دوشنبه 18 فروردين 1393-21:45

بازتاب یک گزارش

عامل بدبختي مردم نباشيم

واکنش رییس شورای روستای اجت سوادکوه به یک گزارش/تمام تلاش ما اين است كه مردم از امكانات اوليه زندگي همانند مناطق كوهستاني ساير استانها برخوردارشوند.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: در پي چاپ مطلبي با عنوان «‌ايجاد روستاي جعلي به نام «‌ اجت » در ورسك در سايت مازندنومه(نگاه کنید به: روستا سازی شگرد تازه زمین خواران) ‌مطلبی از سوی رییسی – رییس شوراي اسلامي روستاي اجت- به دست ما رسیده است که در زیر منتشر می شود.

گفتنی است پس از انتشار گزارش پیشین ما در تاریخ 12 فروردین ماه امسال،، بخشدار سوادکوه مرکزی اواخر هفته گذشته اقدام به برکناری دهیار روستای ورسک کرد که گزارش کامل آن را می توانید در این لینک ببینید:حمایت از زمین خواران با عزل غیرقانونی دهیار ورسک

***

1- با توجه به آثار و ابنيه تاريخي بجاي مانده نشان از پيشينه كهن و تاريخي روستا دارد كه قدمت آن توسط كارشناسان بيش از 1000 سال تخمين زده شده است.

روستاي اجت در سرشماري سال 90 و 91 از سوي كارشناسان محترم استانداري واجد شرايط روستا شدن ، تشخيص داده شده است . بنابراين كد آ‌بادي به اين روستا اختصاص داده شده كه سوابق آن در استانداري و فرمانداري سوادكوه مركزي موجود است.

 در اين راستا با برگزاري چهارمين دوره انتخابات و حضور نمايندگان اجرايي و هيات نظارت بر انتخابات در اين روستا تعداد سه نفر از ميان شركت كنندگان با راي مردم به عنوان شوراي روستا تعيين شده اند.

 اين روستا در 25كيلومتري جنوب غربي پل سفيد واقع شده است. قانون گذار در ماده قانوني خود روستا را 20خانوار و 100 نفر جمعيت تعريف نموده است كه روستاي اجت داراي اين مشخصات و شرايط مي باشد.(45خانوار و قريب به 170 نفرجمعيت ) ضمناً قريب به 8ماه جمعيت آن كامل ودر4 ماه از سال همانند ساير مناطق سوادكوه به دليل شرايط سخت جوي و عدم وجود امكانات ، جمعيت آن به حداقل مي رسد.

ضمن اينكه حسب فصل سوم وظايف و اختيارات شوراها در ماده 68مكرر ( الحاقي 6/7/82 ) هر تيره و عشاير كوچ رو كشور را با حداقل20 خانوار حكم روستا ( ده ) تلقي مي شود كه وظايف و اختيارات شوراي اين روستا همانند ساير روستاها در نظر گرفته شده است. در هر صورت به استناد هر يك از مفاد قانوني اين منطقه روستا تلقي مي شود كه موارد فوق پس از طي تشريفات اداري و قانوني مجوز روستا صادر شده است.

پس از ابلاغ احكام مربوطه از سوي بخشداري سوادكوه مركزي اولين اقدام برگزاري جلسه با رئيس منابع طبيعي سوادكوه آقاي مهندس داودي بوده تا حدود و ثغور روستا با اجراي كامل نقشه هاي موجود توسط كارشناسان محترم منابع طبيعي  تعيين و  بعد از آن ،كنترل كامل در ساخت و سازها صورت گرفته است .تا اين اقدامات سازمان يافته و نظامند شود.

