دوشنبه 11 فروردين 1393-18:1

طنز دلنشین پایتخت

بزرگ نیا: پایتخت یک فرصت برای مازندران است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران: سریال پایتخت فرصت خوبی فراهم آورد تا موسیقی، زبان و گویش مازندران به آحاد مردم ایران معرفی شود/ بخشی از درک اشتباه درباره این سریال به عدم شناخت ما از ژانر طنز برمی گردد،/ قضاوت درباره سریال پایتخت زود است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دلاور بزرگ نیا در در گفت و گو با ما درباره سریال پایتخت، اظهار داشت: اعتقاد دارم کمتر شرایط پیش آمده تا خرده فرهنگ ها در عرصه های ملی عرض اندام کنند و هر زمان فرصتی فراهم باشد تا موسیقی، زبان و گویش مازندرانی در رسانه ملی ارائه شود وقت بسیار مغتنمی است و باید استقبال کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من سریال پایتخت فرصت خوبی فراهم آورد تا موسیقی، زبان و گویش مازندران به آحاد مردم ایران معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه فراوان شنیدم که این سریال موافقت ها و مخالفت های زیادی دارد، گفت: شاید بخشی از مخالفت ها ناشی از نگاه نقد هنری به یک اثر هنری باشد که هر اثر فاخر هنری هم خالی از نقد نیست اما پرسش اینجاست اگر نقدهای متعددی بر یک اثر هنری وارد باشد مجوزی برای عدم عرضه آن خواهد بود؟ یعنی اگر فیلمی در جشنواره های داخل و خارج از کشور صاحب جایزه شد و ده ها نقد بر این فیلم نوشه شود آیا مجوزی است که جلوی پخش آن اثر هنری گرفته شود؟ در هیچ جای دنیا چنین نگاهی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر من سریال پایتخت با طنز اجتماعی بسیار بسیار دلنشینی همراه است، گفت: اگر دوستان هنرمند ما نقدهایی بر این سریال دارند نباید این انتظار را داشته باشند که جلوی پخش سریال گرفته شود.

بزرگ نیا افزود: شاید بهتر بود قبل از نهایی شدن، دیالوگ های بازیگران توسط کارشناسان حوزه فرهنگی و زبان شناسان این استان، بررسی می شد و فرصتی برای ابراز نظرات داشتند هرچند که من به عنوان یک مخاطب مازندرانی، اختلاف فاحشی بین گویش ها و به کارگیری عبارات و زبان مازندرانی با آنچه در مناطق مختلف مازندران وجود دارد نمی بینیم.

بزرگ نیا با بیان اینکه داستان از روایت خوبی برخوردار است، افزود: به عنوان یک کارشناس در حوزه گردشگری، وقتی گردشگران را به مازندران دعوت می کنیم و همه مظاهر میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی را معرفی می کنیم، سریال اشاره ای هم به مهربانی های مردم مازندران اشاره دارد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: شاید آنچه در پایتخت، سادگی و روانی شخصیت های فیلم، دوستی ها و همدلی های آنها، مهربانی های خاص ایرانیان و به ویژه مازندرانی ها و از خودگذشتگی هاست که فضا را به سادگی کشانده و شاید بعضی ها را به اشتباه بیندازد که با چهره هایی ابله روبه رو هستند، در حالی که اگر انسان های صادق و همدل، ابله قلمداد شوند به این معنا است که ما نگاه انسانی را فراموش کرده ایم و برای افراد چاپلوس و حیله گر و ... بیشتر اهمیت قائل هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه پیوستگی های بنیان خانواده و شفافیت مواضع زن و مرد در این سریال به وضوح مشخص است، گفت: محبت به قدری در این خانواده جاری است که پیر مرد بیمار که آلزایمر دارد و بسیاری جاها برخوردها و حرف هایش ، مناسبات را به هم می ریزد، اما همه مثل پروانه به دورش می گردند و حاضر نیستند او را به خانه سالمندان بفرستند. همه اینها نشان می دهد خانواده مازندرانی در روابط فی مابین خانواده موفق است.

وی ادامه داد: شاید الان قضاوت درباره سریال پایتخت زود باشد و با به اتمام رسیدن روایتی که این داستان از آن برخوردار است بسیاری از نگاه های منتقدان را تغییر دهد.

بزرگ نیا دامه داد: به جای تخطئه سریال و اینکه فرصت به وجود آمده را برای آشنایی ایرانیان از ظرفیت های فرهنگ بومی و محلی مازندران بگیریم، بیاییم از الان به فاخرتر شدن چنین آثاری کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از درک اشتباه درباره این سریال به عدم شناخت ما از ژانر طنز برمی گردد، گفت: اگر طنز را بشناسیم آن را با تمسخر یکی نمی گیریم.

وی اظهار داشت: از دوستانی که نگران به تمسخر گرفتن فرهنگ و زبان مازندران توسط این سریال هستند دعوت می کنم یک بار دیگر منصفانه به تولیدات محلی درباره مازندران، با نگاه حداقلی منتقدان مواجه شوند، کدام موفق تر است سریال های محلی ما یا سریال پایتخت؟