شنبه 23 شهريور 1392-17:4

استاندار یا دیگران؟/عزل و نصب ها در اختیار چه کسی است؟

به زودی تمام یا بیشتر استانداران کشور تغییر می کنند و مازندرانی ها باید خوشحال باشند که تکلیف استاندار و دستگاه های ذیربط در بازه زمانی اندکی مشخص شده است/استاندار نباید خود را از مشورت بزرگان،نمایندگان و ائمه جمعه شهرستان ها محروم کند. البته مشورت هم نباید به این معنا تعبیر شود که هر چه آقایان گفتند همان شود.


مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی:هر دولتی جهت تحقق عملکردها و شعارهای انتخابی خود و در راستای حل مشکلات مردم و خدمت رسانی به آنها پس از استقرار، به انتخاب عالی ترین مقام خود در استان ها و سپس در شهرستان ها و بخش ها اقدام می کند.

حق طبیعی هر رییس جمهوری است که با مشورت بزرگان و وزیر کشور افراد شایسته و همسو با جریان خود را در مجموعه زیر نظر خود به کار گیری کند، اما در این بین موضوعی که بسیار آزار دهنده است دخالت اشخاص،افراد و گروه های سیاسی است که با اعمال فشار و تهدید وارد معرکه شده و قصد گماشتن افراد مورد نظر خود را دارند.

یکی از این گروه های فشار در عزل و نصب ها نمایندگان مجلس هستند،در حالی که طبق قانون گماشتن نیروها در اختیار نمایندگان مجلس نیست.

همین عزل و نصب های ناشی از فشار نمایندگان، گاه باعث روی کارآمدن افرادی ناکارآمد شده که در نهایت مردم چوب این دخالت های بی مورد و عزل و نصب های سفارشی را می خورند.

در همین راستا باید گفت وظیفه امامان جمعه نیز عزل و نصب مدیران نیست، در حالی که برخی ائمه جمعه نیز ضمن دخالت در کار دولت، خود را در این کار صاحب نظر می دانند.

نگارنده بر این نظر متعهد است که مشورت و تعامل با بزرگان استان از جمله نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه و نمایندگان باید حتما" در دستور کار دولت و مقامات منتسب به دولت باشد، برای انتصابات نیز باید از نظر مشورتی این بزرگان بهره گرفت، اما همه این ها به معنای دخالت و ابرام و اصرار بر نظر ایشان نیست.

به زودی تمام یا بیشتر استانداران کشور تغییر می کنند و مازندرانی ها باید خوشحال باشند که تکلیف استاندار و دستگاه های ذیربط در بازه زمانی اندکی پس از استقرار دولت تدبیر و امید مشخص و خیال همه راحت شده است.

حال که نخستین استاندار کشور در دولت تدبیر و امید در آستانه معارفه قرار دارد، بهتر است فعلا" به حفظ وحدت و همدلی بیندیشیم و انتقادها و نکته سنجی ها را به فرصت های آتی واگذار کنیم.

استاندار محترم مازندران در اولین گام به سراغ یکی از رقبای خود برای تصدی مسند استانداری رفت و با اینکار نشان داد که رویکرد او تکیه بر همان شعار دکتر روحانی در راستای ایجاد تعامل و اعتدال در جامعه است.

البته ربیع فلاح باید بداند که در استان با گروه های ذی نفوذ بسیاری سر و کار دارد و در این بین سیاست کاری اوست که آینده استان را رقم خواهد زد.

استاندار نباید خود را از مشورت بزرگان،نمایندگان و ائمه جمعه شهرستان ها محروم کند. البته مشورت هم نباید به این معنا تعبیر شود که هر چه آقایان گفتند همان شود.

اما چند نکته قابل توجه استاندار جدید:اول این که استاندار مازندران باید بداند در سالهای گذشته گماشت نیروها بر مسند های مختلف اجرایی خارج از قاعده ضوابط دستگاه های اجرایی انجام شده و خیل عظیم نیروهای مامور دستگاه های مختلف در سیستم وزارت کشور و بدتر از آن تصدی پست های حساس فرمانداری،معاون فرمانداری و بخشدار و....آسیب جدی به روند کاری جامعه وارد کرده است.

این افراد عموما در این سمت نه تجربه ای داشته اند و نه سابقه ای و با تصمیمات نادرست خود بلای جان مردم شهرستان و بخش خود شده اند که پیشنهاد می شود تمام نیروهای مامور به خدمت از دستگاه های دیگر به پست سازمانی و دستگاه محل خدمت خود بازگردند و حتما در تصدی پست های کلیدی و مهم از همان نیروهای مستعد وزرات کشور و استانداری استفاده شود، چرا که روند کار به شکل معقول دنبال خواهد شد.

و نکته بعدی این که:دستگاه های مختلف اجرایی استان در دو سال اخیر هم شاهد تغییر و تحول و هم شاهد نبود کارآیی مدیران خود بوده است که دود تمام این مسایل به چشم مردم رفته است، بنابراین استاندار محترم لازم است شناسایی دقیقی از نیروهای تحت امر داشته باشد تا با به کار گیری انسان های معتقد و معتدل، بیت المال مسلمین را از گزند زد و بندهای سیاسی و عزل و نصب های یک ماهه و دو ماهه مصون بدارد.