دوشنبه 5 خرداد 1393-20:2

بیدادِ بیکاری/ استاندار از تولیدات خانگی حمایت می کند

استاندار مازندران: بیش از 95 درصد مردم استان برای دریافت یارانه 45 هزار تومانی دولت در بخش یارانه ها ثبت نام کرده اند، اما پرورش قارچ با حداقل امکانات و در یک انباری 20 متر مربعی به سودهی بیش از 400 هزار تومان در ماه منجر خواهد شد.+عکس


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز ربیع فلاح -استاندار مازندران- به همراه ارسطو قادری -فرماندار میاندورود- و جمعی از مدیران ستادی و استانی، از واحد تولید کمپوست قارچ دکمه ای شرکت زراعی دشت ناز در شهرستان میاندورود بازدید کرد.

فلاح جلودار در کارگروه اشتغال خانگی که با هدف تولید قارچ دکمه ای در محل شرکت دشت ناز برگزار شد، اظهار داشت: شرکت زراعی دشت ناز یکی از شرکت هایی است که در دوره مسئولیت بنده در مدیریت جهاد کشاورزی، زیر مجموعه ما بوده است.

وی با بیان اینکه این شرکت از کارشناسان مجرب و متخصصی برخوردار است، افزود:ضریب کشت در اراضی این شرکت 1.8 در هکتار و در کشور ممتاز است.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران با اشاره به مشکل کم آبی در کشور اظهار داشت:این شرکت یکی از معدود شرکت های موفق و با سود بالا در کشور است.

وی یکی از مسایل منحصر به فرد این شرکت را تولید و پرورش قارچ عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه های بنده که بیش از هزاران ساعت در ذهنم در مورد آن فکر کرده ام ایجاد اشتغال از طریق پرورش قارچ بوده است.

فلاح جلودار، قارچ را یکی از مهم ترین محصولات غذایی در جهان توصیف کرد و گفت: گرانی گوشت قرمز و سفید و همچنین سرشار بودن این ماده غذایی از پروتئین یکی از دلایل اصرار ما بر قرار گیری قارچ در سبد کالایی مردم استان و کشور است.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران سرانه مصرف قارچ در سایر کشورهای جهان به عنوان یک ماده غذایی ارگانیک را سه کیلوگرم دانست و ابراز داشت: اما متاسفانه سرانه مصرف مردم ایران کمتر از 500 گرم است که با جایگزینی این ماده غذایی بسیاری از مشکلات مربوط به سوء تغذیه و مسایل دیگر حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دیگر کشور به این شرکت مراجعه کرده و در راستای پرورش قارچ کمپوست این شرکت را خردیداری می کنند افزود:اما متاسفانه در همین میاندورود که بیخ گوش این شرکت است اینکار انجام نمی شود و ما تلاش می کنیم تا بتوانیم پرورش این ماده غذایی در روستاهای استان را ترویج کنیم.

فلاح با بیان اینکه متاسفانه بیکاری در استان و روستاهای ما بیداد می کند افزود:بسیاری از جوانان مان در روستاها بیکارند در حالی که می توان پرورش قارچ به شکل سنتی را در روستاها و با حداقل امکانات برنامه ریزی و ایجاد اشتغال کرد.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال و بهره گیری از توان داخلی جز با توجه به این مسایل میسر نخواهد بود و وظیفه داریم تا با برنامه ریزی بر روی این موضوع از تولید زودبازده در کوتاه ترین زمان ممکن در استان، به این شکل حمایت کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه بیش از 95 درصد مردم استان برای دریافت یارانه 45 هزار تومانی دولت در بخش یارانه ها ثبت نام کرده اند افزود: تولید و پرورش قارچ با حداقل امکانات و در یک انباری 20 متر مربعی به سودهی بیش از 400 هزار تومان در ماه منجر خواهد شد که با اینکار عزت مردم نیز حفظ خواهد شد.

