يکشنبه 4 خرداد 1393-1:28

فارسی، زبان وحدت ملی

امام جمعه امیرکلا: باید در گسترش زبان فارسی بکوشیم

گزارشی از چهارمین همایش " سیمرغ توس"، بزرگداشت استاد سخن پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در امیرکلا


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علیرضا صادقی امیری: چهارمین همایش " سیمرغ توس"، بزرگداشت استاد سخن پارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی در روز پنج شنبه یکم خرداد ماه سال جاری در کتابخانه عمومی شهر امیرکلا، از سوی انجمن جوانان سپید پارس و گروه صنعتی خرم، با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، شهر مجازی امیرکلا، شرکت تولیدی فرش و گلیم دستباف ترنج بافت پارسه گرد برگزار شد.

در این همایش که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان سازمان های مردم نهاد از شش استان کشور و عموم علاقه مندان و شهروندان برگزار شد، برنامه های گوناگونی از قبیل سخنرانی، موسیقی و نقالی اجرا شد.

پس از تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی و اجرای سرود نونهالان مهد کودک سرزمین شادی های امیرکلا، دبیر همایش و نماینده گروه صنعتی خرم به عنوان برگزار کنندگان این مراسم، به حضار خوش آمدگویی گفتند.

در ادامه از آن، امام جمعه شهر امیرکلا -حجت الاسلام "امیری ارجمندی"- سخنرانی کرد. او که از حامیان برگزاری این همایش بود، اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، زبان فارسی زبان مشترک ملت ایران است که باید در گسترش آن جهت وحدت ملی کوشید.

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای انقلاب وقتی انقلابیون مجسمه ها را تخریب می کردند،در مشهد و در شهر توس وقتی خواستند مجسمه زنده یاد فردوسی تخریب کنند مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند:نباید این کار انجام شود،چون فردوسی مربوط به همه دوران است و شاهنامه فردوسی بیان کننده قدمت زبان فارسی است و باید حفظ شود و به دنیا معرفی گردد.

امیری ارجمندی افزود: فردوسی یکی از بزرگان و حکیمان کشور ماست و در سالی که بنام فرهنگ و اقتصاد نامیده شده است، مسئولان نیز باید با جوانان و دستگاه های برگزاری  چنین برنامه هایی همکاری کنند.

 قدمی -معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران- سخنران بعدی بود که گفت: نیاز امروز ایران اسلامی ما بها دادن به جوانان و پیش رفتن به سوی شعار سال است.

یکی از پرشور ترین بخش های اجرایی این برنامه، اجرای نقالی شاهنامه از سوی کودک خردسال " یاسمن اسدی" بود که داستان جمشید را نقالی و بازخوانی کرد.

در بخش سخنرانی علمی استاد "جمال طاهری" -شاهنامه پژوه بنام مازندرانی- به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره نقش شاهنامه فردوسی در یکپارچگی ملی بوده سخن گفت.

از دگر برنامه های این مراسم اجرای موسیقی سنتی و زورخانه ای گروه آوا با سرپرستی آقای "عزیزی"، اجرای موسیقی سازدهنی از سوی هنرمند جوان "رضا صادقی امیری" ، اجرای موسیقی بومی از سوی گروه هنری شوگا و بومی سرایی از سوی استاد "علی اکبر صادقی امیری" بود.

چهارمین همایش "سیمرغ توس" با اجرای سرود میهنی ای ایران و پذیرایی به کار خود پایان داد

 حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد کیانی دبیر جامعه روحانیت شهر امیرکلا، حجت الاسلام مومنی رییس محترم عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی منطقه شرق تهران و دهستانی رییس میراث فرهنگی شهرستان بابل از جمله حاضران در همایش بودند.



گفتنی است بنا بر برخی از مشکلات پیش آمده، به اشتباه نام و نشان "شهرداری و شورای اسلامی شهر امیرکلا به عنوان یکی از حامیان و  برگزار کنندگان این برنامه اطلاع رسانی شد که این موضوع از سوی دبیرخانه در قالب یک نامه رسمی به شهرداری امیرکلا اطلاع رسانی و اصلاح شد.