چهارشنبه 6 شهريور 1392-17:39

فرصت تاریخی ملت

دو یادداشت/به منظور جلوگيري از آزمون و خطا ، لازم است استاندار از تجربه اجرايي مفيد و قابل دفاع ، در سطح استاني برخوردار باشد/ملت بايد از فرصت به وجود آمده در كشور استفاده و مناسبات سياسي و اجتماعي خود را ، نظام مند ، نهادمند ، تشكيلاتي و حزبي کند.


مازندنومه،یادداشت مهمان،شعبان رستمی ساروکلایی: انتخاب اولين استاندار در دولت جديد ، قطعاّ از اهميت بسزايي در توسعه استان برخوردارخواهد بود، لذا لازم است با نهايت دقت و توجه به شاخص ها ، تصميم گيري شود.اما چند نکته:

1- با توجه به التهاب سياسي در استان ، لازم است در انتخاب استاندار تعجيل نشود ، تا افكار عمومي (سياسي) استان به اجماع برسد،در غير اين صورت ، به احتمال زياد ، ناچار به تغيير يا جابجايي استاندار در كوتاه مدت خواهيم شد.

2- با توجه به ضرورت جابجايي مديران ، لازم است استاندار بومي باشد ، تا با شناخت از استعدادهاي مديريتي استان ، خود هدايت و سكان استان را به دست گيرد . اگر بومي نباشد ، هدايت او نيز به دست ديگران خواهد افتاد.

3- به منظور جلوگيري از آزمون و خطا ، لازم است استاندار از تجربه اجرايي مفيد و قابل دفاع ، در سطح استاني برخوردار باشد.

4- تجربه موفق در تعامل با نهادهاي حكومتي اجرايي – قضايي- تقنيني ، وهمچنين با نهادها و فعالان فرهنگي ، سياسي ، اجتماعي داشته باشد تا در فضاي آرام و پويا ، به رشد وتوسعه استان بپردازد .

5- لازم است شخصيت و كاراكتر استاندار در جايگاه مديريتي ، علمي نگر ، جامع نگر و توسعه محور باشد .

*یادداشت دوم:رفتار سياسي محفلي يا نهادمند

دولت جديد ، كه به دولت عقلانيت و تدبير معرفي شد ، حاصل تجربه سياسي سي و چند سال اخير است (علاوه بر تجارب گذشته).

اگر از دولت توقع داريم كه در روابط درون سازماني خود و روابط خود با ملت ، و روابط بين الملل ، از استراتژي عقلانيت وتدبير بهره گيرد، ملت نيز لازم است در روابط و مناسبات سياسي و اجتماعي بين خود ، اين استراتژي را به كار گيرد.

اتخاذ اين سياست در رفتار ملت ، فرم ها ، قالب ها و تشكيلات هاي خاص خود را مي طلبد تا از غفلت و هدر رفتن ظرفيت ها و استعداد ها جلوگيري شود.

بنابراين ملت بايد از فرصت به وجود آمده در كشور استفاده و مناسبات سياسي و اجتماعي خود را ، نظام مند ، نهادمند ، تشكيلاتي و حزبي کند.

در بستر و مناسبات است كه دانش ، تدبير ، توانمندي و مسئوليت پذيري اعضا ، شاخص و محك ارزيابي قرار مي گيرد .

در اين فرآيند ، تهديد و فرصت ، و تنبيه و تشويق براي همگان برابر است و ارتقای اعضا ، ناشي از كيفيت و استمرار حضور آنان در تشكيلات است .

تشكل هاي سياسي –اجتماعي ضمن پذيرش مسئوليت ها و اقدامات درون سازماني ، در صورت بسيج و يا هدايت رفتارهاي اعتراضي ، مسئوليت آن را نيز به عهده خواهند گرفت و پاسخگو خواهند بود .

بنابراين هر نوع اقدامات و رفتارهاي اعتراضي در اين شكل ، شفاف ، قابل نقد و ارزيابي و همچنين قابل بررسي حقوقي است .

فعاليت در تشكل هاي نظام مند و حزبي ، اعم از آموزشي و اجرايي ، مستمر و دائمي بوده ، وتلاش مي نمايند كه به تعداد اعضائ وهواداران خود بيفزايند .

جايگاه و وزن سياسي و اجتماعي تشكل ها ، به كميت و كيفيت اعضا و هواداران ، گستردگي و دامنه تشكيلات ، امكانات و ابزارهاي مالي و تبليغاتي وابسته است .

تلاش ها و رقابت ها ، در اين بستر و فرآيند تبليغاتي ، به رشد ، گسترش و تعميق آگاهي سياسي و فرهنگي ، و همچنين توسعه جامع و پايدار در كشور منجر مي شود.

اگر ملت و يا فعالان سياسي و اجتماعي از اين فرصت استفاده نكنند و مناسبات خود را به صورت فردمحورانه ، محفلي ، باندي و يا بصورت توده وار و فله اي (كه حاصل عوامل ساختاري و سياسي است) اعمال کنند،نه تنها نتيجه مثبتي براي توسعه كشور حاصل نمي شود، آثار مخربي را نيز به همراه خواهد داشت .

در اين مناسبات انحصارطلبانه و مبتني بر احساس، نوعأ انسان هاي سياس و عافيت طلب و يا هوچيگر و زيادي خواه ، يكه تاز ميدان مي شوند و اين يعني ، ترويج بداخلاقي ها ، شخصيت سازي هاي نابجا ، به هم ريختگي عرصه سياسي واجتماعي ، هدر رفتن سرمايه هاي انساني و مادي ، و....

جامعه اي كه مي خواهد در مسير توسعه متوازن حركت كند ، لازم است كاركرد او در همه حوزه ها ، به ويژه سياسي و اجتماعي ، نهادمند ، متشكل ، شفاف و قابل ارزيابي باشد.

ایمیل نویسنده: shabanrostami@yahoo.com