جمعه 27 دی 1392-19:58

حامد و مشتی در سینما سپهر ساری؛

کنسرت استاد ابوالحسن خوشرو برگزار شد

گزارش+عکس مازندنومه از کنسرت موسیقی مازندرانی استاد ابوالحسن خوشرو در سینما سپهر ساری


مازندنومه، رضا شریعتی:. پنج شنبه شب27  دی ماه فرصتی دست داد تا بعد از مدت ها کنسرت استاد ابوالحسن خوشرو را تماشا کنم.

زودتر از مردمی که برای دیدن کنسرت به سینما سپهر ساری می آمدند، به سالن رسیدم. وارد شدم. گروه استاد  یکی یکی روی سن می آمدند و سازهای شان را کوک می کردند.

ساعت 19:30 دقیقه بود که استاد خوشرو را در سالن دیدم. از قطعاتی پرسیدم که قصد اجرایش را داشت. استاد گفت: «می خواهم امیری، فاطمه مسکین ، اکبر پهلوون، ابر بیته هوا ره ، شاه باجی و پنبه جاری و... را اجرا کنم، البته احتمالا مشتی وهجبر هم درخواستی مردم است.»

استاد از سال شروع موسیقی اش در سال 45 گفت و اظهار داشت: می دانم امشب مردم استقبال خوبی خواهند کرد شد وآنانی که دلبسته فرهنگ هستند وتعلق خاطر به فرهنگ مازندرانی دارند، خواهند آمد.

 لابه لای حرف ها ودر گفت وگوی استاد با یکی از دوستانش، متوجه بیماری دیابت وفشار بالای او شدم، اینکه استاد از قرص فشار خون استفاده می کند.

 سوالات زیادی بود که می خواستم بپرسم، اما نگاهی به ساعت انداختم و بعد به گروه موسیقی و سرپا بودن استاد خوشرو و مردمی که پشت در ایستاده بودند تا صدای گرم او را در یک شب سر زمستانی بشنوند...منصرف شدم و دیگر چیزی نپرسیدم.

کنجکاو بودم تا ببینم بیشتر چه نسلی از این کنسرت استقبال می کنند؛ آدم هایی با سنی قریب به چند دهه باموهای سپید وجو گندمی یا جوان ترها!؟

ساعت که از 20 شب گذشت، مردم یکی یکی وارد سالن شدند و دیری نپایید که سالن پر شد. از هر سنی آمده بودند: از کودک 7-8 ساله تا پیرمرد 80-70 ساله؛ اما آنچه که مرا به شگفتی وا داشت، حضور پرشور جوان ترها و 30-20 ساله ها بود.

مدتی بعد مراسم با اجرای علی حسن نژاد آغاز شد. او شعری مازندرانی در وصف لله وا خواند و اولین شب کنسرت زمستانه مهر آوا را تبریک گفت و حامیان کنسرت را معرفی کرد.

چند تنی از شاعران از جمله محمدعلی کاظمی سنگدهی، رحمت الله حسن پور و توران آرام را در سالن دیدم. گروه موسیقی که روی سن رفت، حاضران شروع کردند به تشویق.

چیزی نگذشت که سالن را سکوت فراگرفت تا سازها یکی یکی معجزه کنند. حالا دقایقی از شروع مراسم  می گذشت، ولی هنوز مردم علاقه مند وارد سالن می شدند.

آهنگ های استاد خوشرو یکی یکی اجرا و با تشویق مواجه می شد. با اجرای آهنگ درویش ره نزنین درویش هسه خویش ما/ درویش ره نزنین شما، درویش هسه پیر ما بخش نخست کنسرت به پایان رسید.

سپس علی حسن نژاد –مجری برنامه- روی سن رفت و از شعبان نادری رجه – شاعر قطعات کنسرت خوشرو- دعوت کرد روی سن بیاید. نادری هم با مدح علی(ع)شروع کرد: بَوِم یا علی ، شِه دِلِ سو بَوینِم ختم عالم ، حِرای کوه بوینم دستِ وضو رِه ، زمزمِ او بوینِم سنگ کعبه رِه ، شِه روبرو بوینم

او در ادامه  شعر تصمیم کبری را خواند و از دماغ عمل کرده کبری تا عزیز شدن چوپانان دروغگو ورخش گاری کش رستم سیگاری سخن به میان آورد و....