وی افزود:شما مشاهده می کنید در استان با یک برف و سرما متاسفانه بخش تولید باغی و زراعی ما دچار مشکل می شود در حالی که با انجام اینکار با تضمین بالا، بیشترین منفعت شامل حال افراد خواهد شد.

استاندار مازندران تصریح کرد:شخص بنده پیگیر اینکار خواهم بود و هر هفته به شکل منظم این جلسات را برگزار خواهم کرد تا به نتیجه برسد.

*سودهی، دو برابر سال قبل

ارسطو قادری-فرماندار میاندورود-هم در این مراسم اظهار داشت: حسب دستور استاندار مازندران این موضوع در هفته قبل در فرمانداری میاندورود با حضور مدیرعامل شرکت و مدیران بهزیستی،کمیته امداد و برخی دیگر از نهادهای مسئول برگزار شده بود.

وی گفت: مصوبات جلسه در حال پیگیری است و امیدواریم با حمایت شخص استاندار مازندران بتوانیم این کار را به نتیجه برسانیم و در راستای حمایت از اشتغال جوانان در روستاهای شهرستان گام برداریم.

مسعود نیکدل -مدیرعامل شرکت زراعی دشت ناز –نیز در این مراسم با قدردانی از حضور چندین باره شخص استاندار در این شرکت اظهار داشت:حضور استاندار نشان از این دارد که وی برای تولید در استان اهمیت ویژه ای قایل است.

وی با بیان اینکه ما در دشت ناز 3200 هکتار اراضی تحت کشت داریم، افزود:500 هکتار اراضی باغی، بیش از300هکتار اراضی شالیکاری و بیش از 2000 هکتار هم اراضی تحت کشت مکانیزه با سیستم آبیاری تحت فشار برای تولید گندم ،سویا و کلزا وجود دارد.

نیکدل به حضور کارخانه بوجاری و خشک کن در این شرکت نیز اشاره کرد و ابراز داشت:بیش از سه هزار تن غلات استان در این کارخانه بوجاری و خشک می شود.

وی به 120 هکتار آبندان دو منظوره برای پرورش ماهی و ذخیره آب در این اراضی اشاره کرد و گفت: یکی از طرح های بزرگ و در حال توسعه این شرکت طرح تولید کمپوست و پرورش قارچ است که برای آن بیش از 13 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زارعی دشت ناز به سفارش خرید و استقرار دستگاه های این واحد تولیدی از کشور هلند اشاره کرد و گفت:در گام اول تولید 1000 تن قارچ و 10000 تن کمپوست در دستور کار قرار دارد که پیش بینی می شود با انجام این سرمایه گذاری برای بیش از 70 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امسال به سودهی دو برابر سال قبل رسیده ایم افزود: البته این میزان سودهی در سال جاری شتاب فزاینده ای به خود گرفته است و در حال حاضر شرکت با بیش از 400 نفر نیروی انسانی به عنوان یکی از شرکت های فعال و پیشرو در امر کشاورزی کشور شناخته شده است.

در ادمه این جلسه یکی از کارشناسان این شرکت از روند تهیه کمپوست و پرورش قارچ توضیحاتی داد و سپس استاندار به همراه اعضای جلسه از واحد تولید کمپوست و پرورش قارچ این شرکت بازدید کرد.

در این دیدار استاندار مازندران را رضا گرزین مدیرکل فنی و حرفه ای،طهماسب پور مدیرکل کمیته امداد و جمعی از مدیران جهاد کشاورزی، غلامیان معاون فرماندار میاندورود، بخشداران و همچنین روسای جهاد، بهزیستی و کمیته امداد شهرستان میاندورود همراهی کردند.

لازم به ذکر است طرح پرورش قارچ خوراکی با رویکرد اشتتغالزایی برای جوانان و همچنین خانواده های تحت پوشش کمیته های امداد و بهزیستی در دستور کار استاندار مازندران قرار دارد.