دوشنبه 14 بهمن 1392-22:14

زیبای وحشی!/برفی که بحران ایجاد کرد

در غرب مازندران چه خبر است؟

مدیریت بحران شهرهای غرب استان با حضور مستقیم استاندار در شرایط کنونی امر مثبتی است، ولی انتظار از دولت تدبیر وامید آن است که قبل از وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و برف و توفان، تدابیری اتخاذ کند که مردم در تنگنا و سختی و بحران قرار نگیرند+عکس


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، یادداشت مهمان، محمدصفر لفوتی: بارش شدید برف از اولین لحظات بامداد روز شنبه دوازدهم بهمن ماه جاری در شهرها و روستاهای 18 استان کشور آغاز شد که مشکلاتی را هم در برداشت، به ويژه در غرب استان مازندران.

سازمان هواشناسی کشور یک هفته قبل ، کاهش شدید دمای هوا و بارش سنگین برف را در این مناطق پیش بینی کرده بود، ولی متاسفانه مسوولان محترم نهادها و اداراتی همچون استانداری، فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و نیز آتش نشانی و هلال احمر پیش بینی های لازم را نداشته و آماده مدیریت این بحران طبیعی نبودند.

 همین ناآمادگی موجب شد تا با قطعی مداوم آب و برق و نیز افت فشار گاز شهری، زندگی عموم مردم و شهروندان در شهرهای غرب مازندران به ويژه چالوس، تنکابن، رامسر ، عباس آباد و محمودآباد مختل شود.

به دلیل برودت شدید هوا و نبود گاز، مدارس برای سومین روز پیاپی در تمام مقاطع تحصیلی به تعطیلی کشیده و امروز گاز بسیاری از ادارات استان قطع شد. این در حالیست که برخی از  کارخانه ها و نیز شهرک های صنعتی استان به دلیل نبود گاز دو روزی است که تعطیل شده اند.



بارش شدید برف و یخبندان با ایجاد خسارت به شبکه عرضه خدمات عمومی از جمله برق و گاز در غرب مازندران، زندگی عادی مردم این منطقه را دچار مشکل کرده و با طولانی شدن مدت زمان ترمیم خطوط برق و گاز، در این هوای بسیار سرد، شرایط را به ویژه برای شهروندانی که برای گرم کردن محیط زندگی ، تنها از شوفاژ و یا بخاری های متصل به گاز شهری استفاده می کنند، دشوار کرده است.



قطعی آب و برق و گاز هم چنین باعث تعطیلی نانوایی ها و برخی از جایگاه های بنزین و سی ان جی و فروشگاه های عرضه مواد غذایی در غرب مازندران شده و متاسفانه استانداری و فرمانداری ها که باید از یک هفته قبل با تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و صدور اطلاعیه، آمادگی تمامی عرضه کنندگان خدمات عمومی را بررسی کرده، همه آنها را در حالت آماده باش قرار می دادند، وظیفه خود را به درستی انجام ندادند و مثلا" تازه قرار است از امروز بیست نانوایی دارای سیستم دوگانه سوز در چالوس شروع به پخت نان کنند؛ یعنی دو روز بعد از شروع این رخداد!



وقتی با یکی از این نانوایان گفتگومی کردم، می گفت: با کدام آب و برق و گاز باید پخت کنم؟ برفرض دوگانه سوز بودن نانوایی هم اگر از سوخت نفت گاز(گازوئیل) استفاده کنم، بازهم نیازمند آب برای عملیات خمیرگیری هستم که قطع است!



از طرفی برف روبی و پاک‌سازی معابر و نمک پاشی خیابان ها ، بسیار دیر آغاز شد و الان که این گزارش را می نویسم، هنوز بخش عمده ای از خیابان های شهر محل سکونتم –چالوس-مسدود است، حال دیگر کوچه پس کوچه ها و روستاها بماند!

