پنجشنبه 15 اسفند 1392-23:47

روزی که استاندار درخت کاشت

فلاح: زباله استان را فراگرفته است

گزارش+عکس های روز درختکاری با حضور استاندار/ همه ما ادعا داریم که شهر بهارنارنج هستیم اما واقعا باید برای این شعار کار کرد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: مراسم روز درختکاری کاری صبح امروز با حضور استاندار مازندران در اردوگاه شهدای دانش آموز بادله شهرستان میاندورود برگزار شد.

 در این مراسم که فرماندار میاندورود و بسیاری از مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی و NGO های مردمی حضور داشتند عباسعلی نوبخت –مدیرکل منابع طبیعی مازندران- با اشاره به اینکه ایرانیان نخستین کسانی بودند که اقدام به نهال کاری در روی کره زمین کرده اند، افزود:دو هکتار جنگل 2.5 تن اکسیژن در سال تولید می کند که به اندازه اکسیژن 10 نفر است.

 این مسئول به فرهنگ سازی در جامعه به دلیل نبود نیروی انسانی کافی در سازمان متبوع خود اشاره کرد و گفت:ما به دلیل کمبود نیروی انسانی به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه احیای طبیعت فرهنگ سازی است.

 وی گفت:در این راه مسابقات انشانویسی در سطح مدارس،مسابقه کاریکاتور در سطح 19 استان و بیش از چندین ساعت برنامه تصویری در صدا و سیمای کشور مانند برنامه شوک،تا ثریا، بی درنگ و سریال 12 قسمتی سوزگلام در دستور کار قرار گرفت.

نوبخت به همکاری با NGOهای مردمی در این راستا نیز اشاره کرد و گفت:این انقلاب با خون هزاران شهید آبیاری شده است و ما امروز هر نهال را به یاد یک شهید در این مجموعه غرس خواهیم کرد.



*استاندار مازندران:جنگل های مازندران 60 میلیون سال قدمت دارند

 ربیع فلاح جلودار در این مراسم اظهار داشت:جنگل های مازندران مربوط به دوره چهارم زمین شناسی است و بیش از 60 میلیون سال قدمت دارد.

 وی با اشاره به غرس نهال توسط مقام معظم رهبری در هفته درختکاری افزود:این حرکت رهبری یک فرهنگ و سنت دیرینه را به ما یادآوری می کند که باید قدر این نعمت را دانست.

 مقام عالی دولت تدبیر و امید در استان مازندران همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی و رویکرد دولت در این خصوص اظهار داشت:امروز هر فکری که در ذهن ما شکل می گیرد باید تامل کرد که چگونه می توان از آن در راستای اقتصاد مقاومتی به کار گرفت.

 وی ابراز داشت:اطراف ما پر از نعمت ها و موهبت های خدادادی است و باید از این ظرفیت ها استفاده بهینه کرد.



فلاح جلودار با اشاره به سخنان رییس جمهور اظهار داشت:ایشان معتقد است که اقتصاد ما باید درون زا و برون نگر باشد و این به معنای آن است که نیازهای کشور باید از منابع داخلی تامین گردد.

وی با بیان اینکه استانی هستیم که یک میلیون و 100 هزار هکتار جنگل های 60 میلیون ساله داریم افزود: در استان بیش از 650 هزار هکتار مراتع خوب و ییلاقی وجود دارد و باید از این ظرفیت های استفاده شود.

 استاندار مازندران با بیان این سوال که آیا واقعا شهرها و روستاها به نسبت طبیعت ما زیباست افزود:ما مسئول فضای سبز و محیط زیست استان هستیم و باید تلاش کنیم تا این همسویی بین روستا و شهر با منابع طبیعی ما به وجود آید.



 وی ادامه داد:همه ما ادعا داریم که شهر بهارنارنج هستیم اما واقعا باید برای این شعار کار کنیم.

 مقام عالی دولت تدبیر و امید در استان مازندران گفت:باید فرهنگ شهردار های ما متناسب با آنچه که در زیست بوم مازندران داریم تغییر کند و مبلمان شهری در این راستا شکل گیرد تا همه شهرها و جاده های ما سرسبز باشد.

وی افزود: استان را زباله فراگرفته است و در پایان سال همه استان و دستگاه های اجرایی باید بسیج شوند و به کمک سازمان های مردم نهاد استان را از مباحث مربوط به پسماند پاکیزه کنند.

استاندار مازندران مسئله دفع پسماند را قدیمی ترین مشکل و یکی از اصلی ترین موضوعات استان دانست و افزود:با پیگیری های انجام شده کارهای خوبی در این راستا در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه یکی از استان های برخوردار از منابع طبیعی هستیم اظهار داشت:اما چند درصد شاخص اقتصادی ما مرتبط با منابع طبیعی و گردشگری است؟

فلاح ادامه داد:این درصد بسیار اندک است و باید تلاش شود تا در قالب طرح های جنگل داری و ایجاد پارکها به توسعه صنعت گردشگری در استان کمک کرد.

