سه شنبه 19 آذر 1392-8:13

علی مطهری:

معترض به انتخابات، فتنه گر نیست

نماینده تهران در مجلس در ساری گفت: هر مقام غیرمعصومی اگر در مقام غیر انتقاد  قرار گیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند./گاهی برخی از سیاستمداران از دانشجو به عنوان ابزار استفاده می کنند /گاهی نوع برداشت از  آزادی بیان غلط است،نوع برداشت از اصل ولایت فقیه اشتباه است و به نظام و اسلام ضربه می زند+عکس./.


 

مازندنومه، محمد اسماعیل بخشی سورکی: مراسم گرامیداشت روز دانشجو در سالن همایش مصباح دانشگاه علوم پزشکی مازندرن با حضور دکتر علی مطهری برگزار شد.
در این مراسم که سیدهادی حسینی نماینده مرم قائمشهر،جویبار،سوادکوه و سیمرغ نیز حضور داشت، قاسم جان بابایی رییس دانشگاه علوم پزشکی ضمن تبریک روز دانشجو و خیر مقدم به میهمانان اظهار داشت:در دوره ای که در خدمت دانشجویان بودم واقعیاتی را دیدم که خالصانه عرض کنم شرایطی بهتر از دوره ما بوده است.


وی با اشاره به کار شایسته ای که جمعی از دانشجویان دانشکده دندان پزشکی در کمک به شیرخوارگاه ساری انجام داده اند افزود: جمع آوری  پول و اهدا به این مرکز باعث شادی بچه های شیرخوارگاه شد.


ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت خوابگاه های دانشجویی را نا مناسب ارزیابی کرد و گفت:برخی از دانشجویان در خوابگاه هایی هستند که برای من مایه سرافکندگی است.
وی یکی از برنامه های خود را اصلاح امور خوابگاه ها عنوان کرد و گفت:امیدواریم در راستای کارهای فرهنگی نیز بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.


*استاندار ما را از فیض حضورشان محروم کرده اند!


در ادامه جلسه مجری با بیان اینکه این مجلس فرصت مغتنمی بود که در خدمت استاندار باشیم افزود:اما ظاهرا ایشان ما را از این فیض محروم کرده اند.
لطف اهتا محمدنژاد -مشاور محترم استاندار در امور اجتماعی و رییس مرکز اسناد ملی مازندران-با حضور در روی سن اظهار داشت:استاندار محترم طبق زمان ملاقات قبلی که وزیر صنایع هماهنگ شده بود ، نتوانستند در جلسه حاضر شوند.
وی در ادامه پیام استاندار محترم را به مناسبت روز دانشجو قرائت کرد.


در ادامه جلسه نوبت به نماینده بسیج دانشجویی رسید که بیانیه خود را قرائت کرد و پس از آن نیز کلیپ گروه فرهنگی بسیج دانشجویی پخش شد.
نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نیز نفر بعدی بود که او هم به قرائت بیانیه پرداخت و سپس کلیپ گروه فرهنگی این انجمن هم پخش شد که داشجویان همگام با آن سرود یار دبستانی را هم خوانی کردند.


* حکومت ها همیشه محتاج نقد هستند


علی مطهری –نماینده مردم تهران- در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو اظهار داشت:دانشجویان بعد از کودتای 28 مرداد 1332 اعتراضات خود را ادامه دادند و در نهایت در زمانی که نیکسون به ایران سفر کرده بود آن اتفاقات رخ داد و در ادامه اعتراضات سه نفر به شهادت رسیدند و از این زمان هویتی برای جنش دانشجویی ایجاد شد.


وی علم و ایمان را دو بال رسیدن به کمالات انسانی دانست و گفت:علم از مقوله روشنایی و ایمان از مقوله گرمای و حرارت است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علم منهای ایمان علم اسیر در دست قدرت طلبان و جاه طلبان است افزود: ایمان بدون علم هم مانند یک انسانی است که در یک شب زمستانی در اتاق گرم تاریک قرار دارد.


