شنبه 27 ارديبهشت 1393-20:20

روزِ شادِ تتی هایِ رینه

گزارش+عکس از جشن تتی پنجم/حجت الاسلام حسینی -مشاور شهردار رینه-گفت: برنامه امروز بسیار خوب و اسلامی بود، به ویژه برنامه عروسی سنتی که زمانه ما به شدت دچار فراموشی این سنت ها شده است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، خسرو علیزاده هشتلی، دبیر اجرایی جشنواره تتی: پنجمین جشنواره آیینی تتی در روز جمعه 26 اردی بهشت ماه، برابر با 22 دیمای تبری برگزار شد.

این برنامه به همت پارپیرار و شورای اسلامی، شهرداری، دانشگاه پیام نور، همکاری مردم رینه و انجمن های فرهنگی هنری مازندرانی مقیم تهران، از ساعت 16 تا 20 در شهر رینه لاریجان برگزار شد.

در این جشن ابتدا برنامه آیینی عروس بران از محل جایگاه خانواده داماد اجرا شد و داماد به صورت نمادین، سوار بر اسب و با همراهی اطرافیان به طرف خانه عروس حرکت کرد.

این بخش با سرنا و دهل نوازی برادران لهراسبی آغاز شد که در مسیر با اجرای برنامه های آیینی گروه پارپیرار و مردم منطقه همراه بود.

 در خانه عروس ولوله و شادمانی به گوش می رسید. وقتی داماد وارد خانه شد مادر عروس یک نان محلی را به نشانه برکت بر کمر عروس بست و آنگاه آنگاه مادر داماد تشت نوازی کرد و پس از آن دست عروس را به داماد دادند و جلوی آستانه در از زیر قرآن عبور کردند.

داماد، عروس را سوار بر اسب کرد و با همراهی و پایکوبی مردم و با دسته گلی محلی به سمت جایگاه حرکت کردند.



 در بین راه داماد با انداختن چند سیب نمادین قدرت خود را به همگان نشان داد. در تمامی این مسیر قطعات مرتبط با عروسی نواخته شد.

 سپس مردم در جلوی حیاط دانشگاه در فضای چمن نشستند و بعضی از اقوام و آشنایان به عروس و داماد هدیه های خود را تقدیم کردند.

در ادامه کلام الله مجید توسط آقای عباس قبادی تلاوت شد. پس از آن مجری برنامه آقای رضایی نژاد با خواندن اشعاری، آغاز جشن را اعلام کرد. آنگاه مهندس کارورز -رییس دانشگاه پیام نور منطقه- به نمایندگی از برگزار کنندگان، برای خیر مقدم و سخنی با میهمانان به روی سن رفت.

سپس تبری خوانی توسط آقای سالاری از بومیان منطقه انجام شد. مردم هم با لبی خندان و عطش وصف ناپذیری به تماشای برنامه نشسته بودند.

برنامه بعدی اجرای موسیقی مازندرانی به سرپرستی سعدی صادقی بود. پس از آن دو تن از دختران نونهال با لباس محلی اشعاری را در وصف مازندران خواندند.



در ادامه مجری در مورد حجت الاسلام "کمیل نظافتی" که کلیه خود را برای جوانی از خانواده مستضعف اهدا نموده است توضیحاتی ارایه داد و آنگاه این مرد ایثار گر به روی سن آمد و با قرائت شعری از علامه حسن زاده آملی گفت:" من در قبال شهدایی که جان دادند، کار بسیار ناچیزی انجام دادم."سخنان حجت الاسلام نظافتی بسی بوی صداقت داشت و بی واسطه به دل می نشست.

 حجت الاسلام حسینی -مشاور شهردار رینه- هم به نیاز جامعه امروز برای برگزاری جشن و سرور اشاره کرد و گفت: برنامه امروز بسیار خوب و اسلامی بود، به ویژه برنامه عروسی سنتی که زمانه ما به شدت دچار فراموشی این سنت ها شده است.



آن گاه گروه موسیقی پارپیرار به سرپرستی رضا دیوسالار به اجرای برنامه پرداخت. آنگاه مجری، فرهود جلالی -رییس جشنواره- را به روی سن فراخواند.

جلالی ابتدا با تبریک روز فردوسی و روز پدر که در روزهای گذشته بود، اشعاری از پارپیرار خواند و آنگاه به دلایل برگزاری جشن های آیینی پرداخت و از همه مسئولان و مردم و اندیشمندان خواست تا چاره ای بیندیشند و یکبار دیگر با احیای برنامه های آیینی، روحی به این جسم های بی جان زمانه بدمند.

اجرای گروه موسیقی ککی به سرپرستی آقای حمید حشم بان برنامه بعدی بود. پس از آن قطعات مازندرانی توسط علی صادقی با همراهی بهرام منصوری خوانده شد.
پایان بخش برنامه تشت نوازی و اجرای رقص محلی بود.

بازار محلی و پختن نان و چای بهارنارنج و آش محلی از برنامه های جانبی بود.