دوشنبه 22 مهر 1392-23:24

آقایان در تهران نشسته اند و می گویند مازندران سرسبز است

گزارش+عکس مازندنومه از جلسه بررسی طرح های عمرانی استان مازندران/ مازندران علی رغم اینکه خود دارای عقب ماندگی است اما خدمات خوبی به سایر استان ها و حتی بسیاری از عزیزانی که خارج از کشور وارد استان می شوند، ارائه می دهد.


مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: جلسه بررسی طرح های عمرانی استان مازندران شامگاه امشب با حضور فلاح جلودار استاندار، مهندس هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، میرشفیعی نماینده وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، حاج رسولیها معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب، دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود ،علیپور نماینده مردم قائمشهر،جویبار،سوادکوه،سیمرغ ،نیاز آذری نماینده مردم بابل، مقیمی نماینده مردم نکا و بهشهرو  گلوگاه و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

*تعریض جاده سوادکوه به قائمشهر مطالبه جدی مردم است

 در این جلسه کمال علیپور -نماینده مردم قائمشهر، جویبار،سیمرغ وسوادکوه- یکی از وظایف نمایندگان را علاوه بر قانون گذاری، بحث نظارت بر طرح ها، لوایح و بودجه سال دانست و گفت:یکی از مشکلات عمده مردم مازندران و حوزه انتخابیه بنده موضوع تعریض و چهاربانده شدن محور سوادکوه به قائمشهر است.

 وی با بیان اینکه گاهی بیش از هفت یا هشت ساعت مردم در ترافیک این مسیر می مانند، افزود:عدم پیشرفت فیزیکی و تخصیص نیافتن اعتبار، مسایلی است که باید در کمیسیون عمران پیگیری شده تا نگرانی مردم مرتفع شود.

علیپور جاده قائمشهر به سیمرغ و بهنمیر را یکی دیگر از مطالبات مردم دانست و تصریح کرد:با انجام اینکار هم از بار ترافیکی شهرستان بابل کم می شود و هم مسیر گردشکران به غرب استان تسهیل خواهد شد که امیدواریم بتوانیم در بودجه سال 93 مبلغ خوبی به آن اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه در پایین دست شهرستان سوادکوه مشکل آب شرب و تامین آب کشاورزی داریم افزود:مطالعات مربوط به این بخش انجام شده و سه فاز آن هم اجرا شده است اما در راستای رفع مشکلات باید فازهای بعد نیز انجام شود.

این نماینده مجلس همچنین به مشکلات جاده قائمشهر به جویبار و جاده نظامی قائمشهر اشاره کرد و گفت: جمعیت 32هزار نفری که از این جاده استفاده می کنند و همچنین تردد 12هزار دانشجوی دانشگاه آزاد که در این مسیر واقع شده است ، می طلبد که فکر اساسی برای تعریض آن صورت پذیرد.

 وی با بیان اینکه این منطقه یکی از قطب های تامین مرکبات کشور محسوب می شود،گفت: پیشنهاد می شود این جاده از طرح های استانی خارج شده و در رده طرح های ملی قرار گیرد.

 علیپور در پایان تاکید کرد:تعریض جاده سوادکوه به قائمشهر مطالبه جدی مردم است چرا که تنها در ابتدای سال قبل 12 میلیون نفر از این مسیر تردد کرده اند.

*چهار درصد از سرانه کشور سهم ماست 

 احمد علی مقیمی -نماینده مردم نکا،گلوگاه و بهشهر- هم اظهار داشت: وضع فاضلاب شهرهای استان مازندران افتضاح است چرا که از 34 درصد سرانه کشور سهم استان تنها چهار درصد می باشد.

وی عقب ماندگی استان در حوزه راه های روستایی را بسیارجدی عنوان کرد و گفت: از کل بودجه 57 هزار میلیارد تومان تملک دارایی کشور، تنها شش هزار میلیارد تومان محقق شده است و این نشان می دهد که سهم استان ها نیز متناسب با این کاهش کم شده است و به همین دلیل یک ریال هم به شهرستان ها تخصیص نیافت.

 مقیمی اظهار داشت:نمایندگانِ وزیر نیرو و راه و شهرسازی تلاش کنند تا در بودجه سال آینده بتوانند اوراق مشارکت و تهاتر را بالا ببرند تا مشارکت بشتر شود.

 وی در حوزه شهرستانی خود نیز به سد گلورد اشاره کرد و گفت:این سد از پروژه های ملی است که باید در سال 93 آبگیری شود.

این نماینده مجلس به عدم تعریض جاده نکا به نیروگاه شهید سلیمی هم اشاره کرد و گفت:ماهی چند تصادف در این مسیر داریم که گاه منجر به مرگ می شود.

 وی وضعیت پل های دسترسی 60 روستای بالادست را بسیار وخیم دانست و ابراز داشت:این پل ها بسیار قدیمی و در حال تخریب است.

مقیمی به پروژه های نیمه تمام حوزه انتخابیه خود از جمله بیمارستان امام خمینی(ره)با 60 درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد و گفت:متاسفانه در اثر کمبود بودجه این پروژه ها سرعت پیشرفت بسیار کمی دارد.

*گیر کمربندی هستیم

محمد دامادی -نماینده مردم ساری و میاندرود- نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه های عمرانی با عمر بیش از شش یا هفت سال دچار فرسودگی می شوند، افزود:باید با تخصیص درست منابع از اعتبارات قطره چکانی به پروژه ها جلوگیری کنیم.