وی با اشاره به فعالیت رژیم گذشته در جداسازی علم و ایمان گفت:وحشت شاه هم از این بود که دانشجویان هم با ایمان و مومن شوند و هم عالم باشند.


مطهری در ادامه به سیاست غرب در تضادگرایی بین علم و ایمان اشاره کرد و گفت:انها امروز هم این تضاد را قائل اند و ریشه این بحث هم در عهد عتیق تورات آمده است.


وی ادامه داد:در آنجا عامل هبوط انسان ،خوردن دانه ای از درختی است که نامش  آگاهی است و به همین دلیل همواره بین آگاهی و علم با ایمان تضاد قایل شده اند.
این استاد دانشگاه به نظر مخالف قرآن در این باره نیز اشاره کرد و گفت: در قران آمده است که خداوند همه اسماء الهی را به آدم آموخته است.


وی در ادامه به عوامل ایجاد این تضاد در غرب و نتایج آن اشاره کرد و گفت:برداشت فاصله بین انسان و خدا،قایل شدن عقل در حریم دین و موضوع سازندگی و آبادانی و سعی و کوشش از جمله عواملی بود که غرب در راستای توسعه و پیشرفت بر آن تاکید کرد.


عضو مجمع نمایندگان تهران در ادامه با بیان اینکه آیا بعد از انقلاب نیز ما نیازمند جنبش دانشجویی هستیم یا خبر افزود:به نظر بنده پاسخ مثبت است چرا که حکومت ها همیشه محتاج نقد هستند.


وی با بیان اینکه قدرت مطلق همیشه فساد می آورد افزود:امیرالمومنین(ع) به مردم می فرمود همیشه در خفا و آشکار از من انتقاد کنید.


مطهری اظهار داشت:هر مقام غیرمعصومی اگر در مقام غیر انتقاد  قرار گیرد هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند.


وی با بیان خصوصیات دانشجویان و روحیه حق طلبی و عدالت جویی آنها ابراز داشت:البته دانشجو نقاط آسیب پذیری نیز دارد.


فرزند شهید مطهری با بیان اینکه نباید از دانشجو به عنوان ابزار استفاده شود افزود:دوره جوانی دوره خشم و شهوت است که اگر جوان ایمان وتربیت دینی در او نباشد خشم و شهوت بر او غلبه می کند.

 


* دانشجو علم ناقص دارد

 


وی با بیان اینکه گاهی برخی از سیاستمداران از دانشجو به عنوان ابزار استفاده می کنند افزود:برای مثال در قضیه مصوبه وقف دانشگاه آزاد بنده از روش دانشجویان انتقاد کردم.


مطهری ادامه داد:بعدا در دانشگاه به دلیل اینکار مورد نقد قرار گرفتم که آنجا عرض کردم اگر دانشجو فریادی را با تصمیم خود انجام دهد تمجید می کنم حتی اگر اشتباه باشد.


وی گفت:اما وقتی می بینم در قضیه ای دانشجویان ابزار دست عده ای قرار گرفتند و حتی از داخل صحن علنی به آنها گفته می شد که چه شعارهایی بدهند مخالفت می کنم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دانشجو علم ناقص دارد و گاهی امر بر او مشتبه می شود، اظهار داشت:دانشجو نه عوام است و نه در همه مسائل صاحب نظر لذا ممکن است گاهی دچار جهل مرکب شود.


وی ادامه داد:دانشجو نباید خود را بی نیاز از مراجعه به صاجب نظران بداند چرا که اگر این گونه باشد موجب آسیب است.

* همه مسایل را منتسب به رهبری نکنیم

مطهری به رسالت دانشجو در عصر حاضر هم اشاره کرد و گفت: تحلیل برخی واژه ها و نظریات و موضع گیری های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی از جمله این مسایل است.
وی گفت:گاهی نوع برداشت از  آزادی بیان غلط است،نوع برداشت از اصل ولایت فقیه اشتباه است و به نظام و اسلام ضربه می زند.