شعرخوانی که تمام شد، آلبوم «تش سو» با صدای شعبان نادری رو نمایی شد. این آلبوم را هم شرکت نسیم مهرآوا به تهیه کنندگی محمد غلامی انتشار داده است.

سپس مجری کنسرت، از توران آرام -شاعر مازندرانی- دعوت کرد تا شعر بخواند. حسن نژاد او را عمه تمام هنرمندان مازندرانی خواند و به معرفی آلبوم گوش مجی او -که کتابش قبلا منتشر شده بود- با صدای خود آرام وموسیقی استاداحمد محسن پور پرداخت.

سپس از شاعر چکل -محمدعلی کاظمی- تقاضا شد که روی سن حاضر شود. محمود شریفی خواننده، محمد محمدی کارشناس سینما و فیلمساز ومحمد غلامی مدیر موسسه مهر آوا از دیگر کسانی بودند که روی سن آمدند.

این جا بود که مجری برنامه سرشوخی را باز کرد و گفت: « خیلی وقت ها برای رای آوردن نمایندگان، تمام وقت تلاش می کنیم، اما وقتی رای آورد باید برای دیدنش پارتی بگیرم واگر او را دیدیم از دیدنش خوشحال می شویم!»

مردم به تشویق علی حسن نژاد مشغول بودند که او از محمد دامادی به عنوان نماینده همیشه در دسترس ساری یاد کرد و گفت: «آقای دامادی دعوت نبود، خودش بلیت خرید و به کنسرت آمد.»

نماینده ساری و میاندورود هم روی سن آمد و تشویق شد. در ادامه استاد کاظمی متخلص به شروین، شعری در وصف سوادکوه خواند و بعد هم توران آرام شعر خواند: سوادکوه مه دل ارمون ته هستی/مه دل تنگ هم زبون ته هستی هرکجه جمع بون دوست ورفقون /همه جا ورد زبون ته هستی

محمد دامادی هم حضور در جمع هنرمندان را افتخاری برای خود دانست واز شعبان نادری برای ورق زدن تمام کتاب ها وخاطرات کودکی اش تشکر کرد وگفت: «متوجه شدم من همان چوپانی هستم که میز وصندلی گرفته است!»

وی ادامه داد : «شجریان استان مازندران سالهای سال است که با بی مهری امثال من مواجه شده است، این درد دل من با شما اهالی موسیقی که صدای مرا می شنوید، است. من برای وزارت فرهنگ طرفدار جنتی واز موافقان وی بودم، به رییس جمهوری هم گفتم گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید- گو تو خوش باش که ما گوش به ناحق نکنیم.»

استاد کاظمی سپس با اشاره به بیتی از چکل وارد بحث شد و از دامادی خواست تا به آنانی که موسیقی مازندرانی را در مهجوریت دارند، بگوید: «موسیقی مازندرانی از ضرب نیامده، موسیقی 1000ساله ایست که بر آمده از رنج وتنهایی ها است.»

با پایان سخنرانی ها وتقدیم آلبوم تش سو به آنها، دامادی محل سالن را ترک کرد. حسن نژاد سپس اشاره ای به کنسرت شنبه شب کرد و برگزاری کنسرت شهرام ناظری را در سالن سید رسول حسینی در روزهای 8 تا 10 بهمن ماه نوید داد.

 

عکس:سینا رعیت دوست

در ادامه گروه موسیقی استاد خوشرو با استقبال پرشور مردم وارد سالن شد تا دومین سئانس را اجرا کند.

 او سپس قطعه قدیمی «حامد» را اجرا کرد که محوریت آن قحطی وخشک سالی وظلم های وارده به مردم در زمان ارباب رعیتی است.   پس از آن به درخواست مردم آهنگ «مشتی» اجرا شد و سپس «گل بهرام و.... کنسرت با شور و شادی به پایان رسید و حالا زمان اهدای گل و گرفتن عکس یادگاری بود. ساعت 23 بود، یک ساعت بیشتر از زمانی که قرار بود کنسرت ادامه داشته باشد.