وی مشکلات منابع آب استان را بسیار جدی دانست و گفت:متاسفانه توان مدیریت و مهار این آب ها را نداریم.

 وی ابراز داشت:برخی پروژه ها از جمله سد زارم رود قرار بود اجرایی شود اما نشد و برخی پروژه ها نیز در ساری اجرا شده است که نشان از ناتوانی ما دارد.

 دامادی گفت:جالب این جاست که در ابتدای این پروژه نیز تابلو زده ایم: شناکردن ممنوع است.

 وی ادامه داد:بالاخره باید یکی پیدا شود که حداقل این تابلو را بکند.

نماینده مردم ساری و میاندرود با بیان اینکه ما درخواست های کوچکی داریم، افزود:جاده های کندوان،ساری و سوادکوه را برای رفاه مردم می خواهیم چرا که برای مثال در همین تعطیلات آینده مردم 8 تا 14 ساعت در ترافیک این مسیر خواهند ماند.

وی نیز به مشکلات حوزه راه ساری و میاندرود از جمله،آزاد راه هفت تن ساری به قائمشهر،جاده دودانگه به چهاردانگه،پل ارتباطی فرح آباد به گهرباران و جاده تاکام اشاره کرد و گفت: در بازدید از این مسیر هر چه می خواستیم ببینیم دیدم، پیچ های خطرناک، باران ،تصادف و تردد مردم بیش از 180 روستا از این مسیر.

دامادی با بیان اینکه مرکز استان ،بابل و قائمشهر کمربندی ندارد و ما گیر کمربندی هستیم افزود:آقایان در تهران نشسته اند و می گویند مازندران سرسبز است.

وی به مشکلات جاده فرودگاه هم اشاره کرد و گفت:در بازدید هم گفتیم که مشکلاتش با چهارد میلیارد تومان قابل حل است.

دامادی به سه میلیارد اعتبار اخذ شده از مهندس نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم جهت تعریض محور گهرباران اشاره کرد و گفت:این جاده محل تردد ماشین های سنگین نیروگاه شهید سلیمی،شرکت نفت و شرکت صدراست که باید تردد این ماشین ها از این مسیر ممنوع شود.

*مسکوت ماندن 11ساله پروژه میان گذر بابل

حسین نیاز آذری -نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- نیز به تصادفات دردناک محورهای هراز و سوادکوه اشاره کرد و اظهار داشت: جهت رفع این مشکل نیازمند عزم ملی و توجه جدی مسئولان هستیم.

وی از مسکوت ماندن 11ساله پروژه میان گذر بابل و طولانی شدن پروژه 15 ساله آبرسانی شهر بابل خبر داد و تصربح کرد:مسئولان تایم زمانی را مشخص کنند که ما به مطالبات مردمی پاسخ دهیم که بالاخره چه زمانی این پروژه ها به سرانجام می رسد.

نیاز آذری مشکلات جاده های منتهی به جنوب بابل را جدی عنوان کرد و گفت:در این موارد بحث ماده 215 را خواستاریم.

*بیشتر از کمیت به کیفیت توجه شود

سید مهدی هاشمی -رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- اظهار داشت:با توجه به گستردگی استان و طول زیاد مسیر وقت زیادی برای بازدید از همه طرح های عمرانی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه تنها توانستیم از پروژه های شرق و مرکز استان بازدید کنیم، افزود:از هر 12 نماینده استان هم اجازه گرفتیم و هم عذرخواهی کردیم که نمی توانیم به همه پروژه های استان سر بزنیم.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از موارد مستندسازی شده است، ابراز داشت:مشکلات عدیده در بخش اجرا طبیعی است و همه مشکلات قابل پیش بینی نیست اما شاهدیم که همه مسئولان تلاش خود را داشته اند هرچند می شود که با تلاش بیشتر پروژه ها با کمیت و کیفیت بیشتری اجرا شود.

 وی به رویکرد جدید مدیریتی و ورود نیروهای تازه نفس به دولت و بخش اجرا اشاره کرد و گفت:امیدواریم با این سیستم مدیریتی جهشی در راستای جبران عقب ماندگی های کشور انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:این استان علی رغم اینکه خود دارای عقب ماندگی است اما خدمات خوبی به سایر استان ها و حتی بسیاری از عزیزانی که خارج از کشور وارد استان می شوند، ارائه می دهد.

وی گفت:اگر در این استان سرمایه گذاری شود خدمت به همه مردم کشور است و انتظار ما این است که با اصلاح اموری که امروز بازدید شد اشکالات نیز رفع شود.

هاشمی بیا بیان اینکه افتتاح طرح ها و اجرای آن ها باید در راستای ارتقای سطح ایمنی تردد مردم و ارتقای سطح رفاه آنها باشد، افزود:در این بازدید ها برخی تصمیمات فی المجلس گرفته شد و برخی دیگر نیز جهت رایزنی و انجام جلسات هماهنگی در سطح ملی و استانی برنامه ریزی شد.

وی بر واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی و اجرای درست اصل 44 تاکید کرد و ابراز داشت:آنچه برای ما حایز اهمیت است این است که در پروژه ها باید بیشتر از کمیت به کیفیت توجه شود.

رییس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:تلاش برای اصلاح رویه توزیع بودجه ها در دستور کار است و استان سرسبزو لاله خیز مازندان از نظر ما در اولویت است.