يکشنبه 13 مرداد 1392-23:37

کتاب«قفل ها و کلیدهای توسعه مازندران» رونمایی شد

با حضور جمعی از جوانان اصلاح طلب استان مازندران در دفتر حجت الاسلام سید محمد خاتمی،از کتاب «قفل‌ها و کلیدهای توسعه مازندران» رونمایی شد/خاتمی:مازندران با وجود سرمایه‌های مادی و معنوی فراوان خود و نیروهای اجتماعی فعال، شایسته این میزان معضلات و نارسایی‌ها نیست+عکس


مازندنومه:همزمان با مراسم تحلیف رئیس جمهوری، جمعی از جوانان اصلاح طلب استان مازندران ضمن حضور در دفتر رئیس دولت اصلاحات،ضمن رونمایی از کتاب «قفل‌ها و کلیدهای توسعه مازندران»، نسخه‌ای از این کتاب را به او هدیه دادند.

رحمت عزیزی-فعال رسانه ای و نویسنده کتاب-گفت:آقای خاتمی ضمن ارزشمند خواندن این کتاب، آن را الگویی مناسب برای سایر استان‌ها دانست و به جوانان سراسر کشور توصیه کرد نسبت به معضلات و مسائل استان‌ها حساس بوده و با تحقیق و پژوهش مسایل استان شان را جمع‌آوری کرده،به مسئولان ملی و استانی انتقال دهند.


نویسنده کتاب«قفل ها و کلیدهای توسعه مازندران افزود»:رییس جمهوری اسبق به جوانان سایر استان‌ها پیشنهاد کرد که به عنوان نمونه می‌توانند مسائل زیست محیطی حاضر در کشور،همچون آلودگی هوا در استان‌های زاگرس نشین، مسائل دریاچه ارومیه و رودخانه‌های در خطر خشک شدن و ... را مانند مسائل مطروحه در حوزه زیست محیطی این کتاب مورد بررسی قرار دهند.

به گفته عزیزی،رئیس دولت اصلاحات ضمن موفق خواندن عملکرد دولت مطبوع خویش در استان مازندران با ابراز تاسف از خیل عظیم معضلات مطروحه در آمارها و نیز کتاب «قفل‌ها و کلیدهای توسعه مازندران»استدلال کرد: مازندران با وجود سرمایه‌های مادی و معنوی فراوان خود و نیروهای اجتماعی فعال، شایسته این میزان معضلات و نارسایی‌ها نیست.

این فعال رسانه ای ادامه داد:با امید به توسعه مدبرانه و گشوده شدن قفل‌های پیش روی توسعه مازندران که سال‌ها پاسخگویی برای آن نمی‌یافتیم، ایـن کتاب را که حاصل همکاری جمعی از جوانان اصلاح طلب استان مازندران و برآمـده از آمـارهای متقـن، تحقیقـات، تجربه‌ها، نظرات کسب شـده از کارشناسـان، نخبگان، پژوهش‌های میدانی و بازخـوردی از خواستـه‌های مردم و عملکـرد مسئولیان درسال‌های اخیر است ، در شش فصل (زیرساخت، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، محیط زیست) آماده کرده ایم.

وی در توضیح برخی معضلات مطروحه در کتاب حاضر بیان داشت: توسعه نه چندان مطلوب زیرساخت‌های استان در کنار شخم خوردن صنعت کشاورزی، تهدید صنعت باغداری با کمبود سردخانه، صنایع بسته‌بندی و تبدیلی، نحیف شدن صنعت دامداری با کمبود علوفه و نبود سیلوهای مناسب به منظور ذخیره‌سازی غذای دام و نبودحمایت از تولیدات دامی و لبنی در کنار واردات بی‌رویه گوشت، این بخش را دچار چالش و معضل کرد.

عزیزی با بیان این که قفل‌های توسعه مازندران بدین جا ختم نمی‌شود،تاکید کرد:دومینوی تعطیلی صنایع، مخصوصا صنعت نساجی که یکی از صنایع تأثیرگذار در رونق بخشی صنعت کشاورزی بوده است در کنار نادیده‌انگاری و بهره‌مند نشدن از ظرفیت‌های بالقوه صنعت گردشگری سبب شد در حوزه اقتصادی، شاهد توسعه معکوس مازندران باشیم؛ تا جایی که طبق آمارهای رسمی و منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مازندران به یکی از استان‌های دارای بدترین فضای کسب و کار در کشور بدل شد.

این فعال سیاسی و اجتماعی گفت:در حوزه اجتماعی نیز با وجود ظرفیت‌های طبیعی فراوان به منظور توسعه ورزش‌های آبی، کوه‌نوردی، صخره نوردی و ظرفیت بالقوه گردشگری ورزشی، اما آنچه به سرعت در حال توسعه و گسترش است، اعتیاد و جوان‌تر شدن سن معتادان است؛طوری که گسترش اعتیاد، کاهش سن معتادان و وفور مواد مخدر صنعتی در کنار تبدیل شدن مزارع کشاورزی و باغات به سفره‌خانه‌های سنتی عرضه کننده قلیان، جوانان مازندران را به کام مرگ تدریجی می‌برد.


وی پیرامون مسائل مطروحه بخش بهداشت و درمان نیز اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیز به دلیل دارا بودن رکورد جهانی در مصرف سموم دفع آفات کشاورزی و کود‌های شیمیایی، عوارضی برای مان به ارمغان آمده است که کسب رتبه دوم در تعداد بیماران سرطانی کشور، ناباروری 25 درصدی در استان، اختصاص 70 درصد مرگ و میرهای استان به بیماری‌های قلبی عروقی، کسب رتبه نخست چاقی و مصرف روغن نباتی در کنار رسیدن به همین جایگاه در تعداد بیماران تالاسمی و روند نگران کننده و رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری ایدز تنها بخشی از توسعه معکوس ما در حوزه بهداشت و درمان بوده است.

این روزنامه نگار و مسئول رسانه‌ای ستاد اصلاح طلبان حامی روحانی در مازندران ضمن مطلوب ندانستن جایگاه مطبوعات در استان یادآور شد: در حوزه‌ی فرهنگ نیز ساختار فرهنگی استان متاثر از نظام اقتصادی و شیوه تولید آن که سنتی و توسعه نیافته است به دلیل شکل نگرفتن طبقه متوسط رشد یافته، آن چنان که باید به شکوفایی نرسیده ‌است. و همچنان نگاه قومی در میان مدیران و بطن جامعه حاکم است.

عزیزی گفت:در حوزه محیط زیست نیز که حیات شهروندان به آن وابسته است حیاط خلوت بی‌تدبیران و فرصت طلبان شده است، به نحوی که تغییر کاربری جنگل و زمین‌های کشاورزی، آلودگی روز افزون دریا و تصرفات سواحل آن، برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها قطع بی‌رویه درختان، تولید روز افزون زباله و دفن آن در قلب طبیعت، و سرعت پایین احداث کارخانه‌های کمپوست و زباله سوز تنها بخشی از قفل‌های موجود در حوزه محیط زیست است که محل حیات و امرار معاش مستقیم و یا غیر مستقیم قاطبه مردم استان را به خطر انداخته است.