دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-22:31

رییس دانشگاه مازندران:

می خواهیم برنامه های فرهنگی دانشگاه فعال تر باشد

گزارش+عکس از نشست عصری با شعر دانشگاه مازندران/ دکتر اصغری آقمشهدی: شعر، شناسنامه سرزمین ما ایرانیان است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: عصر شعری به مناسبت گرامی داشت مقام معلم در سالن اجتماعات دانشگاه مازندران برگزار شد. در این برنامه فرهنگی، دانشجویان ابتدا به شعرخوانی پرداختند و سپس رئیس دانشگاه، برای دقایق کوتاهی به سخنرانی پرداخت.

  شعرخوانی 10 دانشجو پیش از سخنرانی و قرار گرفتن سخنران در فهرست انتهایی برنامه، از ویژگی های این نشست بود.

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی در این عصرشعر اظهار داشت: شعر، شناسنامه سرزمین ما ایرانیان است.

رئیس دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: اگر امروز ایران ما به نفت، گاز، فرش، پسته و ... در جهان شناخته شده است، در گذشته نه چندان دور، شعر بود که ایرانیان را به جهان معرفی می کرد و جذبه ی هنر شعر، زبان فارسی را در بخش وسیعی از جهان، رواج داده بود و باعث این شد که زبان ما از اروپای شرقی تا امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند، یکه تازی کند.

اصغری با بیان اینکه در جهان، کمتر کشوری را می شناسیم که زبانش مثل زبان فارسی، بستر آفرینش شاهکارهای ادبی باشد، ادامه داد: همین شاهکارهای ادبی باعث جلب توجه مردمان سرزمین های دیگر به زبان فارسی در طول تاریخ بود تا آنجا که نام آورانی چون گوته آلمانی به حافظ عشق می ورزیدند.

وی با بیان این که شعرا بودند که فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کردند، افزود: اگر مولوی در مغرب زمین شناخته شده که ترجمه کتاب های وی بیشترین فروش را در آمریکا داشته، به خاطر زبان فارسی است که چنین جذبه ای داشته است.

اصغری تصریح کرد: از زمانی که بحث جهانی سازی و جهانی شدن مطرح است، امروز این زبان فارسی است که می تواند در فرهنگ جهانی سهیم باشد.

این مسئول تاکید کرد: هرچه شعر را پاس بداریم، به فرهنگ ملی خودمان و فرهنگ ایرانی خدمت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه می خواهیم برنامه های فرهنگی دانشگاه فعال تر باشد، متذکر شد: با حضور آقای دیانی -معاون جدید فرهنگی دانشگاه- این انتظار را داریم فعالیت های فرهنگی دانشگاه بیشتر از گذشته ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام دیانی هم در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: به دنبال ادبیات زندگی باشیم نه حسرت.

وی با اشاره به اینکه حسرت و ناامیدی به اندازه کافی از گوشه و کنار می رسد، ادامه داد: باید جوانان را امیدوار کنیم.

دیانی در پایان سخنرانی کوتاهش دوبیت از شعرهای قدیمی اش را برای حاضران خواند و تشویق شد.

گفتنی است تعدادی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران از جمله دکتر رضا ستاری -استاد برجسته ادبیات فارسی دانشگاه مازندران- در این برنامه حضور داشتند.

علاوه بر شاعران جوان، علی اکبر یاغی تبار -شاعر مطرح مازندرانی- نیز دو قطعه شعر خود را قرائت کرد که با تشویق حاضران روبه رو شد.