شنبه 30 شهريور 1392-0:40

روسفیدانِ سیاه روی!

گزارش تصویری مازندنومه از یکی از معدن های سوادکوه و وضعیت و شرایط دشوار کاری کارگران معدن


مازندنومه، علی حسن نژاد: تاحدود يک قرن پيش اقتصاد عمده مردم سوادكوه دامپروري بود و با زندگي عشايري وكوچ نشيني امرار معاش مي كردند كه هنوز هم بازماندگان اين نسل در گوشه وكنار اين منطقه با همان سبك ساده زندگي دیده می شوند.

 با تاسيس راه آهن و كشف رگه هاي ذغال سنگ در كوه هاي سوادكوه و پيامد آن احداث معادن استخراج ذغال سنگ و ترانسفر آن به كمك لكوموتيو به اصفهان، سبك جديدي در كسب درآمد مردم و تغيير زندگي كوچ نشيني به زندگي كارگري و مقرري بگيري معادن به وجود آمد.

مجموعه معادن كارسنگ،كارمزد، تاريك دره و... در همین راستا فعالیت خود را از چند دهه پیش آغاز کردند.

اطلاعات اولیه در رابطه با وجود زغال سنگ در منطقه زیرآب به سال های 1313-1310 به هنگام ایجــــاد راه آهن سراسری تهران شمال بر می گردد.

 در سال های 1341-1338 جهت شناخت دقیق و تكمیل اطلاعات، عملیات اكتشافی توسط شركت «دماگ» آلمان شروع شد و از سال 1347 زمین شناسان شركت ذوب آهن ایران، با همكاری كارشناسان روسیــه توانستند نتایج خوبی را به ثبت برسانند كه نتیجه آن شروع بهره برداری از معادن كارمزد در سال 1350 است.

تاریخچه عملیات اكتشافی در حوزه البرز مركزی كه بیش از 30 هزار كیلومتر مربع از سطح استان مازندران را در بر می گیرد، به حدود 78 سال بالغ می شود.

نخستین عملیات اكتشافی در این حوزه وسیع در سال 1314 به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسری در زیرآب صورت گرفت كه منجر به بهره برداری از معدن كنیج كلا شد و متعاقب آن نیز عملیات اكتشافی دیگری در محدوده فوق انجام شد كه نهایتاً در سال 1350 به بهره برداری قسمتی از معدن كارمزد در این حوالی انجامید.

 از این جهت معادن شركت ذغال سنگ البرز مركزی را می توان از قدیمی ترین معادن ذغال سنگ ایران دانست. ازطرفی شركت ذغال سنگ البرز مركزی در راستای سیاست خصوصی سازی دولت از سال 1383كلیه معادن در حال بهره برداری خود را به بخش خصوصی واگذار کرد.

رونق سوادكوه که از همان زمان شروع به کار معادن منطقه آغاز شده بود، در سال های اخیر به دليل بي كفايتي برخي مديران شركت البرز مركزي و واگذاري بي حساب و كتاب آن به بخش خصوصي، به بن بست رسيد که این تنگی معیشت مردم و بن بست اقتصاد معدنی تاکنون نیز ادامه دارد.

عکس های مرا از یکی از معدن های ذغال سنگ سوادکوه و وضعیت کارگران آن تماشا کنید: