يکشنبه 18 خرداد 1393-22:14

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری:

فضا برای فعالیت‌های سیاسی فراهم است

محمدعلی بهمن یار: تاوان برخی از سیاست‌های غلط مسئولان را ما باید پرداخت کنیم/ در دانشگاه در کنار مسائل علمی، فضا برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی هم وجود دارد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: محمدعلی بهمن‌یار-رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری- در نشست خبری خود در سالن اجتماعات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع‌طبیعی ساری با بیان این که مصرف سموم کشاورزی در ایران بیشتر از سایر کشورها است، افزود: میزان مصرف در مازندران  بیشتر از استان‌های دیگر است.


وی گفت: باید به سمتی برویم که از محصولات ارگانیک استفاده کنیم، ضمن اینکه استقبال برای خرید محصولات ارگانیک در بازار کمتر است.

بهمن‌یار با اشاره به برگزاری همایش‌های کاربردی در این دانشگاه، ادامه داد: برگزاری همایش محصولات ارگانیک گامی در جهت ترویج فرهنگ استفاده از این محصولات است که در سال جاری برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وجود28 رشته کارشناسی ،41 رشته کارشناسی ارشد و17 رشته در سطح دکترا، اظهارداشت: با توجه به مهیا بودن زیر ساخت‌های دانشگاه، امسال در پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی و کارنشاسی ارشد 40 درصد  و در مقطع دکترا 25 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی تعداد دانشجویانی که امسال در مقطع دکترا پذیرش خواهند می‌شوند را 157نفر اعلام کرد و یادآورشد: در سال تحصیلی93-92 بالغ بر 900دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

 این مسئول با اشاره به فعالیت شش مجله علمی پژوهشی در دانشگاه، گفت: چهار مجله دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

بهمن‌یار درباره ارتباط این دانشگاه با سایر مراکز دانشگاهی خارج از کشور، گفت: با12 دانشگاه حاشیه خزر ارتباط داریم ضمن اینکه معتقدیم باید ارتباط ما با سایر مراکز دانشگاهی خارج گسترش یابد.

وی با اظهار این که تاکنون حذف رشته در مقطع کارشناسی  نداشته ایم، گفت: همچنان شرایط ورود برای دانشجویان در رشته‌های کارشناسی مهیا است.

این مسئول ادامه داد: رتبه این دانشگاه با توجه به روندی که در پیش‌رو دارد هر سال دو، سه پله افزایش می‌یابد، سال گذشته هم رتبه دانشگاه12 بود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به واگذاری زمین دانشگاه به مسکن مهر که در سال 87 توسط استاندار وقت اتفاق افتاد، گفت: تاوان برخی از سیاست‌های غلط مسئولان را ما باید پرداخت کنیم.



وی افزود:  سال42 زمین100هکتاری در روستای سوته به این دانشگاه واگذار شد و طبق قانون تا زمانی که دانشگاه منحل نشد کسی نمی‌تواند این زمین را تصرف کند که البته این اتفاق در سال 87 افتاده و زمین را از دانشگاه گرفته اند.

بهمن‌یار با اشاره به اینکه 15 درصد از منابع به پژوهش اختصاص می‌یابد، خاطرنشان‌کرد: منابع مالی که به پژوهش اختصاص می‌دهیم کافی نیست.

*فضا برای فعالیت وجود دارد

محمد علی بهمن‌یار در این نشست به دو سوال ما پاسخ داد.

* نقش دانشگاه در ترویج کشاورزی علمی و کاربردی کردن دانش کشاورزی در مزارع چیست؟ آیا فقط مهندس تحویل جامعه می‌دهید یا اینکه با سازمان‌هایی مثل جهاد کشاورزی و باغداران و کشاورزان هم مرتبط هستید؟

بهمن‌یار: دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت می‌کند. اما تجربه در مراحل اجرایی کسب می‌شود و دوره‌های شش ماهه‌ای با عنوان کارآموزی وجود دارد که قطعا این دوره‌ها  برای کسب تجربه، کافی نیست. از سال 92 پیش‌بینی شده این دوره‌ها به 2 مرحله افزایش یابد. با سازمان‌های مرتبط هم در تماس هستیم اما این ارتباط باید گسترده‌تر شود.

* از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه چه حمایت‌هایی صورت می‌گیرد و چه گروه‌ها و جریان‌هایی در دانشگاه فعال هستند؟

 بهمن‌یار: در دانشگاه در کنار مسائل علمی، فضا برای فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی هم وجود دارد و دانشجویان بر حسب علاقه در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند. از سوی دانشگاه، فضا برای فعالیت در گروه‌های مختلف، فراهم است