 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت:گاهی ما از اعتراض برداشت درستی نداریم و هر کس اعتراضی دارد و مخالفت می کند او را مخالف نظام و انقلاب و ولایت فقیه خطاب می کنیم که این درست نیست.


وی در ادامه به آزادی به عنوان نوعی حق ناشی از استعدادهای انسانی اشاره کرد و گفت:هر استعدادی منشا حقی در انسان است و آزادی بیان ناشی از آزادی تفکر در انسان است.
مطهری به سخن پدر شهید خود در این باب نیز اشاره کرد و گفت:او معتقد بود احزاب غیر اسلامی هم آزادند منتها با تابلوی خودشان.


وی با بیان اینکه این حرف به این معناست که آنها حق دارند در تظاهرات و سایر مجامع اجتماعی شرکت کنند افزود:اما باید عکس رهبرشان نیز همراه شان باشد تا همه بدانند که اینها از چه گروه و دسته ای هستند.


علی مطهری ابراز داشت:البته در قانون اساسی ما این گونه نیست، شاید اگر خود شهید مطهری زنده بود این دست مسایل در قانون اساسی قوی تر دیده می شد.

وی با بیان اینکه گاهی در برخی مسایل به گونه ای عمل می کنیم که گویا تکلیف از ما ساقط است افزود:اینکه همه مسایل را منتسب به رهبری و تصمیم او کنیم درست نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع سوال از دکتر احمدی نژاد در مجلس اظهار داشت:وی می گفت من قانون را اجرا نمی کنم و ما می خواستیم سوال کنیم که یک عده ای آمدند و گفتند آقا مخالف است اما بنده گفتم ما به وظیفه خود عمل می کنیم ولی فقیه هم به وظیفه خود عمل کند.


وی ادامه داد: ما کار را دنبال کردیم تا جایی که خود رهبری تشخیص دادند که اینکار نشود بهتر است، ما هم تمکین کردیم .


مطهری گفت:اینکار را کردیم تا در تاریخ بنویسند که مجلس در برابر استبداد ایستاد .

 

*آشوبگر فتنه گر است، نه معترض


وی در ادامه به فتنه سال 88 هم اشاره کرد و گفت:یکی از ریشه های این فتنه آن بود که چند ماه قبل از انتخابات عده ای راه افتادند در کشور و گفتند که نظر آقا رای فلان شخص است.
این مسئول ادامه داد: متدینین به دلیل این حرف می گفتند باید بشود و برخی هم که مخالف بودند و عناد داشتند می گفتند نشود و جامعه را به شکل دو قطبی در آوردند و مشکلاتی به وجود آمد.


وی با بیان اینکه در آن قضیه ولی فقیه اعلام علنی هم نکرده بود اظهار داشت:حتی اگر ایشان به صورت علنی می گفتند که نظر بنده شخص فلان است ما حق داریم که به کاندیدای مورد نظر خود رای دهیم و برای او هم تبلیغ کنیم.


مطهری گفت:اگر کسی گفت من معتقدم که تقلب شده است این فرد ضد انقلاب و فتنه گر است یا نه؟فتنه گر کسی است که بعد از اعلام رسمی شورای نگهبان به آشوب و تخریب پرداخته باشند و همچنان به کار خود ادامه داده باشد وگرنه نمی شود هر کس که به این موضوع اعتراض داشت را فتنه گر دانست.


وی در ادامه این جلسه با بیان روایتی از حضرت امیر(ع) اظهار داشت:کسی که می خواهد مصلح باشد باید در درجه اول خودش صالح باشد و اهل مضارعه و ملاحظه کاری هم نباشد.
مطهری ادامه داد:تنها این افراد هستند که می توانند ادعای اصلاحات داشته باشند.