دوشنبه 19 خرداد 1393-23:51

دیانی: نگاه گزینشی نداریم

معاون فرهنگی دانشگاه مازندران: فرهنگ ما صرفا مساوی با آموزه‌های دینی نیست/باید از دانشجویی که پایان‌نامه‌اش را درباره مسائل بومی تدوین می کند، حمایت‌هایی صورت گیرد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: پس از انتصابات حجت‌الاسلام دکتر محمود دیانی به سمت معاون فرهنگی دانشگاه مازندران، برنامه های فرهنگی و هنری رونق تازه ای یافت که با استقبال دانشجویان، استادان و کارکنان بزرگترین دانشگاه استان روبه رو شده است. با دیانی درباره برخی مسائل فرهنگی دانشگاه مازندران گفت و گو کردیم.

*هر چند مدت کوتاهی است در این سمت قرار گرفته اید، اما مهم ترین برنامه‌های فرهنگی دانشگاه را توضیح دهید.

دیانی: شان معاونت فرهنگی، سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه فرهنگ و اجرای بعضی از برنامه‌ها است. فضا فراهم است تا گروه‌‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی دیده شوند و ابراز وجود کنند و نگاه گزینشی نداریم.

در حوزه غنی‌سازی فرهنگی دانشجویان باید برنامه‌ریزی کنیم و همچنین برای حفظ حقوق دیگران هم باید شاخص داشته باشیم. در حوزه فرهنگی دانشگاه هم شاخص‌های فرهنگی تعریف کردیم.

* توجه به مسائل بومی را در برنامه‌های فرهنگی تا چه حد لحاظ می‌کنید؟

دیانی: فرهنگ ما صرفا مساوی با آموزه‌های دینی نیست، بلکه فرهنگ شاکله‌ای خیلی وسیع‌تر از آموزه‌های دینی دارد. باید یادمان باشد که دین بخش قابل توجه و پر اهمیت فرهنگ ما است. در قالب کانون‌هایی که در دانشگاه تعریف کردیم از مسائل بومی هم حمایت می‌کنیم.

حداکثر تلاش دانشجویان بعد از دفاع از پایان‌نامه این است که مقاله‌ای تهیه کند تا نمره دفاعیه‌اش افزایش یابد. باید برنامه‌ای لحاظ کنیم تا از دانشجویی که پایان‌نامه‌اش را درباره مسائل بومی تدوین می کند، حمایت‌هایی صورت گیرد.

*با حضور شما  و دکتر اصغری آقمشهدی در راس دانشگاه، ارتباط دانشگاه با رسانه‌ها چگونه خواهد بود

    دیانی: اعتقاد داریم رسانه‌های استان می‌توانند خیلی در اجرای برنامه‌های فرهنگی دانشگاه نقش‌آفرین باشند، اما نوعی از هم گسیختگی بین دانشگاه و دستگاه‌ها با رسانه می‌بینم.

وقتی بانک به این نتیجه می‌رسد که در دانشگاه شعبه ایجاد کند چطور رسانه به این نتیجه نمی‌رسد که حضور مستمر در دانشگاه داشته باشد و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه را پایش کند؟

*دانشگاه با سازمان‌های فرهنگی خارج از حوزه کاری تان هم ارتباط و یا تفاهم‌نامه دارد؟

دیانی: حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه به عنوان دانشگاه منتخب در استان، در بسیاری از حلقه‌های فرهنگی عضو است که شاید انتظار این حلقه‌ها حضور رئیس دانشگاه به صورت شخصا در این جلسات باشد که البته این مسئله مقدور نیست. این برنامه‌ها به معاونت فرهنگی دانشگاه موکول شده است. در قالب سیاست‌های کلان، ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها در استان از سوگیری‌های اصلی ما است. شاید تاکنون کارشناس ویژه‌ای برای این کار نبوده است اما یک کارشناس ویژه برای این امور انتخاب می‌کنیم.