شنبه 26 بهمن 1392-13:56

سید رمضان شجاعی:

اختلافی با دامادی ندارم/ جابجایی حق مدیر است

نماینده ساری و میاندرود گفت: اجازه نمی‌دهیم صدا و سیما در راه رسیدن دولت به اهداف، کارشکنی کند/ در گذشته می‌گفتند شجاعی سلطان عزل ونصب‌ها است/ نگفتیم معاون فرماندار را تغییر ندهند، بلکه گفتیم عجله نکنند/ در دولت احمدی‌نژاد از 50 مدیرکل، 25نفر ساروی بودند، مگر اینها چه گلی بر سر ساری زدند+عکس


    مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: سید رمضان شجاعی کیاسری -نماینده مردم ساری و میاندرود- پیش از ظهر امروز در نشست خبری به سوالات رسانه‌ها پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست، گفت: شفاف سازی و باز کردن فضای واقعیت‌های جامعه و انتقال آن به مردم، به واسطه رسانه‌ها انجام می‌شود.

شجاعی ادامه داد: سوالات باید شفاف باشد و پاسخ‌های شفاف داشته باشد و ما هم از این سوالات استقبال می‌کنیم.

چهار سوال را ابتدا خبرنگار مازندنومه از نماینده مردم ساری و میاندرود پرسید:

*به نظر می‌رسد صدا و سیما، مهربانی‌هایی را که نسبت به دولت احمدی‌نژاد داشت، به این دولت ندارد و فعالیت‌های مثبت دولت را بازتاب نمی‌دهد. شما به عنوان عضو ناظر و سخنگوی هیات نظارت بر صداو سیما، این تبعیض را می‌پذیرید؟
شجاعی: صداو سیما معیارهایی در پخش و تولید دارد. نگاه‌ها یی در جامعه وجود دارد که این قضاوت و داوری، بخشی سیاسی و بخشی واقعیت است.
بخشی را به عنوان واقعیت می‌پذیرم اما قسمتی هم سیاسی است. بخشی از این مسائل هم در نوع پرداخت‌ها و گفتمان‌ها است. شورای نظارت در دولت احمدی‌نژاد، تندترین انتقادها را به صداو سیما داشت. معتقدم رسانه ملی کمک کننده اهداف دولت است و نمی‌تواند به صورت جزیره مستقل عمل کند و باید به دولت کمک کند. جزو سیاست‌های این رسانه نیست که بخواهد با دولت مقابله کند. به عنوان شورای نظارت، اجازه نمی‌دهیم صدا و سیما در راه رسیدن دولت به اهداف، کارشکنی کند. صدا و سیما باید در خدمت نظام و قوای سه‌گانه باشد.

*صدا وسیما در موضوع پخش زنده برنامه‌ها هم عملکرد مثبتی ندارد و مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم نمونه بارز این موضوع است. این گونه اقدام ها باعث شده مردم به رسانه‌های دیگری روی بیاورند. در این زمینه چه نظری دارید؟
شجاعی: پخش زنده، فاکتورهایی دارد که باید لحاظ شود. نشان دادن شخصیت‌هایی که متهم و مجرم هستند به نوعی موجه کردن و رفع اتهام این افراد است و با ضوابط قضایی همخوانی ندارد. نشان دادن متهمانی که پرونده دارند و یا در حال محاکمه هستند، دخالت در امور قضایی است.

*دخالت در عزل و نصب‌ها توسط خودتان را همواره نفی کرده‌اید. باز هم این سوال را مطرح می‌کنیم و اگر باز هم نظر شما، بر رد دخالت در عزل و نصب‌ها باشد، با مصداق بیان می‌کنیم.
شجاعی: اعتقادم این است نباید در عزل و نصب‌ها دخالتی داشته باشیم اما در بعضی مواقع در جابه‌جایی‌ها اگر مدیر کارآمد را برکنار و مدیر ناکارآمد را بر سر کار بیاورند، اعتراض می‌کنیم. در گذشته می‌گفتند شجاعی سلطان عزل ونصب‌ها است. باید بدانیم هر نماینده‌ای تعاملاتی با قوای سه‌گانه دارد اما این که تقصیر من نیست. اعتقادم این است قوا باید در کار خود استقلال داشته باشند.در سطح شهرستان اصلا ورود پیدا نمی‌کنم.


*مصداق ما درباره ورود شما در عزل و نصب‌ها، اتفاقا" شهرستان است و نمونه بارز آن هم پافشاری شما برای ادامه کار معاون فرماندار میاندرود است.
شجاعی: در میاندرود چون فرماندار تازه آمده و با محیط آشنا نیست تنها کسی که می‌تواند انتقال تجربیات کند، معاون فرماندار است. آن هم نگفتیم معاون فرماندار را تغییر ندهند بلکه گفتیم عجله نکنند. بعضی مدیران می‌خواهند مشکل رفقای خود را حل کرده و تقسیم محبت کنند.
جابه‌جایی را حق مدیر می‌دانیم اما باید منطق داشته باشد و در فضای تعاملی صورت گیرد، مدیر نباید از همان ابتدا چکشی کار خود را شروع کند که منجربه تضعیف خودش شود.