 وی به لزوم انجام مطالعات مربوط به آبخیزداری توسط محققان تاکید کرد و گفت:این طرح ها باید بر مبنای محاسبات دقیق اجرایی شود.



مقام عالی دولت در مازندران گفت: هر نقطه از استان که ظرفیت تبدیل به این طرح ها را در قالب توسعه صنعت توریسم دارد، باید در این چارچوب قرار گیرد و مورد بهره برداری قرار گیرد.

 فلاح این طرح را یک حرکت عظیم در راستای حفظ شرایط زیست محیطی و بهره گیری درست از جنگل ها دانست و گفت:یکی از کارهای دیگری که در این ارتباط مورد نظر بوده است تشکیل تعاونی های جنگل نشین است.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم نسبت به مردمی که در جنگل زندگی می کردند بی تفاوت باشیم و برای همین این افراد در قالب تعاون سامان دهی شدند اما به نظر می رسد این طرح آنچنان که می باید محقق نشده است.

وی با اشاره به دستور دولت مبنی بر ممنوعیت بهره برداری از درختان مگر در موارد خاص اظهار داشت:بحث زراعت چوب نیز امروز در اراضی سیل خیز می تواند یکی از اهرم های مناسب در راستای توسعه اقتصاد کشاورزی باشد.

 وی به ظرفیت های بیشمار استان در این خصوص اشاره کرد و گفت:اگر این ظرفیت ها احصا شود مازندران جزو استان های برخوردار خواهد شد که اینکار تا حدودی انجام شده است.



 حاشیه ها:

 *مراسم در ساعت 9.30 صبح با تلاوت آیاتی از کلام ا...مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد.
 * مجری این مراسم سید دانیال معین آل داوود- مجری اخبار شبانگاهی شبکه سوم سیما- بود.
 * در این مراسم علاوه بر قادری فرماندار میاندورود، مظفری مدیر کل روابط عمومی استانداری، میرزاپور مشاور استاندار،حیدرپور مدیر کل جهاد کشاورزی استان،ملکی مدیر کل ثبت احوال،رضایی مدیر کل بنیاد شهید،اسد مدیر کل راه و شهرسازی،علیپور مدیر کل سابق منابع طبیعی، ملا کریمی دادستان میاندورود و بسیاری از مدیران استانی و شهرستانی حضور داشتند.
 *نوبخت در سخنان خود به از کار افتادن ریموت ماشین ها به دلیل وجود امواج بسیار به دلیل وجود دو دکل آنتن دهی نیروی انتظامی و یک دکل آنتن دهی منابع طبیعی در ساختمان منابع طبیعی اشاره کرد.
*استاندار در آغاز سخنان خود به سابقه 16 ساله خدمت خود در سازمان مراتع و جنگل ها اشاره کرد و گفت:عمر متوسط مدیریت در این نهاد یک سال و نیم بود اما بنده هفت سال در آنجا مسئولیت داشتم.
 *در پایان مراسم سخنرانی از تعدادی از مسئولان که در راستای حفظ و نگهداری منابع طبیعی دخیل بوده اند با اهدای لوح و جایزه قدردانی  شد.
 *پس از انجام مراسم سخنرانی استاندار برای غرس نهال به محوطه اردوگاه شهدای دانش آموز بادله رفت که با زوج نوعروسی مواجهه شد که در آغاز زندگی اشان هم در معیت استاندار نهالی کاشتند و هم هدیه ای از استاندار در شروع زندگی مشترک شان دریافت کردند.


 * استاندار سپس به همراه قادری فرماندار میاندورود و رضایی مدیر کل بنیاد شهید و جمعی از مدیران به منزل شهیدان عبدالرحیم مالدار که در عملیات کربلای 10 به شهادت رسیده بود و همچنین به منزل شهید محمد رضایی که در عملیات والفجر8 به درجه رفیع شهادت نائل شده بود، رفت و با پدر بیمار این شهید دیدار کرد.
 *استاندار مازندران همچنین در منزل هر کدام از شهدا نهالی به یادگار غرس کرد.
 *با اصرار دهیار روستای بادله استاندار از ساختمان نیمه کاره این روستا نیز بازدید و دستورات لازم را صادر کرد.
 *ربیع فلاح سپس به جاده جوادالائمه-جاده فرودگاه- رفته و نهالی در این مسیر نیز غرس کرد.
 *یکی از مسئولان اداره راه و شهرسازی گفت:همزمان در چند نقطه استان این امر انجام شده است.وی گفت:از رامسر تا چابکسر به طول پنج کیلومتر،هشت کیلومتر از رستمکلا تا بهشهر و شش کیلومتر هم در مسیر جاده فرودگاه در دو لاین جاده نهالکاری شده است.
 * مراسم نهال کاری در ساعت 12 ظهر به اتمام رسید و استاندار میاندورود را ترک کرد.