جمعه 16 اسفند 1392-23:55

کلنگ زنی تله کابین بهشهر

اصفهان جدید در مازندران شکل می‌گیرد-فلاح

فلاح: در بودجه 93 مازندران بالاترین ردیف اعتباری را نسبت به سایر استان‌ها دارد/بزرگ نیا: باید این احساس را داشته باشیم که مردم همیشه طلبکار هستند.


مازندنومه؛ سرویس گردشگری و محیط زیست، کلثوم فلاحی: ربیع فلاح در نشست  آیین کلنگ‌زنی پروژه تله‌کابین شهرستان بهشهر در محل فرمانداری این شهرستان، با اشاره به حمایت رهبری از دولت، تصریح کرد: تکلیف ما هم در این زمینه زیاد است و باید انتظارات مردم را برآورده کنیم.

استاندار مازندران یادآور شد: تحت هر شرایطی سد گلورد در سال 93 باید آبگیری شود و این کار را انجام خواهیم داد.

 وی با بیان اینکه در بودجه 93 مازندران بالاترین ردیف اعتباری را نسبت به سایر استان‌ها دارد، گفت: کشاورزی مازندران باید از این حالت خارج شود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: بیش از 450 میلیارد تومان برای زهکشی، تجهیز و بهسازی کل اراضی مازندران از طریق فاینانس درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک بندر امیرآباد به بزرگ‌ترین مرکز کارآفرینی و تولید در سطح کشور تبدیل می‌شود، ادامه داد: این را به ضرس قاطع می‌گویم چون اهل شعار نیستم.


فلاح با اشاره به اینکه در مسائل گردشگری باید همه چیز را در کنار هم ببینیم، گفت: اصفهان جدید در مازندران شکل می‌گیرد.

وی افزود: کل جنگل‌های شمال باید در قالب طرح‌های گردشگری دیده شود.



 * باید این احساس را داشته باشیم که مردم همیشه طلبکار هستند
 
دلاور بزرگ‌نیا امروز بعد از حضور در مراسم کلنگ‌زنی پروژه تله‌کابین شهرستان بهشهر، به همراه سردبیر و تعدادی از خبرنگاران و همکاران مازندنومه از مناطق گردشگری این شهرستان بازدید کرد و در نشستی مشترک مسایل و تنگناهای عباس آباد و مناطق گردشگری غار هوتو و کمربند بهشهر بررسی شد.



مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این نشست گفت: نخستین وظیفه ما در مقابل میراث فرهنگی، حفظ اثر و سپس مرمت، احیا و معرفی اثر است.

این مسئول با بیان این که برخی آثار را باید با مشارکت بخش خصوصی، حفظ و احیا کنیم، ادامه داد: بعد از احیا باید برای معرفی اثر، بتوانیم با مشارکت صاحب‌نظران، فیلمی تهیه کنیم و یا کتابی نوشته شود و در حوزه معماری و ... از نویسندگانی حمایت کنیم که کار علمی انجام دهند.

وی با بیان اینکه انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی، دید‌بان ما در این مناطق هستند، خاطرنشان کرد: شاید گاهی نظارت اینها برای ما تلخ باشد اما باید نقدها را بشنویم.

 بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه دولت رفاه، به میزانی که خدمت می‌کند، به همان میزان توقعات مردم هم ارتقا می‌یابد و همیشه باید خودمان را بدهکار احساس کنیم، گفت: باید این احساس را داشته باشیم که مردم همیشه طلبکار هستند و مطالبات آنها هم بحق است و باید نگرانی مردم برطرف شود.

وی با بیان اینکه دوست و دشمن باید از یکدیگر مشخص شود، افزود: کسی که تلخی‌ها را با ما بیان می کند باید ببینیم درست می‌گوید یا دروغ، نیازمندیم به این مجموعه‌ها نزدیک شویم تا بعد از چند جلسه نشست، به ادبیات مشترک برسیم.



بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی هم درباره غار هوتو و فعالیت‌های گردشگری که در این منطقه انجام می‌شود دارم، یادآور شد: قبل از برگزاری مراسم جشن ثبت جهانی منطقه عباس‌آباد بهشهر، باید طرح نجات‌بخشی این باغ را تهیه کنیم.

