دوشنبه 25 فروردين 1393-9:34

جلوه گری نخل ها در شهر بهارنارنج

در حال حاضر  مسافران وقتی وارد ساری شوند، نخل های آبادان را بیشتر از بهارنارنج در فضای سبز شهر ساری مشاهده می کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، هوشنگ زحمتکش: زمانی که مسئولان و مردم شهرستانی مصمم به معرفی نمادی از شهر خود می شوند، باید معماری و فضای سبز شهر در جهت آن نماد گام بردارد.

شهرهایی چون خرمشهر نماد مقاومت، آبادان  نماد نخل های ایران ، بوشهر نماد کشتیرانی  و دراستان مازندران نکا نماد صنعت برق ، جویبار نماد کشتی و آمل نماد پایداری هستند که مسئولان و مردم شهرهای بیان شده بخشی از معماری و فضای سبز شهرشان را در جهت نمادهای یاد شده قرار داده اند.

بعد از بابل، متولیان ساری هم به تکاپو افتادند تا نماد شهرشان به بهارنارنج منسوب شود و شهرت یابد. در همین راستا شهرداری ساری دو سال پیاپی جشنواره بهارنارنج را برگزار کرد.

برگزاری جشنواره اقدامی مثبت است، اما  هیچ گاه جشنواره یکی دو روزه موجب نمی شود تا مردم کشور با نماد شهر ساری آشنا شوند.
.
مطمئناً زمانی که فردی به شهری سفر می کند به خاطر معماری و فضای سبز همسو با فرهنگ مردم آن منطقه، متوجه آداب و رسوم و نماد فرهنگی آن شهر می شود.

در حال حاضر  مسافران وقتی وارد ساری شوند، نخل های آبادان را بیشتر از بهارنارنج در فضای سبز شهر ساری مشاهده می کنند که هیچ تقارنی با بهارنارنج ندارد.

در ورودی این شهر نوشته شده: «به شهر بهارنارنج ، ساری خوش آمدید» اما ما نارنجی مشاهده نمی کنیم!

چندی پیش یکی از مسافران جنوبی از من پرسیده بود: این جا نوشته اید ساری شهر بهار نارنج، ولی هرچه در شهر گشتم جز درختان نارنج خشکیده چیزی نیافتم!

 در ساری وقتی  پای نشر و تبلیغ نماد به وسط می آید، چیز خاصی پیدا نمی کنی و تنها درخت های نارنجی را می بینی که پیش تر  بی هدف  در کوچه پس کوچه های شهر کاشته شده است.

هزینه خرید و انتقال یک نخل از استان های جنوبی به مازندران بیش از 10 میلیون تومان است، اما ایجاد فضای توریستی با حداقل 100 راس درختچه نارنج هزینه ای بیش تر از 20 میلیون تومان هم ندارد تا دست کم یک محله به نام بهارنارنج در ساری وجود داشته باشد و باعث جذب گردشگر شود.

میدان ، پارک ، کوچه ، محله یا مرکز خریدی را در ساری نمی یابی که نام بهارنارنج بر خود داشته باشد حالا همین نخل های سر به فلک کشیده چنان به چشم آمده که چندین مرکز و فروشگاه در خود ساری به نام نخل مزین شده اند!

البته نخل های بلوارهای ساری هنگام وزیدن بادهای شدید و طوفان چنان تاب می خورند که هر آن احتمال میدهی بر سر خودروهای عبوری فرود آید!

گیریم که انتخاب بهارنارنج به عنوان نماد ساری امری پسندیده بوده، اما حفظ و نشر این نماد  پسندیده تر است.