يکشنبه 20 بهمن 1392-23:23

فرش بعد از نفت

بی مهری به صنعت فرش

گزارش+عکس از همایش بزرگ اتحادیه فرش دستباف شهرستان میاندرود


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز همایش بزرگ اتحادیه فرش دستباف شهرستان میاندرود با حضور قادری فرماندار میاندرود،هادی نژاد ریاست صنعت،معدن و تجارت، بخشداران مرکزی و گهرباران و با حضور بیش از 700 نفر از بانوان فرش دستباف برگزار شد.

 در این برنامه که با حضور بسیاری از بانوان هنرمند و عضو اتحادیه فرش دستباف برگزار شد، ارسطو قادری-فرماندار میاندرود- با بیان اینکه امام به زنان این جامعه هویت بخشید و آنها را به عناصر تاثیرگذار در انقلاب تبدیل کرد، افزود:امام جایگاه زن را از منظر اسلام مشخص کرد و بارها فرمود که از دامن زن مرد به معراج می رود.

 قادری ادامه داد: امام شخصیت زن را حفظ کرد و به او ارزش بخشید و یکی از معجزات رهبر کبیر انقلاب استفاده از تمام نسل ها و اقشار مردم در پیشبرد اهداف انقلاب و به ثمر رساندن آن بوده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود زنان میاندرودی را به فعالیت در عرصه های اجتماعی و حضور در مناسبات سیاسی دعوت کرد و گفت:امروز حمایت از نظام و انقلاب برای حفظ و صیانت از آن یک تکلیف است.



فرماندار میاندرود ابراز داشت:امیدواریم تا در 22 بهمن امسال زنان و مردان این کشور با حضور خود در راهپیمایی جشن انقلاب به جهانیان اعلام کنند که کماکان در راه این انقلاب و در راه دفاع از ارزش های امام و شهدا ثابت قدم هستند.

* بزرگترین درآمد کشور بعد از نفت، فرش دستباف است

هادی نژاد رییس صنعت،معدن و تجارت شهرستان ساری و میاندرود هم در این مراسم با بیان اینکه بزرگترین درآمد کشور بعد از نفت از فروش فرش دستباف است افزود:فرش دستباف یک صنعت بزرگ در کشور است اما گاهی مورد بی مهری قرار می گیرد.



 وی با بیان اینکه علی رغم اینکه مازندران در عرصه فرش دستباف در کشور درخشیده است افزود:اما ما متاسفانه نتوانسته ایم این اعتبار را حفظ کنیم .

 هادی نژاد حضور پرشور بانوان را در این مراسم تجلی کرنش انقلابی زنان ایرانی دانست و گفت:شما با حضور خود هم به دفاع از تولید ملی آمده اید و هم در 22 بهمن با گام های خود حماسه دیگر سیاسی خلق خواهید کرد. وی با بیان اینکه فرش نماها آسیب این صنعت مهم است افزود:نگذارید که در بین شما فرش نماها بیایند چرا که آنها هدفی جز استفاده از مزایای فرش دستباف ندارند.



 این مسئول گفت:هر کسی در میاندرود مجتمع قالی بافی دایر کند از وام 300 میلیونی اداره صنعت،معدن و تجارت به او کمک خواهد شد و هر کارگاه متمرکز و غیر متمرکز هم ده میلیون تومان اعتبار دارد.

 وی شرط تحقق اعطای این تسهیلات را دفاع از حیثیت فرش دستباف عنوان کرد و گفت:نباید انسان های ناوارد وارد این عرصه شوند.



هادی نژاد خظاب به دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم گفت:تنها متولی فرش دستباف اداره صنعت،معدن و تجارت است و هر کسی با هر نشانی وارد این عرصه شود باید از فنی و حرفه ای استان مدرک معتبر داشته باشد و این مدرک مورد تایید ما باشد.



*مسئولان تسهیلات و وام های کم بهره بدهند

در ابتدای این مراسم هم خانم رزاقی -رییس اتحادیه فرش دستباف میاندرود- اظهار داشت:اتحادیه فرش دستباف میاندرود در تاریخ ششم آذرماه امسال فعالیت خود را آغاز کرد.



 وی با بیان اینکه با 846 پرونده ای که از ساری به ما واگذار شد کار را شروع کرده ایم، افزود:تاکنون 308 بافنده پرونده خود را تکمیل کرده اند .

 رزاقی از مسئولان درخواست کرد تا با اعطای تسهیلات و وام های کم بهره زمینه توسعه این صنعت تولیدی را فراهم کنند تا در آینده نزدیک صنعت فرش دستباف به اوج شکوفایی خود در شهرستان و استان برسد.



 لازم به ذکر است این همایش با برنامه های متنوع دیگری چون اجرای موسیقی محلی،کلیپ فرش دستباف و همچنین سخنرانی یکی از استادان دانشگاه همراه بود.