به دلیل گیر کردن خودروهای بسیاری در برف، سازمان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی و همین طور موسسات اتومبیل کرایه و آژانس های کرایه ای هم کار خود را تعطیل کرده اند و آن دسته که دارای خودروی شخصی نیستند یا نمی توانند با خودرو تردد کنند، جهت تهیه مایحتاج زندگی با پای پیاده در معابر پربرف و لغزنده و یخ زده شهر عبور و مرور می کنند که در این میان برخی بارها لیز خورده و بر زمین افتاده اند!( بنده نیز با دوبار افتادن، الان با کوفتگی شدید و درد ضرب دیدگی بدنم مواجه هستم!)



علاوه بر همه اینها بارش سنگین برف سبب فرو ریختن سقف برخی از منازل مسکونی شهری و روستایی در غرب مازندران نیز شده است و کشاورزان و باغداران مرکبات هم با چشمانی اشکبار به محصولات خود نگاه می کنند.

چندین خودرو نیز با افتادن درخت بر روی آنها خسارت های فراوانی دیده اند که کارشناسان بیمه اعلام کرده تا دو یا سه روز تعطیلی کامل است و بعد از آن برای کارشناسی و بازدید حضور پیدا خواهند کرد!



در چالوس ساکنان روستاهایی همچون سینوا و سینواچشمه که به صورت کامل دراین ایام از قطعی آب و برق و گاز برخوردار بوده اند، در بدترین و سخت ترین وضعیت زندگی قرار دارند که مسدود بودن راه عبور و مرور آنها نیز مشکل را وخیم تر نموده است.

یکی از مسافران که همراه با خانواده اش در روز شنبه 12 بهمن ماه جاری از جاده کندوان  وارد چالوس شد، می گوید: در طول مسیر با وجود برف و یخبندان و بستن زنجیر چرخ، هیچ مشکلی نداشته ولی درست از مرزن آباد تا چالوس در مسیر آزاد راه، چون هیچگونه تدبیری از سوی مسوولان راهداری انجام نشده بوده سخت ترین رانندگی را داشته است!



سایت استانداری مازندران خبر داده که استاندار در تمام ساعات 2 روز گذشته در شهرهای غرب استان در کنار مردم و نیروهای امدادی و خدمات رسان حضور داشته و شخصاً رفع مشکلات ناشی از بارش شدید برف را مدیریت می کند.

 گفته شده با تهیه ژنراتورهای برق، برخی نانوایی های شهرهای غرب مازندران کار خود را آغاز کرده اند و 24 ساعته درحال پخت نان هستند. استاندار مازندران هم به همراه جمعی از مدیران استان، شب گذشته را در کنار سایر مردم و امدادگران، در مصلای تنکابن به صبح رساند.

جلسه مدیریت بحران در چالوس/عکس از: محمد حسین ملایی کندلوسی

ريیس جمهوری هم با صدور دستوری به وزیران کشور، نیرو و راه از آنان خواست تا در اسرع وقت پیگیری های لازم در راستای بهبود شرایط مردم و تسریع در روند کمک رسانی به روستاهای دور افتاده را انجام دهند تا مردم در شرایط سخت ناشی از سرما دچار کمترین مشکل شوند.

مدیریت بحران شهرهای غرب استان با حضور مستقیم استاندار در شرایط کنونی امر مثبتی است، ولی انتظار از دولت تدبیر وامید آن است که قبل از وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و برف و توفان، تدابیری اتخاذ کند که مردم در تنگنا و سختی و بحران قرار نگیرند.

مدیریت قبل از آغاز بحران بسیار سهل تر از مدیریت در حین و بعد از بحران است. امروز از برنامه عصرگاهی رادیو مازندران پیامکی را مجری برنامه از شنونده ای از غرب استان خواند که نوشته بود: «مسئولان همه این جا جمع هستند، جلسه می گذارند، حرف می زنند، اما چه فایده! ما هم چنان دچار مشکلیم و برق و آب و گاز و نان نداریم. به ما کمک کنید.»