جمعه 12 مهر 1392-17:22

شهر کتاب در شهر بی کتاب

 وقتی می بینی شهر کتاب یک شهر سیصد هزار نفری از مکانی در بر خیابان اصلی به مکانی دور افتاده در انتهای پارک شهر نقل مکان کرده و جای آن فروشگاه بزرگ لباس سر بر می آورد چه می توان گفت؟


مازندنومه، احسان شریعت: فریاد فرهیختگان اجتماعی از آمارهای پائین کتابخوانی در بین مردم، از تریبون های مختلف شنیده می شود.

 تراژدی کتاب نخواندن مردم را می توان به وضوح در مصائب «شهر کتاب قائم شهر» مشاهده کرد. در سالیان اخیر هر چه بر تعداد پاساژها و مراکز خرید بزرگ این شهر افزوده شد، از سوی دیگر از مراکزی که محصولات فرهنگی عرضه می کردند کاسته شده است. گویی این دو متغیر با یکدیگر رابطه معکوس دارند.

 شهر کتاب هر شهر برند کتابخوانی مردم آن شهر است. اگر می بینیم شهر کتاب قائم شهر به دلیل مشکلات مالی به گوشه ای از شهر کوچ کرده و در آنجا خلوت گزیده، چگونه باید آن را معنا کرد؟

 آیا یک شهر کتاب برای شهری سیصد هزار نفری زیاد است؟ یعنی واقعاً اگر مردم این شهر سیصد هزار نفری هر کدام سالی یک عدد کتاب بخرند باز هم کتابفروشی ها به مشکلات مالی بر می خورند؟

وقتی با یکی از کارکنان جوان این شهر خلوت به مصاحبه می نشینی از گرفتاری های مالی می گوید. از این می گوید که مجبور شده اند مکان قبلی که اکنون به فروشگاه لباس تبدیل شده را به دلیل اجاره بالا ترک کنند.

 آن میزان اجاره با این فروش در نمی آمد. مضافاً اینکه بخش اعظمی از درآمد این مرکز از طریق فروش لوازم التحریر بوده که اکنون با آمدن به این گوشه ی شهر دیگر آن کورسوی امید نیز وجود نخواهد داشت.

 وقتی می بینی شهر کتاب یک شهر سیصد هزار نفری از مکانی در بر خیابان اصلی به مکانی دور افتاده در انتهای پارک شهر نقل مکان کرده و جای آن فروشگاه بزرگ لباس سر بر می آورد چه می توان گفت؟

 آیا نمی توانی این چنین تحلیل کنی که مردم این شهر به غذای مادی بسیار بیشتر نسبت به غذای روح اهمیت می دهند؟

مکان سابق شهر کتاب قائم شهر که اکنون لباس فروشی است

 آیا نمی توانی این چنین تحلیل کنی که مردم این شهر بازدید از غرفه ها و مراکز خرید لباس را بسیار بیشتر می پسندند؟

مرکز شهر (میدان طالقانی و خیابان های اطراف) به طرز شگفت آوری پر شده است از فروشگاه های گوناگون لباس، اما در همین محدوده تنها چند کتابفروشی حضور دارند که آن ها هم بیشتر لوازم التحریر فروشی اند تا کتابفروشی.

 البته باز جای شکرش باقیست که فاجعه ی بسته شدن همیشگی این مرکز تحقق نیافته و به همت نماینده فرهنگی شهر و شهردار سابق، مکان جدید (نگارخانه پارک شهر) با اجاره مناسب در اختیار موسسه قرار داده شد. با تمامی این توصیفات باید از خود بپرسیم با تداوم این روند مقصد بعدی شهر کتاب قائم شهر کجاست؟

* مطلب مرتبط:

-شهر کتاب تعطیل،بستنی فروشی باز! http://www.mazandnume.com/?PNID=V15139