شنبه 21 دی 1392-1:44

همایش سوم سوادکوهی های مقیم تهران؛

مسئولان استان واد گود شوند

 یک عضو انجمن سوادکوهی‌های مقیم تهران گفت: 30 بهمن در تهران و در سومین همایش فرهنگی- هنری سوادکوهی‌ها، منتظر سوادکوهی‌ها و مازندرانی‌های مقیم تهران هستیم/ از مسئولان استان مازندران تقاضا داریم به انجمن‌های مازندرانی که در تهران در زمینه اشاعه فرهنگ، هنر و زبان تبری تلاش می‌کنند، کمک کنند و بودجه‌ای را برای این کار اختصاص دهند.


مازندنومه، عادل جهان‌آرای:  دکتر «محبوب قبادیان» گفت: همایش سوادکوهی ها 30 بهمن، با هدف ایجاد دوستی و مودت بیشتر بین مازنی‌های مقیم تهران و بالاخص سوادکوهی‌ها صورت می‌گیرد.

 وی که از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش است، افزود: در این نوع همایش‌ها معمولا برنامه‌های مختلف فرهنگی از مناطق مختلف مازندران و خصوصا سوادکوه اجرا می‌شود که شاید برای نسلی که در مازندران رشد کرد‌ه‌اند ولی امروز به هر دلیلی در تهران زندگی می‌کنند خیلی غریب نباشد، اما می‌تواند خاطرات گذشته آنها را زنده کند.

قبادیان تصریح کرد: این برنامه‌ها باعث می‌شود که نسل جوان امروز و مازندرانی‌هایی که در تهران به دنیا آمده‌اند و به نوعی از فرهنگ پدری خود فاصله گرفته‌اند، با فرهنگ اصیل پدران خود آشنا می‌شوند و چه بسا به آن علاقه‌ پیدا کنند و حتی در آینده خودشان از گردانندگان این نوع برنامه‌ها شوند.

 وی تأکید کرد: تجربه 2 همایشی که پیش از این سوادکوهی‌های مقیم تهران برگزار کرده‌اند، به ما ثابت کرد که اجرای این نوع برنامه‌ها باعث شده سوادکوهی‌هایی که سال‌ها از زادبوم خود دور افتاده‌‌ بودند وارد میدان شوند و اکنون برای برگزاری همایش سوم اعلام آمادگی کرده‌اند.

 این عضو انجمن سوادکوهی‌های مقیم تهران گفت: بعد از وقفه 2 ساله بارها و بارها سوادکوهی‌های مقیم تهران به وسیله پیامک یا دیدارهای حضوری تأکید می‌کردند که دست‌اندرکاران انجمن، همایش سوم را برگزار کنند.

وی افزود: یکی از دلایلی که ما را در اجرای این همایش ترغیب کرد، علاقه فراوان مازنی‌ها و خصوصا همشهری‌های سوادکوهی ما بود.

قبادیان از مسئولان استان مازندران نیز خواست به انجمن‌های مازندرانی که در تهران در زمینه اشاعه فرهنگ، هنر و زبان تبری تلاش می‌کنند، کمک کنند و بودجه‌ای را برای این کار اختصاص بدهند.

 وی گفت: اگر مدیران مازندران دلسوز فرهنگ و زبان استان خود هستند، ما و انجمن‌های مازندرانی مقیم تهران مثل انجمن تلارپه، انجمن بابلی‌های مقیم تهران، موسسه فرهنگی -هنری پارپیرار و دیگر نهادهای مردمی مازندران نیز هدفی جز اشاعه فرهنگ وزبان خود نداریم، به همین دلیل انتظار داریم که آنها نیز به این انجمن‌ها کمک کنند.

قبادیان با بیان این‌که طبق آمارهای غیر رسمی نزدیک به یک میلیون مازندرانی در تهران زندگی می‌کنند، از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز خواست در کمک به مازندرانی‌های مقیم تهران کوتاهی نکنند.

 به گفته وی به احتمال زیاد این همایش بزرگ در سالن وزارت کشور برگزار می‌شود و زمان فروش بلیت و ریز برنامه‌های این همایش بزرگ در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.