چهارشنبه 28 اسفند 1392-17:49

هفت سین طبیعت گردی مازندران

بسته نوروزی مازندنومه/گشت و گذاری در مناطق دیدنی و گردشگری مازندران


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمدحسن آغاز، پژوهشگر اجتماعی: استان مازندران جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد. از گردشگری طبیعت گرفته تا گردشگری سلامت همه و همه در مازندران وجود دارد.

در ایام نوروز به بهانه طبیعت گردی ، هفت سین طبیعت گردی این منطقه را با رعایت معرفی مناطق به اطلاع دوستداران این منطقه  می رسانیم تا زمینه ای برای گردشگری ارزان  فراهم آید. معرفی این مناطق ،  برای خود بومی ها هم لذت بخش است، چراکه تا حالا کمتر به آن فکر کرده اند.  

هفت سین ما با هفتاد سین دیگر  که شامل معرفی روستاهای همین منطقه است  و از زیبایی خاصی برخوردارند ، درآمیخته است !

1-    عید نوروز فرصت مناسبی است که ساری ،شهر تاریخی و مرکز استان مازندران را حتما ببینید ، قدیمی ترین شهر استان مازندران بعد از آمل که  دارای صبغه و سابقه فرهنگی و تاریخی زیادی است و قدیمی ترین مسجد کشور که مسجد جامع آن است ، در این شهر قرار دارد و دارای  آب انبارهای زیبا و بقاع متبرکه ای نیز هست . شهردار ساری نیز زیباسازی هایی فراوانی در این  ایام در شهر انجام داده است که برای گردشگران جاذبه فراوانی دارد.

2-    نمی توان به مازندران آمد و سوادکوه را ندید. شهری کوچک با جاذبه های فراوان در اطراف آن که شامل دریاچه شور مست، جنگل زیبای مناطق مختلف، پل ورسک ، شهر کوچک آلاشت و مردمانی خونگرم و مهمان نواز که ریشه تاریخی کهنی دارند وخصایل آنها برای گردشگران جاذبه دارد و عظمت این منطقه به تاریخ کهن آن نیز هست .

3-    سه هزار تنکابن برای همه گردشگران غرب مازندران نام آشناست اما تاکنون  بیشتر گردشگران به به سمت دوهزار گرایش داشته اند و سه هزار را کمتر دیده اند. منطقه تاریخی و جنگلی سه هزار با آب زلالش و چشمه های آب معدنی خویش از آرامش و زیبایی بیشتری برخوردار است که دیدن آن را به همه شهروندان مازندرانی و گردشگران توصیه می کنم. دهستان سه هزار با جنگل زیبایش یکی از مناطق تاریخی ایران نیز هست که برای  دیدن آن وقت بگذارید.

4-    «سورت چشمه» یا چشمه‌ی آب شور «وااو»( باداب) ،چشمه‌ی تراورتنی بی‌نظیر  ایران است که در جهان نیز کم‌نظیر است و در بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری    قرار می گیرد.این چشمه در سال ۱۳۸۷ به عنوان دوّمین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند ثبت شد و آن را با «پاموک‌کاله»‌ی ترکیه که جاذبه فراوانی دارد ، مقایسه می کنند. در ارتفاع ۱۸۴۰ متری  منطقه و در اطراف چشمه، پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر، پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.
جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

5-    ساحل دریای مازندران بهترین مکان برای آرامش گردشگران و مردم بومی است ، هر چند ساحل آزادسازی کامل نشده و از تمیزی مناسبی برخوردار نیست ، است اما فرصت مناسبی است که به همراه خانواده و کودکان عزیز ، ساحل گردی کرده واز عظمت دریای مازندران و ساحل زیبای آن بهره ببریم.  بیش از همه مواظب باشیم که خنکای ساحل ، باعث سرماخوردگی کسانی که عادت ندارند، نشود.

6-    سه شهری که جمع هفت سین بعدی ما را تشکیل می دهند، کوچکند اما برای دیدن گردشگران توصیه می شود. سرخرود ، سلمانشهر و سورک را برای کسانی که دوست دارند، در شمال بگردند، توصیه می کنم . سلمانشهر را همه می شناسند  و می دانند که چه ساحل زیبا و جنگل چشم نوازی دارد و سرخرود هم ویلانشین مرکز نشینان شده است و همه می¬دانند که کجاست اما کمتر به «سورک» رفته اند.
سورک، شهر کوچک و تاریخی مازندران است که در ۱۲ کیلومتری شرق ساری واقع است وناهمواری های زمین ، زیبایی خاصی به آن بخشیده است .باغات میوه و همجواری جنگل و دریای این منطقه از مازندران نیز زیباست .  جلگه نسبتاً هموار آبرفتی با شیب ملایم به سمت شمال و دریای مازندران. این منطقه سابقه ی طولانی تاریخی دارد و در دوران مختلف، دستخوش حملات گوناگون شده است و در دوره قبل از اسلام توسط(سکا)ها ویران گشت ولی حکومت اسپهبدان مازندران به این منطقه رونق ویژه بخشید و باعث آبادی آن گشت.

