چهارشنبه 20 آذر 1392-0:26

کشمکش بر سر یک بیمارستان قدیمی

بیمارستان رازی به اوقاف رسید!

بیمارستان رازی قائم شهر با حکم دادگاه به اوقاف رسید/ 6000 متر ازاملاک بیمارستان رازی قائم شهر متعلق به امامزاده یوسف رضاست/مسئولان اوقاف گفته اند مهلت دادن را می پذیرند ولی چون اجاره ، باز پس گیری را دچار مشکل می کند، نمی توانند بپذیرند


 

مازندنومه، رضاشریعتی: عادت کرده ایم  به شنیدن اخبار عجیب وغریب اما این  دیگر آخر ماجراست! اختلاف چند ده ساله ای که برای حل شدن وختم به خیر شدن آن باید دست به دامان شکایت وشکایت کشی شد!

خبر این است:"زمین بیمارستان رازی قائمشهر موقوفه است واین بیمارستان باید تخریب شود"

اولش گمان بردم این خبر شایعه ای بیش نیست، لیکن وقتی برای پیگیری صحت وسقم خبر وارد ماجرا شدم وبه سراغ مسئولان شهرستان قائم شهر رفتم، فهمیدم ماجرا صحت دارد.

ابتدا به اداره اوقاف قائم شهر رفتم:: «سلام، خسته نباشید، می خواستم در مورد موضوع وقفی بودن زمین بیمارستان رازی وصحت وسقم تخریبش، با مسئول اینجا گفت وگویی داشته باشم.»

با راهنمایی کارمندان این اداره نزد معاونت این ادارهرفتم؛ گویا مدیرشان در مرخصی به سر می برد .سوالم را تکرار کردم.

معاون اداره اوقاف قائم شهر درجواب سوالم گفت:اداره اوقاف کارشناس حقوقی دارد. در ضمن برای مصاحبه ها باید با رییس هماهنگی صورت گیرد.
او سپس مرا به کارشناس حقوقی شان -آقای شاکری- ارجاع داد

شاکری با تایید این خبر افزود: رسانه ای شدن این ماجرا تا اینجای کار جنجال زیادی به پا کرده است.

گفتم: این موضوع برای شهرستانی که دو بیمارستان دارد  تا حدی جنجالیست، ولی کسی به دنبال جنجال آفرینی نیست، ما به دنبال صحت و سقم خبریم. خب بی اهمیتی هم نیست، بیمارستای با چند ده سال سابقه فعالیت، حالا تحویل اوقاف داده  می شود.

گفت: شما برای مصاحبه باید به حراست استان بروید. در گفت وگوی ویژه خبری که چند شب پیش انجام شد جناب علیزاده -مدیر کل اوقاف استان- فرمودند کسی حق مصاحبه در این مورد را ندارد.اما  این پرونده فعلا در شورای تامین در دست بررسی است واین اطمینان را می دهم تا زمانی که پرونده در شورای تامین است اقدامی صورت نخواهد گرفت.

از اداره اوقاف بیرون آمدم و تصمیم گرفتم با یکی از اعضای شورای شهر صحبت کنم.

ابتدا به سراغ بهنام طیبی -نایب رییس شورای شهر- رفته، از او پرسیدم: «شما در مورد موقوفی بودن زمین بیمارستان رازی و تحویل آن به اداره اوقاف، چیزی شنیده اید؟»

طیبی گفت: به دلیل مسئولیت ورزشی که گرفته ام، چند هفته ای ست که حتی فرصت لازم جهت شرکت در جلسه شورا را پیدا نمی کنم. به همین دلیل فرصت پیگیری ماجرا را پیدا نکرده ام وفقط در همین حد می دانم که مدیر اوقاف این موضوع را تایید کرده است.

پس از او به سراغ دیگر عضو شورا رفتم. به حامد ابراهیمی -رییس شورای قائم شهر- تلفن کردم واز او در مورد چند وچون ماجرا پرسیدم.
 وی گفت:ما به محض شنیدن این خبر برای اینکه این بیمارستان دچارچالش نشود در حد مدیریت شهری وارد ماجرا شده وجلسه ای ترتیب دادیم و قرار شد براساس سیاست کدخدامنشی، تا اتمام ساخت ساختمان کناری وجدید بیمارستان رازی، از تخریب بخشی از بیمارستان که موقوفیست خوداری شود.

در ادامه به سراغ فرماندار قائم شهر -علی پیر فلک- رفتم و همین پرسش را از او پرسیدم.
پیرفلک پاسخ داد: طرح موضوع اختلاف و یا ادعای موقوفه بودن بخشی از اراضی از مدت ها قبل بوده و دارای سابقه است.

وی افزود:  تاریخچه  دقیق آن به چند دهه قبل از زمان رضا خان قلدر برمی گردد. گویا رضا خان در بازدیدی که از قائم شهر داشته، می بیند چند نفر در اطراف بقعه امامزاده یوسف رضا ایستاده اند، می پرسد این ها اینجا چه کار می کنند؟ یکی از اطرافیان  گفت: نذر کرده اند تا شفا بگیرند.

پیرفلک ادامه داد: در این موقع رضاشاه می گوید :برای شان بیمارستان بسازید تا شفا بگیرند وزمین اطراف بقعه را می گیرند و تبدیل به بیمارستان.می کنند.

فرماندار قائم شهر ادامه داد: سندی موجود است که نشان می دهد اصالت وقف نامه دارای
پانصد سال است و بنده خودم آن را دیده ام. اداره اوقاف هم پیگیر این بوده که به زمین های آستان دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه عدم پذیرش وتمکین تفاهم نامه واجاره توسط دانشگاه علوم پزشکی، اوقاف را دچار مشکل کرد و همین طور فشرده تر شدن بیمارستان رازی برای ساخت بیمارستان، کار را دشوار تر کرد؛ از همین رو مسئولان اوقاف دست به پیگیری حقوقی زدند و رای صادر شد ومحرز شد 6000 متر از املاک متعلق به امامزاده یوسف رضاست.

پیرفلک تاکید کرد: ما جلسه ای را با مدیر کل اوقاف، مسئولان شهرستانی و دانشگاه علوم پزشکی ترتیب دادیم تا با توجه به اینکه بیمارستان رازی تنها بیمارستان دولتی در بخش مرکزی قائم شهر است و بخش های شیرگاه، زیراب، پل سفید، قائم شهر وحتی کیاکلا با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و دارای بخش های تخصصی عفونی، سی سی یو، آی  سی یو و...است، تخریب نشود.

این مسئول افزود: .تصمیم بر آن شد حالا که علوم پزشکی خلع ید را پذیرفته، تا ساخت بیمارستان جدید اوقاف از تخریب دست نگه دارد و اجاره ای به اوقاف داده شود، ولی مسئولان اوقاف گفته اند مهلت دادن را می پذیرند ولی چون اجاره ، باز پس گیری را دچار مشکل می کند، نمی توانند بپذیرند..

وی یادآو شد: اعتقاد ما این است که چون امامزاده یوسف رضا، برادر علی بن موسی رضاست و مکان متبرکی است، از طرفی تخریب بیمارستان رازی هم آسیب جدی وارد می کند، به راه حل مسالمت آمیزی برسیم تا بیمارستان جدید ساخته شود.

ماجرایی که تا اکنون در راهروهای دادگستری و اتاق جلسات مدیران پی گیری می شد، اینک به رسانه ها کشیده شد و قرار است، بیمارستانی تخریب و به اوقاف و امور خیریه واگذار شود. باید منتظر ماند و دید سرانجام این کشمکش چه خواهد شد.