پنجشنبه 21 آذر 1392-1:51

ژست استعفا!

چرا نمایندگان استعفا داده اند؟/ انچه گلايه از نمايندگان استان مازندران است، این است که چرا تاكنون به فكر چنين كاري نيفتادند؟ موارد زيادي را مي توان دست بندي نمود كه نياز بود نمايندگان استان مازندران تا به حال حساسيت شان را نشان دهند و نمي گذاشتند استان مبتلا به اين خسران وزيان شود؛ به همین دلیل این استعفا نشان از يك تقليد و يا ژست سياسي دارد.


مازندنومه، محمدرضا منصوریان: دولت دكتر روحاني جهت قانون مدار نمودن امور توانست بعد از چند سال براي اولين مرتبه، لايحه بودجه 93 را در زمان معلوم  يعني 17 اذر ماه به مجلس ببرد.

این اقدام دولت به جای این که مورد تشویق قراربگیرد، مورد هجمه مجمع نمايندگان بعضي از استانها قرار گرفت و شنیده شده نمايندگان بعضي ازاستان ها به دلیل كاهش سهم اعتبارات شان درلايحه بودجه و مشكلات ناشي از دولت گذشته، تهديد به استعفا نمودند.


يكي از روزنامه هاي سراسري در تاریخ 20 آذر در صفحه سوم خودش آورده که نمایندگان استان مازندران هم در کنار استان‌های لرستان و خوزستان، نمایندگان شمال کشور هم تهدید به استعفا کرده اند.


 نماینده مردم نور و محمودآباد دیروز از احتمال استعفای نمایندگان استان مازندران در اعتراض به لایحه بودجه سال ۹۳ خبر داد. عبدالوحید فیاضی اضافه کرد: در این لایحه ، سهم استان مازندران نادیده گرفته شده است که همین باعث پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد .


حركات نمادین نمایندگان سایر استان ها به موكلان شان مربوطه مي شود كه چگونه قضاوت کنند، هر چند گفته می شود دربررسی اولیه بودجه 93 نماینده های خوزستان متوجه شدند که اعتبارات منظورشده برای این استان به نسبت سایر استان‌ها کاهش شدیدی داشته وهمچنين  فولاد خوزستان که به فروش رفته، اعتبارش به جاده تهران- شمال و بخشی به متروی تهران - پرند اختصاص یافته است.


هم چنین طبق قول وزیر نیرو به نمایندگان خوزستان ، مقرر شده بود که پروژه انتقال آب از سر شاخه‌های کارون به فلات مرکزی لغو شود، اما برخلاف آن عمل شد.


این ها بهانه های استعفای نمايندگان خوزستان است، اما وقتي استعفای نمايندگان استان مازندران مطرح شد به عنوان يك موكل مازندراني اين حق را دارم پرسشي چند در خصوص اين برنامه داشته باشم.


اگر قرار باشد از ابزار استعفا برای پیشبرد مسایل استفاده شود، ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود. هرچند اين مشكل قوه مقننه است و دولت نبايد چندان  دراين خصوص حساسيت نشان بدهد زيرا لايحه توسط دولت تقديم مجلس شد و مجلس حق دارد به تركيب لايحه دست ببرد وآن را زيرو روكند.


اما انچه گلايه از نمايندگان استان مازندران است، این است که چرا تاكنون به فكر چنين كاري نيفتادند؟ موارد زيادي را مي توان به صورت زير دست بندي نمود كه نياز بود نمايندگان استان مازندران تا به حال حساسيت شان را نشان دهند و نمي گذاشتند استان مبتلا به اين خسران وزيان شود؛ به همین دلیل این استعفا نشان از يك تقليد و يا ژست سياسي دارد .


    زماني كه ثروت ملي استان مان مانند جنگل هاي شمال كه در حوزه خزر رو به نابودي است و برنامه مدوني جهت حفظ اين منابع خدادادي نداريم، نمايندگان ما در مجلس شوراي اسلامي چه كاري در اين خصوص انجام دادند يا در برنامه خود دارند ؟


زمين هاي حاصل خيز كناره خزركه موجب توليد چند محصول استراتژيك مي شود، متاسفانه توسط بساز و بفروش ها به ویلا و مراکز تفریحی  تبدیل می شود؛ نمایندگان این ها را نمی بینند؟
    تخريب محيط زيست از سواحل 300 كيلومتري دريا گرفته تا كناره جاده هاي دسترسي به شمال و مراكز تفريحي و تفرجگاه هاي بين راهي توسط ميليون ها گردشگر توسط نمایندگان نادیده انگشته شده و مورد بي مهري قرار گرفته است.


چرا نمایندگان در قبال روی دست ماندن صدها پروژه نيمه تمام از دولت گذشته و هزارها تقاضا جهت عمراني واباداني استان وبه خصوص ترافيك نفسگير شهرهاي شمالي استعفا نداده اند؟
    بي بهره بودن  مازندران مركزي مانند( شهرهاي  آمل ، بابل ، بابلسر ، قائمشهر و ساري)  از مزيت كلان شهرها و این که اين شهرها امروز به دليل نزديكي جغرافيائي و تركيب جمعيتي و همچنين رفت آمد بين شهري دست كمي از كلان شهرها ندارند نیز از مواردی است که نمايندگان در خصوص آن کاری نکرده اند.


چه خوش بود نمایندگانی در دل دارند استعفا دهند، در دولت قانون گریز احمدی نژاد هم از این ژست ها می گرفتند. ما به شما نمي گوئيم به خاطرحفظ واحيای حقوق شهروندي موكلان تان و كمي اعتبار وكاهش بودجه  در سال 93 اسعتفاء دهيد، اما توقع داريم به جاي اتخاذ رفتارهای رسانه پسند و بازارگرمی های نمادین به اصلاح لایحه بودجه مبادرت ورزید.


خوب است سعي وتلاش تان را به كار ببريد و از حقوق اساسي مردم مازندران دفاع كنيد. به فكر مسائل اساسي استان به صورت جمعي و نماينده همه مردم مازندران باشید، از رامسرگرفته تا گلوگاه .