جمعه 1 شهريور 1392-11:19

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از مراسم بزرگداشت روز پزشک در بابل


مازندنومه،سردبیر:شامگاه جمعه مراسم جشن روز پزشک و تولد بوعلی سینا به همت سازمان نظام پزشکی بابل و با حضور تعداد زیادی از پزشکان،پیراپزشکان،دندان پزشکان،داروسازان و سایر مشاغل مرتبط با پزشکی،به همراه خانواده شان در دهکده پارسیان بابل برگزار شد.

در این مراسم علی اکبرناصری نماینده بابل در مجلس،حسن فلاح رییس شورای شهر،مسافر و فیروزپور اعضای شورای شهر،اسماعیل نژاد و رضیان رییسان فعلی و سابق دادگستری بابل،دکتر مکانیکی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل و معاونان او حضور داشتند.

برنامه با یک ساعت تاخیر با اجرای ژاله صادقیان-مجری برجسته صدا و سیما که اهل بابل است-شروع شد و او به خاطر تاخیر،از کسانی که سروقت حضور یافتند،سپاسگزاری کرد.

ابتدا دکتر تمدنی-عضو نظام پزشکی بابل و از دست اندرکاران مراسم-پشت تریبون قرار گرفت و از دکتر بهزادی، دکتر رحیمی و دکتر موحد نام برد که از پیشکسوتان حرفه پزشکی بابل بودند.

این فوق تخصص خون اطفال با بیان این که بعضی از پزشکان اهل ادبیات هم هستند،افزود:ترانه معروف و خاطره انگیز "هوا دلپذیر شد،گل از خاک بردمید" را دکتر بهزادی-پزشک اهل بابل-سروده است.

وی سخنرانی خود را با جمله ای از دکتر قریب به پایان رساند و گفت:«اگر پزشک هستید دیگر متعلق به خودتان نیستید و اگر متعلق به خودتان هستید،دیگر پزشک نیستید.»

دکتر قلی زاده پاشا-رییس نظام پزشکی بابل-سخنران بعدی بود که در ابتدا از پزشکان این شهر که سال 1391 درگذشتند،از جمله دکتر رضوانی،دکتررضانژاد،دکتر نیکزاد و دکتر کیانفر یاد و تصریح کرد:هدف ما در نظام پزشکی دفاع از حقوق مردم و حفظ سلامت و امنیت در جامعه پزشکی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مثل گذشته پزشک سالاری مطرح نیست،تاکید کرد:الان رضایت مندی آگاهانه شرط است و مردم صد در صدِ حرف هایی را که پزشک می گوید،نمی پذیرند.

قلی زاده پاشا یادآور شد:باید احیای آموزش عامه را جدی بگیریم تا شکایت های مردمی از پزشکان کم تر شود.

پس از اظهارات رییس نظام پزشکی بابل که در میان آن،مدعوین مشغول حرف زدن با یکدیگر بودند،مجری از یک گروه موسیقی سنتی دعوت کرد تا روی سن بیایند.

تنها چند دقیقه از اجرای این هنرمندان نگذشته بود که به علت سروصدای زیاد حاضران،اعضای گروه موسیقی به نشانه اعتراض،برنامه را قطع و سالن را ترک کردند.

مجری برنامه از اتفاق پیش آمده عذرخواهی کرد و گفت:به دلیل این که در شهر ما یک سالن مناسب برای برگزاری چنین همایشی نداریم،ناگزیر مراسم را در تالار مربوط به عروسی برگزار کرده اند و در پایین سالن نیز جشن عروسی برپاست و صدای موزیک و سروصدای آن را شما می شنوید.

وی برای چندمین بار از حاضران که جزو تحصیل کرده ها و نخبه های شهر هستند،خواست موقع اجرای برنامه سکوت کنند و با یکدیگر حرف نزنند.

سخنران بعدی دکتر مهرداد نیکزاد-عضو هیات مدیره نظام پزشکی بابل-بود که گفت:شهر به این بزرگی که بیش از 1000 پزشک و داروساز و دندان پزشک دارد،موسسه فرهنگی و بنیاد ورزشی و سالن شایسته همایش ندارد.

