پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-18:34

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران:

ساختار درآمد پایدار دهیاری‌ها باید تثبیت شود

گزارش همایش شوراها/بسیاری از دهیاری‌‌های با شهرداری‌هایی با قدمت 105 ساله، رقابت دارند/ دولت برنامه‌ریزی درستی را در انتخاب افراد در مدیریت‌ها داشته است/ آنچه مانع بسیاری از تلاش‌های ما می‌شود، خودمان هستیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه به دنبال تثبیت ساختار درآمد پایدار دهیاری‌ها هستیم، افزود: در صدد هستیم هر ضوابطی که برای درآمد شهرداری‌ها وجود دارد برای دهیاری‌ها هم ایجاد کنیم.

 جان‌الله عبدی در همایش گرامی‌داشت روز شوراهای بخش مرکزی شهرستان ساری، اظهار داشت: 1806 روستای مازندران، دارای دهیاری مصوب است.

وی با اشاره به 2956 روستای مازندران گفت: یک میلیون و 368 هزار نفر از جمعیت مازندران، معادل 45 درصد از جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

عبدی با بیان اینکه این مسئله را تایید نمی‌کنم که عده‌ای بگویند دهیاری‌ها توان انجام کار ندارند، تصریح کرد: بسیاری از دهیاری‌‌های ما با شهرداری‌هایی با قدمت 105 ساله، رقابت دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه در مقابل، دهیاری‌هایی هم داریم که ساختمان دهیاری هم ندارند، ادامه داد:‌ محل استقرار دهیاری باید در شان مردم باشد.

وی با بیان اینکه دهیاری‌ها و شوراها، بنگاه نیستند  و برای خدمت به مردم آمده‌اند، خاطرنشان کرد: داشتن برنامه مدون، از اقداماتی است که شوراها و دهیاران باید  در دستور کار قرار دهند و بر اساس استراتژی عمل کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد دهیاری‌ها از خواسته‌های ما و از مهم‌ترین وظایف شوراها است، متذکر شد: تمام مصوبه‌هایی که به دهیاری‌ها ابلاغ می‌شود باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه به دنبال تثبیت ساختار درآمد پایدار دهیاری‌ها هستیم، افزود: در صدد هستیم هر ضوابطی که برای درآمد شهرداری‌ها وجود دارد برای دهیاری‌ها هم ایجاد کنیم.

عبدی تاکید کرد: دهیاری‌ها در ساماندهی پسماند، ورود بیشتری پیدا کنند و حریم راه‌ها پاکسازی شود.

وی با تاکید بر تشویق روستائیان در استفاده از بیمه روستایی و عشایری، تصریح کرد: بعضی از روستاها خالی از سکنه هستند در حالی که از ظرفیت کشاورزی و دامپروری بالایی برخوردارند.



* گردشگری روستایی مورد توجه قرار گیرد

رمضان رضایی‌راد در این همایش در سخنانی اظهار داشت: شوراها در راستای اجرایی شدن شعار سال رهبری گام بردارند.

وی با بیان اینکه خدمتگزاری به مردم، جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: شورا قانون دارد و قانون باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی‌راد با اشاره به اینکه در روستاها مردم را به مشارکت بگیریم، گفت: بعضی از شوراها کمیته‌های خوبی تشکیل داده‌اند و فعالیت‌های مناسبی دارند.

بخشدار مرکزی شهرستان ساری با بیان اینکه امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است و مسئله اشتغال باید در سرلوحه کار شوراها قرار گیرد، متذکر شد: امروز بحث گردشگری و روستا گردی اساس کار است و باید روستاها را برای گردشگران داخلی و خارجی آماده کنیم تا هم زمینه اشتغال فراهم شود و هم درآمدی برای رشد روستاها باشد.

 وی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ریزی درستی را در انتخاب افراد در مدیریت‌ها داشته است، افزود: باید از این فرصت برای رشد و توسعه روستاها استفاده کنیم.

رضایی‌راد خاطرنشان کرد: شوراهای روستاها در زمینه زیباسازی و گردشگری روستایی فعالیت کنند.  



* منیت‌ها را زیر پا بگذاریم

‌   حسن محمودی هم در این مراسم اظهار داشت: تلاش اعضای شورای بخش مرکزی بر این است تا پیوند دوستی و اخوت بین سایر شورائیان، ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آنچه مانع بسیاری از تلاش‌های ما می‌شود، خودمان هستیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم بر منیت‌ها پا بگذاریم، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باید قانون را ملاک عمل قرار دهیم، ادامه داد: قانون را منبع خودمان بدانیم نه اینکه خودمان را منبع قانون بدانیم.

وی با بیان اینکه اگر همدیگر را بپذیریم، مشکلات برطرف می‌شود، گفت: نباید برای یکدیگر، مانع‌تراشی کنیم.

*شورا گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است

مهدی مرتضوی دیگر عضو شورای بخش مرکزی شهرستان ساری هم در سخنانی، اظهار داشت: آموزش از مسائل مورد نیاز در هر برهه زمانی است.

وی با بیان اینکه به همین منظور، آموزش اعضای شوراها در بخش مرکزی شهرستان ساری را آغاز کردیم و این روند ادامه دارد، خاطرنشان‌کرد: آموزش مداوم اعضای شورا برای توان‌مند سازی است.

مرتضوی با اشاره به کارکردهای شورا، ادامه داد: در بیانات رهبری آمده است که مومنان کارهای شان را با مشورت انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه شوراها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: هیچ عبادتی بالاتر از حل مشکل مردم نیست و نهاد شورا هم به این منظور، پایه گذاری شده است.

عضو شورای بخش مرکزی شهرستان ساری، یادآور شد: طبق قانون، شوراها مدیریت شهر و روستا را بر عهده دارند و نمادی از مردم‌سالاری هستند.