چهارشنبه 9 بهمن 1392-8:40

سازمان محیط زیست؛ انحلال یا تشکیل وزارت؟

به بهانه انتصاب قریب الوقوع مدیرکل جدید محیط زیست مازندران/تنها راه برون رفت از این مشکلات، انحلال سازمان محیط زیست نیست چرا که از استقلال لازم برای فعالیت در حوزه محیط زیست کاسته می شود و از طرفی دیگر ادغام این سازمان در جهادکشاورزی و یا منابع طبیعی نیز نمی تواند راهکار مناسبی باشد .


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری، اعظم کردان: مازندنومه خبر داد که هفته آینده به احتمال مدیران کل جدید سازمان های محیط زیست و جهاد کشاورزی مازندران معرفی می شوند و در راس سازمان محیط زیست مازندران فردی باتجربه و تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا قرار می گیرد.

 

اما چندی پیش شنیدیم که 63 نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در پی عدم رضایت از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار منحل شدن این سازمان و ادغام آن با سازمان هایی همچون جهادکشاورزی و منابع طبیعی شدند؛ تصمیمی که عده ای موافق و مخالف در پی داشته است.

با نگاهی کوتاه به اهداف تشکیل محیط زیست می توان پی برد آیا این سازمان در رسالت خود موفق بوده یا نه؟ هرچند برخی صاحب نظران معتقدند: نبود برنامه و خرد جمعی، اراده جدی و مدیریت کارآمد، آسیب های جدی به زیرساخت های طبیعت کشور وارد آورده است اما به نظر می رسد انحلال سازمان محیط زیست و ادغام با وزارت خانه جهاد کشاورزی و یا سازمان منابع طبیعی نیز نمی تواند چاره ساز باشد.

محیط زیست ایران در سال های اخیر دچار چالشهای بیشماری در زمینه های مختلف از جمله خشک شدن حدود 40 تالاب ، نابودی دریاچه ارومیه ، وجود ریزگردها در مناطق غربی کشور و نفوذ آن به مرکز ایران، مرگ البرز یا همان پلنگ ایرانی، قطع درختان به بهانه جاده سازی درمناطق بکر و جنگلی و دهها نمونه از این دست، شده است.

این عوامل دست به دست هم دادند تا در طول 8 سال گذشته بیش از 60پله سقوط در حوزه زیست محیطی در کشور را شاهد باشیم  و در دنیا نیز  جزو 10 كشور تخريب‌كننده محيط زيست شویم. به همین دلیل اتخاذ تصمیمات عاجل و کارساز با قدرت و ریسک اجرایی بالا می تواند تا حدودی در کاهش این مشکلات موثر باشد .

باید یادآور شد تنها راه برون رفت از این مشکلات انحلال سازمان محیط زیست نیست چرا که از استقلال لازم برای فعالیت در حوزه محیط زیست کاسته می شود و از طرفی دیگر ادغام این سازمان در جهادکشاورزی و یا منابع طبیعی نیز نمی تواند راهکار مناسبی باشد زیرا این سازمانها چندین مجموعه را پوشش می دهند و از قدیم گفته اند"با يكدست نمي شود دو هندوانه برداشت".  

البته برخی از صاحبنظران تشکیل وزارت خانه ای مستقل با برنامه های کارشناسی شده و قدرت اجرایی لازم را در کاهش دغدغه های زیست محیطی تاثیرگذار می دانند و معتقدند این امر سطح میزان عملکرد مسئولان محیط زیست را وسیع تر می نماید و قدرت اجرایی آنان را افزیش می دهد. طرحی که به نظر می رسد اجرای آن منطقی است اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات رو به رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي شود  و کوتاهی در این زمینه در واقع خیانت به آیندگان محسوب می شود.

 ایمیل خبرنگار: (karez_60@yahoo.com)