7-    سرور و سرسبزی مازندران فقط به جنگل و کوه و دشت نیست ، بلکه به ساز و سمایی است که ریشه تاریخی در بین مردم  این منطقه نیز دارد. مردم مازندران به سرزندگی و سلامت نفس مشهورند و بخشی از این مهم ، حاصل فرهنگ غنی آنهاست که سرمایه آنها به حساب می آید. در این  ایام ، نوروز خوانی یا بهار خوانی، به همراه سازمخصوص( نی یا لَلِــه) و سمای محلی همراه  است که در کوچه و بازار نواخته می شود و خاستگاه این گونه آواز خوانی ،بیشتر در استانهای مازندران و گیلان است. پیشینه این گونه آواز مربوط به دوران قبل از اسلام است  که در توصیف طبیعت و زیبایی فصل بهار است و بعد از اسلام با یک سری، نواهای مذهبی اسلام درهم آمیخته است .

در انتها ، برای همه کسانی که به مازندران می آیند، مناسب است چند روستایی که از زیبایی خاصی برخوردارند ، به نیت هفت سین بهارانه به آنها معرفی شود که زمینه ای باشد، بخشی از روستاهای مازندران را بشناسند و به آن جا سفرکنند.

 در شهرستان آمل ، منطقه سنگ چال ، روستای کوهپایه ای آمل را ببینند و سری هم به «سائیج محله» در غرب آمل  بزنند که در این فصل ،شکوفه های میوه شلیل،گوجه سبز زیبایی خاصی به آن بخشیده است .

در شهرستان محمودآباد هم  روستاهای سیاه کلا ، سیرجارون و «سیاه رودسر» نیز بی نظیر است که به گردشگران توصیه می شود.

در بابل هم مناسب است که سری به سادات محله ، سلیمان کلا و یا دهستان سجاد رود نیز  زد  که  شکوفه های تی تی گوجه سبز منطقه را زیبا کرده ات و کم کم بهار نارنج نیز آن منطقه را عطرآگین می کند .

در شهرستان  نور هم روستاهای سنگ تاب ،سعادت آباد ، سراسب و سیاه کلا نیز از زیبایی خاصی برخوردار است که نام آشنای گردشگران نیز هست .

در شهرستان بهشهر، روستاهای سفیدچاه ، سنگ روج و سمچول هم زیباست و هم تاریخی .

در شهرستان تنکابن ، روستای سیاورز» را حتما ببینید که هم مردم مهربانی دارد و هم پرتقال های مشهوری از خاک آن تولید می شود. هرچند کیوی این منطقه هم مشهور است .

در شهرستان جویبار روستاهای سراج محله ، سیاهرود و «سیدزین العابدین» مردمان  مهربانی دارد که در  این فصل، شکوفه های زیبا و  سفید و ارغوانی هلو ، منظره خاصی ایجاد کرده است که چشم نواز است .  

در شهرستان چالوس هم ،روستاهای زیبایی به نام  سنگ سرک ، سیرگاه و سنار دارد که برای دیدن توصیه می شود.

در شهرستان رامسر نیز سرکوسرا ، دهستان سخت سر و سالار سرا را فراموش نکنید .
در خود سواد کوه هم روستاهای تاریخی زیادی هست که از قبیل سنگده ، سنگسی و سرخکلاست که  هم زیباست و هم دارای برج و بارو.  برج لاجیم در روستای تاریخی لاجیم نمونه ای از این موارد است .  

سوته را در کنار شهر فریدونکنار، حتما ببینید. روستایی که ویلاسازی های زیادی در آن شده است و مورد استقبال مرکز نشینان قرار گرفته است .

در شهرستان قایم شهر هم روستاهای سراجکلا،سنگ کتی و سیفکتی برای دیدن توصیه می شود و در نهایت این شهرستان گلوگاه است که در مرز استان گلستان و مازندران قرارا دارد و دارای روستاهای زیبایی به نام سراج محله و سنگ یابسر است که برای دیدن توصیه می شود .

مازندران و مردم آن میزبان خوبی برای گردشگری ارزان در منطقه هستند ، به شرطی که گردشگران هم رعایت الگوهای فرهنگی منطقه را بنمایند و بدانند با چه کسانی دارند ، تعامل می کنند .