دوشنبه 19 خرداد 1393-8:31

کلان شهر و ارتقای درجه شهرداری/موضوع چیست؟

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، شهرهاي بالاتر از 500 هزار نفر را به عنوان كلانشهر تعيين نمود، ولی قانون دیگری می گوید منظور از کلان شهرها "شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت" است.


مازندنومه؛ سرویس حقوقی، رضا اصغری: تعدادی از پایگاه‌های خبری به نقل از شهردار ساری اعلام کردند که رتبه شهرداری ساری از 10 به 11 ارتقا یافته که با تایید وزیر کشور، شهر ساری به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور تبدیل شده است.

پس از انتشار این خبر، احدی از مسئولان حوزه معاونت عمرانی استانداری نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداد. پس از آن بود که در سطح شهر، بنرهای تبریک به خاطر کلان شهر شدن ساری، نصب شد.

یک عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز پس از اظهارات شهردار، بر این موضوع صحه گذاشت. در این میان برخی از نزدیکان شهردار نیز یادداشت‌هایی را نوشتند.

در نامه مورخ 4 خردادماه 1393 وزیر کشور تصریح شد که ار تاریخ92/10/1 ارتقای درجه آن شهرداری (ساری) از ده به یازده مورد تصویب قرار گرفت.

همین ایام در قائم شهر نیز اتفاقاتی از این دست افتاد و رتبه شهرداری این شهر از 9 به 10 ارتقا یافت و هزینه هایی بابت اطلاع رسانی این موضوع صرف و به مردم شریف تبریک گفته شد!

در ذهن برخی شهروندان، پرسش هایی مطرح شده که ارتقای درجه شهرداری یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت: به موجب مواد 1 و 2 آيين‌نامه حقوق و مزاياي شهرداران‌ مصوب  1370/3/19 با اصلاحات بعدي هيأت‌وزيران، عدد مبنای حقوق و فوق‌العاده های شغل، جذب، تلاش و فوق‌العاده عمران شهرداران، بر مبنای درجه بندی شهرداری ها تعیین می شود.

برابر ردیف 3 ماده 6 آيين نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزايا به اعضاي شوراهاي اسلامي مصوب 1384/9/2 با اصلاحات بعدي 1385/12/20 پرداخت حق جلسه به اعضاي شوراي شهر (غير كلان شهرها) حداكثر ساعات جلسه (در ماه)، هر ساعت 60/1 حقوق و مزاياي شهردار همان شهر بدون احتساب حق عمران پرداخت می گردد.

اعلام شده که شهر ساری کلان شهر شد. حال چه مزایایی برای شهر یا شهروندان وجود دارد؟

مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 مرکز آمار ایران، شهر ساری دارای 296.417 نفر جمعیت است.

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 88/1/31، شهرهاي بالاتر از 500 هزار نفر را به عنوان كلانشهر تعيين نمود. ولی تبصره 2 ماده 39 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17 با اصلاحات و الحاقات بعدي، پیش بینی نمود 20% عوارض و جرائم شهرداری ها براساس شاخص جمعيت بین كلان شهرها توزیع شود و منظور از کلان شهرها "شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت" است.

برخی شهروندان می گویند وقتی ما می خواهیم عوارض را الکترونیکی بفهمیم و مجازی واریز کنیم، شهرداری ها این امکان را برای مان فراهم نمی کنند، ولی برای ارتقای درجه با پیامک و امکانات دیگر مجازی، چه خوب اطلاع رسانی می کنند یا شهر را کلان شهر می پندارند!

شهروندانی که نحوه دخل و خرج شهرداری شان را نمی دانند تا بفهمند مدیران محلی چه قدر از درآمدشان را به درستی وصول می کنند تا رفاه عمومی را بیشتر کنند و چه مقدار در خرج شان انضباط دارند، می خواهند چه که شهرداری شان درجه چند باشد یا شهرشان، کلان شهر شود؟

مناسب است هنگام اطلاع رسانی ابتدا ضرورت دانستن را اولویت بندی کنیم تا با شناخت عمومی بر رفع مقداری از نیازها یا حقوق شان، مردم را شاد و دلگرم کنیم.

در همین آبگرفتگی و سیل چند روز پیش، شهروندی می گفت: ما کلان شهر نمی خواهیم، نگذارید آب، زندگی ما را ببرد.