكا.

   نكته دوم اين كه موضوع هسته اي ايران تبديل به كابوسي براي نتانياهو درآمده و اسرائيل مي خواهد با ترفندهائي از اين كابوس رهائي پيداكند.یكي ازاين ترفندها تهديد به حمله به تاسيسات هسته اي ايران است؛ حمله اي كه هنوز مورد موافقت هم پيمانش- واشنگتن- قرار نگرفته.

نتانياهو با آزادي 100 اسير اسرائيلي و تن دادن به خواسته آمريكائي ها براي نشستن در پاي مذاكره مي خواهد موافقت آمريكا را براي حملات احتمالي به ايران و يا حداقل نشان دادن همراهي آمريكا با تهديداتش كسب كند.

  سومين نكته موافقت فلسطيني ها براي مذاكره با دولتي است كه آقاي محمود عباس رئيس تشكيلات فلسطيني در اظهاراتش به كرات دولت نتانياهو را طرف مطمئني براي ادامه مذاكرات  نمي دانست.

فلسطيني ها ازيك طرف تحت فشار آمريكائي ها قرارگرفتند و تصور مي كنند در شرايطي كه خاورميانه عربي در حال زايش تحولات جديد است و آمريكائي با ناكامي هائي روبرو شدند، از جمله موفق نشدند بعد از متجاوز از دو سال حكومت بشار اسد را در سوريه ساقط كنند و همين طور در مصر با بركناري محمد مرسي از رياست جمهوري دچار ضايعه و آسيب شدند، بهترين فرصت است تا امتيازاتي را از آمريكائي ها و اسرائيلي ها بگيرند.

   به قول ضرب المثل معروف "آزموده را آزمودن خطاست"، تاكنون بايد براي فلسطيني ها ثابت شده باشد در شرايط نيم بند و نامطمئن گرفتن هرگونه امتيازي از آمريكا و اسرائیل خطاست.

فلسطيني ها بايد اولا تضمين هائي براي موفقيت مذاكرات از اسرائيلي ها و هم پيمان شان -آمريكا- مي گرفتند و در پي آن به واشنگتن مي رفتند.