2-روستاي اجت در فاصله سه كيلومتري روستاي ورسك قرار گرفته است. با توجه به فاصله زياد اين روستا با ورسك عملاً پيگيري نيازهاي مردم روستا خصوصاً رفع مشكلاتي ازقبيل برق رساني ، شن ريزي جاده و ... ميسر نشد و مردم با مشكلات زيادي روبرو شده اند. بنابراين عدم رفع نيازهاي مردم باعث شد تا موضوع استقلال روستاي اجت پيگيري شود. در اين رابطه باانجام مطالعات ميداني  و توجه مسئولان به حقوق مردم منجر به اختصاص كد به روستاي ياد شده شده است. ( مدارك موجود است )

شروع كليه ساخت وسازها با تشكيل پرونده در بخشداري و بنياد مسكن و استعلام از ادارات ذيربط صورت مي پذيرد. زمين هاي موجود نيز مالكيت شخصي داشته و در بين مردم خريد و فروش مي شود.

3-مستقل شدن روستاي اجت اقدامي در جهت حفظ محيط زيست تلقي مي شود، زيرا چارچوب ها و حصارهاي تعيين شده از طريق منابع طبيعي كاملاً رعايت شده و ساخت و سازها شكل قانوني پيدا نموده است . بنابراين هرجا قانون حاكم شد بي قانوني مردود است و شوراي اسلامي به عنوان بازوان دولت دراجراي قانون در منطقه نظارت داشته و پاسخگو خواهند بود و حضور شورا و نظارت برحريم هاي تعيين شده خود ابزاري بازدارنده است.

در خصوص قطع درختان به تصوير كشيده شده هم قابل ذکر است که اين درختان درحريم دكل هاي برق فشار قوي واقع شده اند كه با هدف جلوگيري از آتش سوزي و انبساط سيم ها ( در تابستان ) صورت پذيرفته و منطقه اجت داراي پوشش گياهي است و پوشش جنگلي در بافت روستا قرار ندارد. شوراي اسلامي روستا هم توسعه روستا را با حفظ رويكرد زيست محيطي در دستور كار قرار داده است.

4- حوزه بينشي ما بايد تغييركند . سرزمين ما از همه امكانات برخوردار است. بايد پازل ها را در كنار هم قرار دهيم، پتانسيل ها را شناسايي كنيم، از تخريب يكديگر بپرهيزيم و به يكديگر كمك كنيم.

در سياست هاي كلان و جغرافيايي منطقه همه ما سهمي داريم. اينها را در قالب نيازها مطرح و به صورت اندوخته هايي به نسل هاي بعدي منتقل كنيم. ارزش افراد جامعه به معرفت ، درك و فهم و آگاهي آنها مربوط است و ما وظيفه كمك و خدمت به مردم را داريم تا فرهنگ اين سرزمين اصلاح شود

دنبال سهم خواهي نباشيم كه آفت بزرگي است. به تصميم مسئولان اين دوره و دوره گذشته احترام بگذاريم. افراطي گري در رفتار نداشته باشيم و به اين افتخار نكنيم كه ديگران را نابود كرده ايم و خود زنده ايم . تمام تلاش ما اين است كه مردم از امكانات اوليه زندگي همانند مناطق كوهستاني ساير استانها برخوردارشوند.
روزي دست خدا است و به اين افتخار نمائيم كه زندگي خود را صرف مبارزه با فقر و توسعه و رونق معيشت مردم و منطقه نموده ايم.

 از همين جا اعلام مي كنم نام خنار و ورسك نامي پرآوازه است و ما هم برادران شما در اجت هستيم و همه انسان ها شريف و قابل احترام هستند.

كينه و نفرت را در دل مردم نكاريم و عامل اختلاف و بدبختي مردم نباشيم. هر كسي فراتر از قانون حركت كرد مجرم است . به قانون احترام بگذاريم و در صراط مستقيم حركت نماييم تا موجبات درگيري و اختلاف قومی وقبیله ای را فراهم نكنيم.

در خاتمه از همه مسئولان كه در دولت تدبير و اميد تلاش مي كنند تا باري از دوش مردم بردارند تقدير و تشكر مي كنم و از هر نوع گزارش مردمي ( دوست داران محيط زيست و منابع طبيعي ) استقبال مي کنیم.