سه شنبه 16 مهر 1392-0:2

دو حمایت و چند ابهام!

تغییر در مجموعه ارشاد مازندران ضروری به نظر می رسد/این جماعت با سوءمدیریت خویش،ضمن پنهان شدن پشت برخی الفاظ و ارزش ها، نه تنها خدمتی به ارزش ها نکردند، هنرمندان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر را به محاق بردند، طوری که عملا اجرای یک برنامه فرهنگی مناسب و مطلوب که در شان مردم مازندران باشد، به یک آرزو تبدیل شد.


مازندنومه؛ یادداشت مهمان، داود لطیفی: در یک سایت خبری مطلبی به این مضمون که 200نفر از هنرمندان مازندران از استمرار مدیریت مدیرکل دولت سابق در راس اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران حمایت کردند، مواجه شدم. همچنین چندی قبل یکی از هنرمندان استان مقاله ای در دفاع از جناب مدیر کل نوشت.

هرچند در نوشتار نخست، اسامی هنرمندان حمایت کننده نیامده بود، این دو مطلب چند علامت سوال را ایجاد کرده است:

جایگاه ارزشمند هنر و هنرمندان مازندران در پهنه فرهنگ و هنر کشور، برکسی پوشیده نیست. هنرمندان مازندرانی -چه آنانی که درتهران مقیم هستند و چه آنانی که در مازندران ساکنند- با خلق آثار و ایفای نقش در قالب نمایشگاه ها، جشنواره ها، همایش ها، فیلم ها و نمایش ها می درخشند.

به خاطر این ظرفیت ها تاقبل از آغاز به کار دولت به اصطلاح عدالت محور، مازندران متولی و میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری کشور و حتی بین المللی بود؛ به عبارتی فرهنگ و هنر در مازندران پویا و فعال در خدمت تعالی جامعه قرار داشت.

دراین راستا شهرهایی چون آمل به پایگاه تعزیه، بابل به پایگاه تولید فیلم کوتاه، قائم شهر به پایگاه موسیقی محلی مازندرانی، ساری به پایگاه نشر و کتاب و تنکابن و بهشهر به پایگاه تئاتر استان تبدیل شدند.

متاسفانه با آغاز به کار دولت احمدی نژاد و انتصاب مدیرانی که تنها از دریچه تنگ سیاسی آن هم از نوع باندی و جناحی به فرهنگ و هنر می نگریستند، باشعارهای دهان پر کنی همچون هنر فاخر، عملا تیشه به ریشه هنر و هنر مندانی زدند که برای رساندن مازندران به جایگاه شایسته اش خون دل خورده بودند.

این جماعت با سوءمدیریت خویش،ضمن پنهان شدن پشت برخی الفاظ و ارزش ها، نه تنها خدمتی به ارزش ها نکردند، هنرمندان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر را به محاق بردند، طوری که عملا اجرای یک برنامه فرهنگی مناسب و مطلوب که در شان مردم مازندران باشد، به یک آرزو تبدیل شد.

این همه در حالی انجام شد که استان های همسایه -گیلان و گلستان- علاوه بر انجام وظایف روزمره، میزبان ده ها جشنواره ملی و بین المللی درموسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی ، فیلم و...بوده اند.

کاش هنرمندان حامی چند نمونه از دستاوردهای مثبت مدیریت ارشاد استان را ذکر و آن ها را با کارهای بزرگ اجراشده در دولت اصلاحات مقایسه می کردند.

کاش می گفتند که در این سال ها چه هنرمند نماهایی از رانت استفاده کردند و بودجه های فرهنگی استان در کجاها به مصرف رسید.

سیستم فرهنگ و هنر استان در 8 سال گذشته برنامه تازه ای برای عرضه نداشت و تنها به تکرار ضعیف تر آن چه پیشینیان در تقویم ارشاد گنجانده بودند، بسنده کردند، بنابراین با توجه به این موضوع، نیز نگاه منفی و پرانتقاد جامعه هنری و فرهنگی و اصحاب رسانه، تغییر در این مجموعه ضروری به نظر می رسد.


ایمیل نویسنده: (davood.latifi@yahoo.com)