يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-21:25

انتقاد فرماندار قائم شهر از روند بیمه باغداری

محمدی: آمار اراضی صادر شده دقیق نیست

مهدی محمدی: بر اساس آماری که ما داریم، اگر دفترچه بیمه صادر کنیم، زمین ها تا کجا خواهد رفت!


 

مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضاشریعتی: عصر امروز در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر، اولین جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان با حضور مهدی محمدی فرماندار؛ درویش نیا رییس جهاد کشاورزی قائمشهر؛ دکتر رعیت نیا استاد دانشگاه وکارشناس جهاد کشاورزی و تنی چند از مسئولان این شهرستان برگزار شد.

رعیت نیا با اشاره به میزان بارندگی مازندران از 50 تا 70 میلی متر که در زمستان امسال به 102 میلی متر هم رسید، سنگینی آب و ماندابی را مهم ترین تنش در مازندران دانست و اظهار داشت: در باغات مازندران وشهرستان شرایطی وجود دارد که اگر نتوانیم این شرایط را بر طرف کنیم در مقابل کم ترین شرایط محیطی بیشترین آسیب ها وعوارض را متحمل خواهیم شد.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه کاشت عمیق در باغات بالای 15 سال دومین عامل تاثیر گذار بر باغات مرکبات است، تصریح کرد: استفاده ازشاخسار های نرک دیگر موردی است که شدید ترین عارضه را به باغات فوارد می کند.

وی سپس با اشاره به اینکه ما باید به حجم انبوه شاخه های درختان حساس باشیم، گفت:حجم انبوه شاخه ها میزان مصرف سم را افزایش می دهد که در کیفیت میوه اثر گذار خواهد بود.

 این فعال بخش کشاورزی با اشاره به مدیریت نامناسب تغذیه گیاهان گفت:با مدیریت نامناسب در یک درخت که توانایی 100درصد جذب انرژی وجود دارد، تنها 40درصد انرژی جذب خواهد شد که در این صورت مقاومت درخت پایین می آید وبیشترین فشار بر درخت اعمال می شود.

حجت الله مولایی -بخشدار بخش مرکزی قائمشهر- ضمن انتقاد از آرشیوی شدن این اطلاعات اظهار داشت: تا زمانی که این اطلاعات به کشاورز نرسد و از روش آزمون وخطای سابق استفاده شود، فایده ای نخواهد داشت.

در این زمان علی درویش نیا -رییس جهاد کشاورزی قائمشهر- به برگزاری کلاس های آموزشی اشاره کرد، اما این جواب، بخشدار را قانع نکرد و او گفت: چندین سال است که در این زمینه فعالیت می کنم، چرا تا کنون کسی نیامده وبه من خبر برگزاری این کلاس های توجیهی را نداده ومن ندیده ام؟!

در ادامه درویش نیا گفت:چرا، کلاس ها برگزار شده است.

یکی دیگر از کارشناسان جهاد کشاورزی قائمشهر ضمن انتقاد از عملکرد صدا وسیما گفت:مگر این موضوع استانی نیست، چرا صدا وسیما برنامه ای نمی سازد؟

 فرماندار قائمشهر در پاسخ به اظهار نظر این عضو جلسه گفت: سازمان شما باید به عنوان متولی، برنامه ای بسازد، سپس صدا وسیما آن را پخش کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بیمه باغداری ونیز اقدامات اخیر نظام صنفی که بر مبنای دفترچه صادر شده، کشاورز باید پول بدهد، اظهار داشت:28313 دفترچه تاکنون صادر شده و21588 بهره بردار داریم که این اقدام نظام صنفی اعمال فشار است.

فرماندار قائمشهر بابیان اینکه آمار اراضی صادر شده دقیق نیست، گفت: بر اساس آماری که ما داریم، اگر دفترچه صادر کنیم، زمین ها مشخص نیست تا کجا خواهد رفت!

درویش نیا گفت:تامین اجتماعی می آید و بر اساس مقدار زمین، بیمه را می سوزاند، بیمه نباید منوط بر مقدار زمین باشد.

ایمان چوپانی -معاون فرماندار- با اشاره به جلسه برگزار شده در این مورد گفت:با امضای تفاهم نامه می توان این مشکل را مرتفع کرد.

  این جلسه که از ساعت 13:30 آغاز شده بود، در ساعت 15:30 پایان یافت.