شنبه 24 خرداد 1393-23:40

صالحی امیری:

نمی‌توان نقش اصلاح‌طلبان را در انتخابات انکار کرد

گزارش+عکس+حاشیه های همایش نخستین سالگشت انتخابات 24 خرداد/ساری، سالن هلال احمر


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: بزرگداشت نخستین سالگشت حماسه 24 خرداد، در سالن هلال‌احمر مازندران با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، مسئولان استانی و کشوری و حضور گسترده اعضای شورای شهر ساری برگزار شد.

در حالی که بعد از ایجاد اختلال در برنامه بزرگداشت 24 خرداد در شهرستان آمل، بیم آن می‌رفت که اخلال‌گران برنامه ساری را هم به هم بزنند، این برنامه با سخنرانی لیلا مومنی از فعالان اصلاح‌طلب، دکتر کریمی مله معاون سیاسی استاندار مازندران در دولت اصلاحات و صالحی امیری معاون رئیس‌جمهور برگزار شد و اخلالی هم در روند همایش پیش نیامد.

سید رضا صالحی امیری بخش‌های ابتدایی سخنان خود را به حضور مردم ساری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اختصاص داد.

وی اظهار داشت: اگر خاطرات انتخابات 92 را بنویسم به اندازه یک کتاب بزرگ است و یک فصل از این کتاب را باید به ساری اختصاص دهم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه جوانان شهرستان ساری در خیزش بزرگ اجتماعی، حماسه‌ای خلق کردند، افزود: ساری فصل پایان افراط، تفریط، فساد و تباهی بود.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه بنیان‌های دولت در ساری بنا گذاشته شد، تصریح‌کرد: امروز دولت و مسئولان باید پاسخ مثبت به مردم و جوانان پرشور بدهند.

صالحی امیری با بیان اینکه شهرستان ساری در انتخابات 92 چهره‌ای متفاوت از دیگر شهرها داشت، خاطرنشان‌کرد: ساری را باید قهرمان انتخابات 24 خرداد تلقی کرد.، اما ما ادراک ساری؟

این مسئول افزود: جوانان این شهر به سینه تهمت و تخریب، دست رد زدند و این به معنای حضور و ظهور عقلانیت و اخلاق بود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 را انکار کرد، ادامه داد: نقش اصلاح‌طلبان در حرکت و خیزش دولت، بسیار ارزشمند بود.

صالحی امیری با بیان اینکه تفکر باطلی مبنی بر انتخاب از پیش تعیین شده در حال ریشه زدن بود، تصریح‌کرد: عده‌ای می‌خواستند مردم را به این باور برسانند که فصل انتخابات آزاد تما شده و به بایگانی رفته است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش می‌کردند این مفهوم را زمزمه کنند که رئیس‌جمهور از قبل تعیین شده است، ادامه داد: اما برداشت ما از نظام اینگونه نبود.

این مسئول با بیان اینکه ابطال فرضیه نتیجه از پیش تعیین شده، از دستاوردهای انتخابات 92 بود، اظهار داشت: گردش نخبگان در کشور به رسمیت شناخته شد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه عده‌ای با فضاسازی تلاش می‌کردند صندوق‌ها را تصاحب کنند، افزود: اما مردم ما، انسان‌های پیچیده‌ای هستند و نگاه‌های گاهی غم‌آلود و گاهی خندان دارند اما نمی‌توان تعیین کرد که چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی خاطرنشان‌کرد: جامعه ساکت بود اما در آرای خود، دیدگاهشان را به صندوق‌ها تحمیل کردند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش می‌کردند با  نزدیک کردن خود به رهبری، این گونه نشان دهند که با دیگران تفاوت دارند، ادامه داد: اما رهبری فرمودند رای مردم حق‌الناس است و همه گروه‌ها باید در انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه عده‌ای با رمالی سعی کردند به مردم بگویند نامزد خاص وجود دارد، افزود: اما فهمیدند مردم فریب آنها را نمی‌خورند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه های ملی با اشاره به اینکه اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل از دستاوردهای انتخابات 92 بود، یادآور شد:  انصاف نیست موجی که خاتمی در انتخابات ایجاد کرد را نادیده بگیریم، همه باید قدردان این فضت باشیم. هاشمی هم با همه ظرفیت به میدان آمد و از آبرو و اعتبار خود برای انقلاب و انتخابات هزینه کرد. هم چنین نقش سید حسن خمینی را نمی‌توان فراموش کرد که به عنوان یادگار حضرت امام در این پدیده حضور جدی داشت و نقش ناطق نوری را به عنوان نماینده اصولگرایان معتدل باید قدر دانست.

 

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به دنبال کسب قدرت نبودند بلکه تغییر می‌خواستند، گفت: این ممکن نبود مگر اینکه عقلانیت سیاسی در کشور به رشد رسیده باشد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه اعتماد مردم و جوانان به نظام سیاسی، اتفاق دیگری است که کمتر به آن پرداخته شده است، ادامه داد: همه خسته از اینکه امکان تغییر وجود ندارد اما به یکباره نیروی جوان به نظام اعتماد می‌کند که رای او دیده و خوانده می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اعتماد به نظام، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که داریم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در انتخابات 92 کمترین امکانات را در اختیار داشتیم، متذکر شد: نقش زنان هم نباید نادیده گرفته شود، زنان در انتخابات 92 انقلابی به پا کردند.

