يکشنبه 10 آذر 1392-23:37

رسانه های سیاست زده ی ما!

سیاست اگر چه بخشی از زمینه های مختلف عرصه رسانه را تشکیل می دهد، ولی آیا تمام بخش ها و مشکلات مازندران و شمال کشور به سیاست ختم می شود و تنها رسالت رسانه های مجازی گفتن از مسایل سیاسی است؟


مازندنومه، رضا شریعتی: منظور از آرمان در زندگی همان بحث هدف زندگی است. هدف، آن چیزی است که برای رسیدن به آن تلاش و کوشش می‏شود. فلسفه هدف زندگی از مسائل مهم انسان‏ شناسی به شمار می‏رود. از این رو لازم است میان هدف و وسیله تفکیک صورت گیرد تا انسان دچار خطا نشود و وسیله را به جای هدف اشتباه نگیرد.

 چند سالی است باپیشرفت فناوری سایبری در شمال کشور، شاهد تاسیس سایت های خبری متعددی هستیم. چیزی که سبب نگارش سطرهای بالا در مورد آرمان شد نیز بی حکمت نیست.

سایت های خبری در ابتدای تاسیس در معرفی خود برای مخاطبان شان آرمان هایی را برای خود تعیین کرده، از آنها برای پیشبرد اهداف خود بهره می برند.

 اهدافی نظیر اشاعه فرهنگ بومی استان های شمالی، تنویر افکار عمومی کشور، و تهییج آحاد جامعه برای هم سو شدن برای پیشبرد یک هدف خاص.

 این اهداف در ابتدای امر مخاطبان را به خود علاقه مند می کند، اما چیزی که مسلم است پس از چند ماه از تاسیس این سایت ها زمانی که به آنها مراجعه می کنید، مطالب این سایت ها پر شده از اخباری که رنگ و بوی سیاست گرفته اند و بیشتر رنگ شهرت طلبی می دهند نه رسالت خبری! حتی معدود سایت هایی که رسالت خبری را به طور ضعیف برآورده می کنند، تعریف درستی از رسالت خبری ندارند.

 رسالت خبری بدان معنا نیست که حتما باید مسئول را زیر سئوال برد و یا مطالب را پرخاشگرانه و منتقدانه نوشت، بلکه در خیلی از جاها پایگاه های خبری با دید منتقدانه می توانند به کمک مسئولان بیایند.

سیاست اگر چه بخشی از زمینه های مختلف عرصه رسانه  را تشکیل می دهد، ولی آیا تمام بخش ها و مشکلات مازندران و شمال کشور به سیاست ختم می شود و تنها رسالت رسانه های مجازی گفتن از مسایل سیاسی است؟

 پس در این میان نقش مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی و اشاعه و ترویج فرهنگ بومی به عهده کیست و چه کسانی باید در این راه گام بر دارند؟

 متاسفانه در سال های اخیر برخی با نام خبرنگار و رسانه با حضور در عرصه های مختلف از حرفه مقدس خبرنگاری سوء استفاده کرده و گاه عطای نقد منصفانه را به انتقام گیری متخاصمانه و در جایی به مجیز گویی افراد ناکارآمد ترجیح می دهند.

 امروز عرصه رسانه برای برخی به محلی برای برداشت های کاسب کارانه سیاسی تبدیل شده است و این مجیز گویی در نهایت به سود کسی نخواهد بود.

ایمیل نویسنده: (shariaty_r@yahoo.com)