چهارشنبه 16 بهمن 1392-16:35

درنمایشگاه کتاب(4)

برای فرهنگ کار کنیم

گزارش+عکس از برنامه های جنبی روز چهارشنبه ی نمایشگاه کتاب ساری


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: برگزاری نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی استان است که طی چند سال اخیر، در بهمن‌ماه دائر می‌شود.

مناسب نبودن فضای نمایشگاه، مشکلی است که هر ساله با آن مواجه هستیم اما بیان آن در این برهه زمانی، دردی از ما درمان نمی‌کند.

در تنگنای مالی و بوجه‌ای که بسیاری از استان‌ها از برگزاری نمایشگاه کتاب، شانه خالی کردند، برگزاری این نمایشگاه در استان مازندران، شور و حال دیگری در شهرها به همراه داشته و اگرچه بخشی از مازندران در سرما به‌سر می‌برند، بخش دیگری از استان، در گرمای نمایشگاه کتاب است.

اما حوزه معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امسال در اقدامی درخور، از نصب بنر بر روی داربست‌ها در سطح شهرها خودداری کرده و از بیلبوردهای تبلیغاتی و ظرفیت پل‌های عابر پیاده بهره برده است.

در برگزاری یک رویداد فرهنگی، باید همه جوانب آن را در نظر گرفت نه اینکه تنها به بخشی از کار بپردازیم و مابقی ابعاد کارمان، کاملا ضد فرهنگی باشد. از این اقدام خرسندیم.اما برنامه های حاشیه ای امروز نمایشگاه کتاب ساری:.

* از سال 89 تا 92 رکود داشتیم

دکتر علی رمضانی در نشست بررسی تاثیر انقلاب اسلامی بر نشر بومی، از سری برنامه‌های بخش جنبی دهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت: امروز، سالروز چاپ وقایع اتفاقیه، نخستین روزنامه ایران در سال 1276 قمری است.

وی با بیان اینکه مطبوعات قبل از انقلاب اسلامی به دوره‌های ناصری، مظفری و عصر پهلوی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: این تقسیم بندی در دوره پهلوی اول به سه قسمت مجزا تقسیم می‌شود.



رمضانی ادامه داد: مرحله آغازین که خلاف نظر شاه چاپ نمی ‌شد، مرحله انقیاد و مرحله تعمیم سانسور به ویژه در فلسفه سیاسی و شعر بود.

رییس دانشگاه فرهنگیان مازندران با بیان اینکه بیشترین داستان‌های عاشقی و سوگنامه‌های عشقی که خانواده‌های متوسط شهری، خواننده آن بودند از سال 1300 تا 1310 منتشر می‌شد، خاطرنشان کرد: چند مازندرانی هم در میان مولفان این حوزه، حضور داشتند.

رمضانی با بیان اینکه در طول تاریخ کتاب‌خوانی، مردم این عصر، بیشترین مطالعه را داشتند، گفت: چون قشر متوسط، با سواد بودند و قیمت کتاب‌ها هم ارزان بود.

وی یادآور شد: غیر از قرآن و کتاب‌های دعا، رضاخان همه کتاب‌ها را می‌خواند و بعد اجازه انتشار می‌داد.

رمضانی با اشاره به اینکه  در حوزه مطبوعات هم قبل از انقلاب اسلامی، احزاب سیاسی، هفته‌نامه‌هایی را پخش می‌کردند که معمولا از تهران تزریق می‌شد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی از سال 57 تا 61 و در قبل از انقلاب اسلامی هم از سال 1330 تا 1337 تنها دورانی هستند که هیچ سانسوری در مطبوعات و کتاب‌ها نداشتیم.

وی با بیان اینکه در عصر پهلوی، کتاب‌های مستهجن هم منتشر می‌شد، افزود: سانسور فقط روی فلسفه سیاسی افراد بود.

رمضانی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، سایه جنگ توانست بر ادبیات و مطبوعات ما تاثیر بگذارد، تصریح کرد: در عرصه ادبیات دفاع مقدس، کارهایی انجام شد اما کار اصولی نداریم و حتی برخی فرق خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی را هم نمی‌دانند.

وی افزود: از سال 89 تا 92 چون انگیزه‌های تشویقی و حمایت از مقالات و گرانی کاغذ را داشتیم رکود بسیار زیادی را شاهد بودیم.

رمضانی با بیان اینکه  2درصد از اهالی جامعه ما اهل پژوهش هستند، اظهار داشت: واحدهای پژوهش در ادارات تعطیل است و پژوهش صرفا مختص هفته پژوهش است.

* برای فرهنگ کار کنیم

سیروس مهدوی در برنامه نقد و بررسی فعالیت 17 ساله فصلنامه اباختر از سری برنامه‌های بخش جنبی  دهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت: اباختر، مجموعه‌ای از تلاش همه دست‌اندرکاران این فصلنامه است.



وی با ذکر یاد و خاطره مرحوم اسفندیار زرکوب که از خبرنگاران فعال در فصلنامه اباختر بود، افزود: از ویژ‌گی‌های درگذشتگان اهل علم این است که مرگی برای آنها وجود ندارد و همواره زنده هستند.

مهدوی با اشاره به اینکه آنچه که می‌ماند، فرهنگ است، تصریح کرد: کار اباختر این بوده که بتواند ناگفته‌ها را به زبان بیاورد.



مدیرمسئول فصلنامه اباختر، با بیان اینکه هیچ چیز با چاپ شدن، حقانیت نمی‌گیرد، ادامه داد: چاپ متون، زمانی به اثر حقانیت می‌دهد که با بررسی‌های عالمانه و تطبیق، بتوانیم چیزی مطابق با فرهنگ امروز ما، از آن استخراج کنیم و فراز و نشیب‌های نادیدنی را نمایان کند، اباختر تلاش کرده این مسائل را نشان دهد.

مهدوی خاطرنشان کرد: مسئولانه در کنار هم جمع شویم و برای فرهنگ کار کنیم.

 

*خبر مرتبط:

از ترانه و زبانزد تا شعر و آیین

دیدار کودکان با کتاب

قطره ای از دریای کتاب