وی اظهار داشت: در جاهایی باید پاسخگو باشیم، اگر تمرین نکنیم که نقد بشنویم، مدیران دیگر هم تحمل نمی‌کنند.

* یک سینه سخن داریم

محمد عظیمی در این نشست گفت: درباره شرق مازندران، یک سینه سخن داریم اما این نشست درباره باغ عباس‌آباد است.

مسئول انجمن میراث فرهنگی هوتو با بیان اینکه هر گاه به شیوه نگهداری آثار باستانی و فرهنگی اعتراض کردیم ما را به چشم مغرض دیدند، ادامه داد: حفاری‌های غیر مجاز به شکل وحشتناک در منطقه عباس‌آباد در حال انجام است.



عظیمی با اشاره به اینکه برای مرمت این منطقه، آجر را دانه‌ای 300 تومان از قم خریداری کردند در حالی که همین آجر در بهشهر 50 تومان بود، تصریح کرد: آجرهایی که از قم آوردند آهکی بود و با نخستین سرمای آن سال، از بین رفت.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم از مجموعه عباس‌آباد، استفاده درست و علمی شود، گفت: باید آثار ماندگار درست کنیم نه اینکه هر فصل کاری، اقدامی را انجام دهیم و بعد تکرار شود.

عظیمی با اشاره به اینکه در طول 10 فصل کاوش در عباس‌آباد، اتفاق جدید  و علمی را شاهد نبودیم، یادآور شد: در اینجا با تکرار گزارش‌هایی که هیجانی است، مواجه هستیم.



وی با بیان اینکه فضایی که برای گردشگری در عباس‌آباد تعریف شده، مناسب نیست، افزود: منطقه عباس‌آباد را به عنوان برند تعریف کردیم اما اینجا به شایستگی برند نرسید.

عظیمی با اشاره به اینکه برای قایق‌موتوری‌های درون آب در عباس‌آباد، چند بار درگیر شدم، تصریح کرد: آثار تاریخی در هر جای دنیا متعلق به همه جهان است و ما که در مجاورت این مناطق قرار داریم مسئولیت ما سنگین‌تر است اما در عباس‌آباد مدیریتی را می‌بینیم که پول زیادی از ورودی این مجموعه دریافت می‌کند اما این پول کجا می‌رود؟ فضاهای رستورانی هم وسعت فیزیکی داشته و کنترلی بر این روند وجود ندارد.

*پیشرفت قابل ملاحظه ای ندیدم

علی صادقی در این نشست گفت: انجمن های میراث فرهنگی می توانند بازوی اجرایی و چشم بیدار سازمان میراث فرهنگی باشند و اگر مدیری پویا و باهوش باشد، تلاش می کند این تشکل های مردمی توسعه مند شوند.

سردبیر مازندنومه با بیان این که در سازمان میراث فرهنگی همه چیز باید به اصل و گذشته خود و مدار قانون برگردد، بیان داشت: روزی که حمام میرزایوسف را شهرداری بابل در ساعت 7 صبح جمعه تخریب کرد،  پی گیری های ضربتی انجمن های میراث فرهنگی که چشم بینای جامعه هستند باعث شد مسئولان از خواب بیدار شوند و حداقل تا ساعت 11 آن روز جلوی تخریب بیشتر را بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که من از سال 83 تا کنون حداقل سالی یک بار به عباس آباد بهشهر می آیم، افزود: در این چند ساله هیچ گونه پیشرفت قابل ملاحظه ای را در این مجموعه ندیدم و اگر کاری هم شده است در حوزه میراث باستانی عباس آباد است، نه بخش گردشگری آن که نیاز مردم و گردشگران است.

مدیرمسئول مازندنومه در پایان ضمن درخواست از دلاور بزرگ نیا برای پیگیری بیمه هنرمندان فعال بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی، به ويژه تنانی از پیشکسوتان این حوزه که در سن کهولت هم بیمه نیستند، ابراز امیدواری کرد در مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران کارها با دانش و تدبر بیشتر اجرا و میراث فرهنگی از خواب چندساله بیدار شود.

سرمایه گذار تله کابین بهشهر وعده داد 18 ماهه این پروژه را تحویل می دهد

بازدید استاندار، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران،

مدیرکل منابع طبیعی مازندران،، نماینده بهشهر در مجلس و... از عباس آباد بهشهر