 *بعضی آگاهان معتقد هستند به خاطر شرایط تحریمی و نبودن اعتبار، گرفتن اعتبار مانند ادوار گذشته برای نماینده‌ها مقدور نیست و کوتاهی خود را در قالب نقد به دولت نشان می‌دهند. در این زمینه چه نظری دارید؟
شجاعی: شاید بخشی درست باشد اما نماینده‌ها از سوی حوزه انتخابیه خود هم تحت فشار هستند و اگر در راستای انجام وظیفه قانونی، نقد صورت گیرد کار درستی است اما اگر در راستای رسیدن به اهداف خاص، گرفتن امتیاز، سهم‌خواهی و ... باشد پذیرفته نیست.
برخی قرص مخالفت خورده‌اند و دنبال مخالفت با دولت هستند اما نماینده می‌تواند در راستای وظیفه قانونی نمایندگی، اگر می‌خواهد امتیازی برای مردم منطقه بگیرد در قالب سوال، تذکر و ... از وزیر بخواهد.



در ادامه سوال‌هایی  توسط دیگر رسانه‌ها هم مطرح شد.
-چرا در انتصاب مدیران، از نیروی ضعیف استفاده می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش یکی از افراد افراطی اصلاح‌طلب است که بر سر کار آمده است.
شجاعی: عده‌ای این مسائل را به تریبون نماز جمعه و مجلس و ... می‌کشانند و این مسائل هم به مشکلات ما اضافه می‌کند.
دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان نیست، برخی با ولع به سراغ روحانی آمدند و نمی‌دانند شعار آقای روحانی، تعادل بوده و این شعار را در کابینه هم نشان داد.
این افراد به روی استاندار و دیگر دستگاه‌ها فشار می‌آورند. در انتخاب مدیران باید توان‌مندی‌ها و لیاقت‌ها محور باشد و اگر این اتفاق نیفتد محکم می‌ایستم و مقابله می‌کنم واجازه نمی‌دهیم آرامش نسبی که مازندران به آن دست یافته با برخی بی‌تدبیری‌ها دوباره دچار چالش شود.
دولت، دولت اعتدال است و مشی روحانی هم استفاده از نیروهای معتدل برای خدمت بیشتر است و از به‌کارگیری افراد افراطی و تندرو در دولت روحانی جلوگیری شده و اگر در استان اتفاقی افتاده، خلاف سیاست‌های دولت است.



 -چرا در انتصاب مدیران کل، ساروی‌ها سهم کمتری دارند؟
شجاعی: در دولت احمدی‌نژاد از 50 مدیرکل، 25نفر ساروی بودند و مگر اینها چه گلی بر سر ساری زدند؟ خیلی مدیران ساروی وقتی برکنار می‌شدند حرفی نزدیم اما برای برخی‌ها ایستادم، به عملکرد نمره می‌دهیم نه به افراد و اینکه اهل کجا باشند.


-درباره مذاکرات ژنو نظرتان را بگویید.
شجاعی: اصل مذاکره را تایید وکمک می‌کنیم اما هرجا احساس شود منافع ملی و خط قرمزهای ما زیر سوال رفته، ایستادگی و مقاومت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم از مبانی انقلاب فاصله بگیریم.
مذاکرات برد و باخت نیست. در مذاکرات باید نگاه بردبرد داشته باشیم. قرار شد تعاملات بیشتری بین دولت و مجلس شکل گیرد.
فضای گفتمانی که بین ایران و کشورهای غربی ایجاد شده را باید به فال نیک بگیریم و این دیوار بی‌اعتمادی که هر روز بلندتر می‌شود هم باید متوقف شود. کشورهای غربی نشان دادند اقبال خوبی به این مذاکرات دارند اما لابی‌های صهیونیستی به آمریکا اجازه نمی‌دهند کار کند.


-حوادث غیر مترقبه و عملکرد مدیران را در بحران  چگونه ارزیابی می کنید؟
شجاعی: مازندران همه نوع حوادث غیرمترقبه داشت و فقط برف نداشتیم که این هم اتفاق افتاد. ساختمان شیک و لوکس مدیریت بحران در جاده ساری - قائمشهر نشان داد فقط به درد نمایش می‌خورد و اثر دیگری ندارد. امروز پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق است و رئیس سازمان حوادث غیرمترقبه کشور هم یک هفته قبل از وقوع بحران برف، به مسئولان استان اطلاع داده بود که ابرهای خطرناکی از سوی سیبری به مازندران می‌آیند و باید آمادگی لازم در استان صورت می‌گرفت.

-اختلاف با نماینده دیگر ساری دارید؟
شجاعی: اختلافی با آقای دامادی ندارم و بسیار هم تشریک مساعی داریم. در دور قبل هم با آقای یوسف‌نژاد خیلی تعامل داشتیم با وجود اینکه دیدگاه‌های سیاسی ما به هم نزدیک نبود. حاشیه‌هایی وجود دارد که اطرافیان به آن دامن می‌زنند. مشی اعتدالی خودم را دارم.

وی در پایان گفت: اخیرا مجوز مجله و ماهنامه منشور مبین را گرفتم که سراسری است و روزنامه بامداد هم تا 2 هفته دیگر، آغاز به‌کار می‌کند