وی ادامه داد:نظام پزشکی قصد دارد زمین بزرگی را خریده،در آن مجموعه ای اداری-تفریحی را برای پزشکان بابل آماده کند.

نکته جالب همایش این بود که هم مجری و هم بیشتر سخنرانان طبع آزمایی و هرکدام شعری را چاشنی کلام می کردند.

مجری شعرهایی را از بوعلی سینا خواند و دکتر نیکزاد هم شعر بلند"عقاب"سروده پرویز ناتل خانلری را برای حاضران از حفظ خواند.

در ادامه برنامه دکتر عباس امیری دانشور-عضو نظام پزشکی بابل-روی استیج آمد و با بیان این که ساختمانی را در سه طبقه و در هزار مترمربع برای نظام پزشکی بابل ساختیم، گفت:طرحی داریم که بر اساس آن قصد داریم زمینی را در 10 هکتار در اطراف شهر خریداری و آن جا را به کلینیکی با صد پزشک و همین طور پارکینگ و فضای تفریحی و ورزشی و فضای سبز و پارک بازی برای همکاران و بیماران تبدیل کنیم تا از بار ترافیکی شهر کاسته شود.

این سخنران هم در پایان،بسان سایران شعری خواند و دست و پا شکسته از دفتر دوم مثنوی داستانی را درباره بیمار و طبیب روایت کرد.

دکتر سیف الرضاشهابی-عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کشور و عضو هیئت مدیره نظام پزشکی بابل-سخنران دیگر جشن بود که بیان داشت:در سالی که گذشت،داروسازی ایران یکی از بدترین سال ها را سپری کرد.

وی افزود:افزایش سرسام آور قیمت دارو در کنار کمبود آن،باعث ناراحتی و ایجاد مشکل برای بیماران و طبقات فرودست جامعه شد.

شهابی یادآور شد:شرکت های پخش که با افزایش قیمت روبه رو شدند،ناگزیر داروها را به طور نقدی به داروخانه ها می فروشند یا چک های کوتاه مدت قبول می کنند.

وی با بیان این که امیدواریم در دولت یازدهم این مشکلات برطرف شود،ادامه داد:در قدم اول باید مافیای دارویی کشور از بین برود.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی بابل با اشاره به این که وزارت بهداشت 3500 میلیارد تومان بدهکاری دارد،گفت:مکمل های دارویی الان وارد می شود که اولویت کشور نیست و باعث شده عده ای به ثروت بادآورده برسند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کشور از علی اکبرناصری نماینده بابل که در مراسم حضور داشت،خواست در مجلس این موضوعات را پیگیری کند.

شهابی گفت:کسی با طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مخالفت ندارد،اما اگر اعتبارات تامین و کار فرهنگی اجرا نشود،این طرح با مقبولیت عامه مواجه نخواهد شد.

وی در ادامه به بیان آمارهایی پرداخت و تصریح کرد:بین 180 کشور جهان رتبه سلامت ایران 99 است،در حالی که رتبه سلامت ترکیه 49،بنگلادش 51،بحرین 57 و قطر 70 است.

شهابی در پایان صحبت هایش ضمن قدردانی از حضوز ژاله صادقیان گفت:سال 1319 که رادیو در ایران تاسیس شد،تنها دو مجری زن و مرد حضور داشتند که نخستین مجری زن رادیو در ایران، خانم طوسی حائری اهل بابل بود.

او مثل سایران شعر نخواند اما جمله ای از ابوعلی سینا گفت:«نشان دوست نیکو آن است که خطای تو را بپوشد و تو را پند دهد و رازت را آشکار نکند.»

مراسم با ویولون نوازی و آواز آقای صالحی-هنرمند پیشکسوت بابل-ادامه یافت و در پایان نیز تعدادی از پزشکان،داروسازان و دندان پزشکان بابل قدردانی شدند.