پنجشنبه 7 شهريور 1392-13:32

مجمع نمایندگان خوش اشتها!

چرا مجمع نمایندگان مازندران از دولت طلبکار است؟/گرچه حق همه است که در قبال تعین استاندار جدید به اظهار نظر بپردازند، اقدام اخیر مجمع نمایندگان استان به عنوان نهادی با قدرت چانه زنی و تأثیر گذاری، فراتر از یک اظهار نظر و ارائه پیشنهاد بوده و نوع اقدامات و ادبیات طلبکارانه ایشان نشان از تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولت در انتخاب کارگزارانش در استان است/دوستان عزیز شما در انتخابات اخیر زیر علم که سینه می زدید که این چنین مشتاقانه بر سر سفره غنیمت خوش اشتها ظاهر شدید؟


مازندنومه،حسن مهدوی: تحلیل فرایند منتهی به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و نتیجه حاصله در 24 خرداد نه تنها چندان پیچیده نیست، آن قدر ساده و قابل فهم است که نیازی به پرداختن مکرر به آن نیست.

اما به ظاهر درک این واقعیت و پیام آشکار برای برخی یا متناسب با ادراک ذهنی شان نیست و یا پذیرش واقعیت مغایر با میل شان، ثقیل و دشوار است!

 شاهد این مدعا تلاش برخی از نمایندگان استان در روند وقایع پس از انتخابات حماسی 24 خرداد است که برای به انحراف کشاندن خواست و مطالبه مردم که تجلی آن انتخاب رویکردی اعتدال گرایانه با پشتوانه فکری و تجربی دولت های سازندگی و اصلاحات بوده است، در گام نخست در جریان رای اعتماد به کابینه دکتر روحانی بی توجه به خواست و انتظار جامعه و همسو با جریان افراطی مجلس در جهت محروم نمودن بخش تأثیر گذار و هماهنگ تر کابینه با مطالبه اصلاح طلبانه مردم برای حضور در دولت « تدبیر و امید » از هیچ تلاشی دریغ ننموده و در گام بعدی نیز با اقداماتی مداخله گرایانه و با پرهیز از هر گونه رودربایستی، قصد تأثیر گذاری بر روند انتخاب مدیران دولت تدبیر و امید در استان و در رأس آن انتخاب مدیر ارشد استان دارند.

مستند ادعای دوم اخبار منتشره در رسانه های استان است که: « بر همین اساس در جلسه صبح روز سه شنبه پنجم شهریور مجمع نمایندگان استان مازندران که در محل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد بحث پیشنهاد استاندار مازندران به وزارت کشور در دستور کار قرار گرفت. به گفته ی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، یکی از سه نفر برگزیده مجمع از نمایندگان فعلی مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، دیگری از مدیران باسابقه و دانشگاهی استان، و نفر سوم نیز از مدیران باسابقه مازندرانی که در نهادهای اجرایی و انقلابی فعالیت داشته است می باشد».

 البته با اعلام عدم تمایل جناب آقای دکتر نیاز برای پذیرش مسئولیت استانداری مازندران و علاقه ایشان به استمرار حضورشان در عرصه دانشگاه که نشان از درایت سیاسی و موقعیت شناسی ایشان دارد، و این تصمیم ممکن است تلاش مجمع نمایندگان را معطوف به دو گزینه دیگر نماید، ذکر نکات زیر که به نظر نگارنده پیامی مشفقانه و از سر خیرخواهی است،ضروری به نظر می رسد:

گرچه مباحث پیرامون انتخاب استاندار در محافل سیاسی و اجتماعی استان در آستانه تغییرات مدیریتی دولت به اوج رسیده و این حق همه است که در قبال آن به اظهار نظر بپردازند، اقدام اخیر مجمع نمایندگان استان به عنوان نهادی با قدرت چانه زنی و تأثیر گذاری، فراتر از یک اظهار نظر و ارائه پیشنهاد بوده و نوع اقدامات و ادبیات طلبکارانه ایشان نشان از تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولت در انتخاب کارگزارانش در استان است.

 البته آنچه موجب تعجب بسیار می شود آنکه، همه این اقدامات از جانب همان نمایندگانی صورت می پذیرد که در انتخابات اخیر با اشتباه محاسباتی و درک نکردن درست از مطالبات مردم، با حمایت از کاندیداهای دیگر، از مردم و موکلان خویش جا مانده و راهی متفاوت از جامعه برگزیده اند.

همین تصمیم سیاسی که ناشی از نبودآشنایی به مطالبات مردم بوده است ممکن است برای افکار عمومی این سوال را متبادر سازد که تلاش اخیر این نمایندگان برای تأثیرگذاری بر روند انتخاب مدیران دولت متناسب با کدام تلاش ایشان در انتخابات 24 خرداد در توفیق و برآمدن گزینه مورد وثوق مردم است؟

 نیز به زبان تمثیل و ساده تر اینکه دوستان عزیز شما در انتخابات اخیر « زیر علم که سینه می زدید که این چنین مشتاقانه بر سر سفره غنیمت خوش اشتها ظاهر شدید؟»

البته راقم سطور توصیه اش به این عزیزان آن است که بهتر است به اصول خویش پای بند بوده و تلاشی مضاعف در همسو شدن با مطالبات جامعه نمایند تا موجبات تقویت گفتمان مورد نظر ایشان فراهم شود تا در آینده ناچار نباشند که مثل امروز از دولتی که مسلح به گفتمان رقیب است طلب غنیمت نمایند.

و نیز به جای سُر خوردن به سمت سیاست بازی های غیر متعارف ( لابی گری و گرو کشی ) و تلاش برای استاندار شدن « این و آن » آن هم با انگیزه های سیاسی،به وظیفه اصلی نمایندگی خویش آن هم در استان مازندران که به لطف سیاست ها و عملکرد دولت متصف به اصولگرایی با انبوهی از نابسامانی و رنج نبود توسعه مواجه است، بپردازند که این مهم در راستای فضیلت والای خدمت به مردم و زدودن غبار محرومیت از ظاهر سبز استان به صواب نزدیک تر است.

نمایندگان محترم اگر هم قصدی برای ارائه پیشنهاد به دولت برای انتخاب مدیر ارشد در استان از موضع نمایندگی مردم استان دارند باید این پیشنهاد اولاً نه با فرض سهم خواهی طلبکارانه و ثانیاً متناسب با مطالبه مردم و پیام معنا دار و آشکار ایشان در انتخابات 24 خرداد و نیز متناسب با نیازهای اساسی استان باشد.

 همین معیار می تواند به ایجاد فهم مشترکی بینجامد تا همه کسانی که در انتخاب مدیر ارشد استان به دنبال ایفاء نقش و تأثیر گذاری هستند،کل تلاش شان را در جهت انتخاب مدیری به کار گیرند که ضمن ابراز وفاداری به آرمان های حماسه سازان 24 خرداد، متصف به خلق سیاسی میانه، حسن شهرت و سابقه، و بهره مند از کارآمدی و نگاه استراتژیک و علم محور برای حل و رفع اساسی مشکلات استان باشد.

امید که این روند به توسعه، تعالی و پیشرفت استان مازندران در همه شئون بینجامد.