شنبه 12 مرداد 1392-15:51

پایان یک رئیس جمهوری

به بهانه پایان عمر دولت محمود احمدی نژاد(1)/سفرهای پُر هزینه استانی و خارجی رئیس جمهوری و هیات کثیر و غیرضرور همراه وی، نیز اتخاذ مواضع هیجانی، احساسی و غیر کارشناسی مطروحه در بسیار از اظهارات، شعارها و وعده های بدون مطالعه و کارشناسی وی و دولت متبوعش، به ظاهر، نوید استمرار در ماندگاری و بقای دولت مزبور را می داد؛گویی که پایانی برای این سفر کوتاه مدیریت هشت ساله نباشد!


مازندنومه؛محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)،وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی:هشت سال پیش، سرآغاز ورود و ظهور گروهی از مسئولان گمنام با ریاست محمود احمدی نژاد بود که با شعارها و وعده های پیدا و پنهان خویش، سعی در موجه ساختن برنامه های خود و ارائه ژست های مردمی برای جلب نظر طبقات پائین دست جامعه داشتند.

 این هشت سال با فراز و فرودهای مختلفی در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی داخلی و بین المللی همراه بود و بازخوردهای متعدد و مختلفی را در سطح داخلی وخارجی با خود به همراه داشت.

 نبود دیپلماسی منسجم و هماهنگ با استاندارهای بین المللی، وضعیت نابسامان اقتصادی، بحران در حوزه های مختلف تولید، بازار، مسکن ، اقتصاد، فرهنگ و سیاست، پیامدهای حقوقی تصمیمات شتابزده و غیر کارشناسی دولتمردان و شخص رئیس جمهور سابق و ایجاد مسئولیت های متعدد داخلی و بین المللی قابل طرح و تعقیب، نابسامانی غیرقابل انکار در وضعیت معیشت و رفاه مردم، فراگیر شدن بحران های ناشی از سیاست های نامطلوب دولت در بین اقشار مختلف مردم و صنوف متفاوت، وضعیت نابهنجار حقوقی جامعه و خانواده ها،افزایش آمار جرائم و بزه ها و رفتارهای حقوقی مسئولیت زا،بی توجهی مستمر دولت و رئیس جمهور نسبت به تذکرات، توصیه ها و اعتراضات نمایندگان مجلس، کارشناسان و حقوقدانان در لزوم تبعیت از قانون اساسی و ...و نیز امتناع از نقض مکرر قانون، همه و همه از دستاوردهای اجمالی دولت دهم ، در کنار برخی از پیامدهای مُثبت و قابل ذکر آن است.

سفرهای پُر هزینه استانی و خارجی رئیس جمهوری و هیات کثیر و غیرضرور همراه وی، نیز اتخاذ مواضع هیجانی، احساسی و غیر کارشناسی مطروحه در بسیار از اظهارات، شعارها و وعده های بدون مطالعه و کارشناسی وی و دولت متبوعش، به ظاهر، نوید استمرار در ماندگاری و بقای دولت مزبور را می داد؛گویی که پایانی برای این سفر کوتاه مدیریت هشت ساله نباشد!

اینک چه زود و آسان، اما با هزینه های گران و بی شمار، دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به سرآمد و او از قطار مدیریت و ریاست، ناامیدانه و ناباورانه پائین آمد!

 بسیاری از آثار و پیامدهای دوران پُر تلاطم و هشت ساله گذشته و اقدامات غیرکارشناسی دولت های نهم و دهم، دامنگیر دولت نوظهور یازدهم شده که به ناچار باید به نیکی و نکویی مدیریت کند.

اکنون دکتر حسن روحانی به عنوان اولین رئیس جمهور حقوقدان و وکیل دادگستری در منصب ریاست جمهوری، در آستانه ورود و ظهوری دیگر به مانند دولت نهم و دهم و محمود احمدی نژاد قرار دارد.

 وی می تواند دورانی پُر فراز و فرود را با شعارها و وعده های غیر کارشناسی و به دور از هرگونه دیپلماسی موثر و منطبق با اصول بین المللی، به سان دولت پیشین سپری کند و در افکار عمومی داخلی و بین المللی مورد قضاوت قرار بگیرد، یا این که در ابتدا، با ارائه گزارش مستند و مستدل و جامع از وضعیت کشور در ابعاد مختلف دوران هشت ساله، در نهایت صداقت و شفافیت با مردم گفتگو کند و میراثِ نابهنجارِ به یادمان گرفته از دولت احمدی نژاد را در زمینه های مختلف و چالش های جدی و پیش روی دولت خویش را گزارش کند.

او آن گاه می تواند ضمن آسیب شناسی از بحران مدیریت در دولت دهم و طراحی و برنامه ریزی برای برون رفت از این بحران، با استفاده از تمامی ظرفیت های مدنی، کارشناسی، منابع انسانی داخلی و بین المللی، در مقام یک " رئیس جمهور و دولت قانونمند" در چهارچوب قانون اساسی و دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های مدنی و وظایف مقرر خویش در قانون و به عنوان نمادی از یک رئیس جمهوری حقوقدان، موفق و مردمی عمل کند.

البته رییس جدید دولت می تواند چون گذشته با بی توجهی به انتظارات مستمر مردم، نهادهای مدنی و تکالیف قانونی مقرر در قانون اساسی، دولت خویش را به سرعت به " دولت بحران در بحران" تبدیل و انتظارات به حق و قانونی مردم را به سرابی غیر قابل باور تبدیل کند.

 از این رو، انتظار مردم برآن است که دکتر روحانی با " صداقت، صراحت، شفافیت و مستند به واقعیت" نسبت به عملکرد دولت نهم و دهم و میراثِ مدنی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و بین المللی آن که با تحمیل میلیاردها تومان هزینه های پیدا و پنهان بر مردم و جامعه همراه بوده و در افکار عمومی و تاریخ نیز ثبت و ضبط شده است، سخن گفته و موجبات تعقیب قانونی و حقوقی دولت قبلی و مسئولان دولتی را با استفاده از ظرفیت های حقوقی و قانونی و مسئولیت های مدنی و حقوقی آنها فراهم آورد و درسی یادمان و اقدامی جاودان نسبت به علمکرد مسئولان ذیربط -حتی خودش- فراهم آورد.

ایمیل نویسنده:nikdadlaw@hotmail.com