این مسئول با بیان اینکه عده‌ای خود را قیم مردم می‌دانند و به شدت از آرای ملت ناراضی هستند، خطاب به این افراد اظهار داشت:  حق ندارید برای مردم تعیین تکلیف کنید.

وی با اشاره به اینکه در طی هشت سال، هزینه‌های گزافی به ملت تحمیل شد، افزود: هشت سال در عرصه خارجی، فرصت را به باد دادند و امروز طلبکار هم هستند.

صالحی امیری با بیان اینکه در عرصه سیاسی، ملت را تجزیه کردند، گفت: آقایانی که در این هشت سال از دولت حمایت کردند باید هزینه‌های سنگینی که به مردم تحمیل شد را پاسخ بدهند..

صالحی امیری با بیان اینکه گردش سیاسی مبتنی بر اندیشه امام راحل و رهبری است، یادآور شد: در زیر چتر این دو بزرگوار، گروه‌های مختلف از چپ و راست، زیست می‌کردند اما جریان جاهل و رمال  در میان مردم تجزیه به وجود آورد و جامعه را دچار اغتشاش کرد.

وی با اشاره به اینکه در آن شرایط کسی احساس امنیت نمی‌کرد، گفت: ما وارث این وضعیت هستیم. در حوزه مدیریتی اگر بدانید چه جنایتی کردند. دیر آمده بودند و زود می‌خواستند بروند

صالحی‌امیری با بیان اینکه یکی از مصوبه‌های دولت گذشته که ما آن را رد کردیم واردات دوهزار خودروی لوکس توسط یکی از نزدیکان آنها بود، افزود: فساد گسترده‌ای در میان لایه‌های مدیریتی به وجود آمده بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم وارث 200 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبلی است.

این مسئول با بیان اینکه دروغ به یک فرهنگ تبدیل شده بود، افزود: چون کسی دروغگو را مواخذه نمی‌کرد. رئیس‌جمهوری و دولت‌مرد امانتدار مردم است و حق ندارد جز شفافیت با مردم بگوید.

صالحی امیری با اشاره به اینکه امروز آن ابر سیاه از سر ما دور شده و نسیم صداقت و پکی جاگیزین می‌شود، ادامه داد: روحانی به دلیل اینکه در تراز ملت است، مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: پیام روحانی به شما این است که در بازی مناقشه‌آمیزی که دیگران برای شما ایجاد می‌کنند وارد نشویم. رسالت شما انسجام، اخلاق‌گرایی و تحمل مخالف است. البته مخالب با تخریب متفاوت است.

وی با بیان اینکه پیام ما هم به شما این است که به کمک مدیریت استانی و دولت بیایید، تصریح کرد: غفلت کردیم و در یک سال گذشته کمتر با شما تماس گرفتیم. تنها سرمایه ما نیروی اجتماعی است. بدون موتور محرکه جوان و نیروهای وفادار به نظام و دولت، امکان رسیدن به هدف وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر جای مقامات استان مازندران بودم از خیزش اجتماعی جوانان ساری در 24 خرداد فیلم می‌ساختم چراکه جوانان و مردم ساری منشا تحول 24خرداد و قابل تجلیل هستند.

*گفتمان اعتدال، مرحله جنینی را سپری می‌کند

دکترعلی کریمی‌مله در  این مراسم اظهار داشت: 24 خرداد برای ما نمایانگر یک انتخاب نه بین سیاهی و سفیدی بلکه انتخاب بین دو راه بود.

وی ادامه داد: راهی که به قهقرای علمی، تنزل منزلت و وحدت ملی و گسست‌های جامعه ختم می‌شد و راه دیگری که تعامل نیروهای سیاسی، زیر یک سقف آمدن و دفاع از حقوق ملت را نشان می‌داد.

کریمی‌مله با بیان اینکه مردم راه دوم را انتخاب کردند تا منزلت ملی ارتقا یابد، افزود: ملت ما نشان داد با فراست به راه دوم علاقه دارد.

معاون سیاسی استاندار مازندران در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم این رخداد را به حافظه جمعی که تداوم‌بخش زیست امروز است تبدیل کنیم، ادامه داد:‌ عرصه سیاست اخلاقی ما را به رفتار درست رهنمون می کند اما اخلاق سیاسی از هر ابزار برای منکوب بهره می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه فضا برای بزرگداشت روزهای مهم پیدا نمی‌کنیم، افزود: همه روزهای تاریخی و مهم باید به یک اندازه قدر دانسته شود که البته در بعضی مواقع این اجازه را به ما نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه گفتمان اعتدال، مرحله جنینی را سپری می‌کند، تصریح‌کرد: تا رسیدن به مرحله تکامل و باروری زمان زیادی لازم است و بسیار عجولانه است که در یک سال گذشته دولت را نقد یا تجلیل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران یادآور شد: هنوز نیازمند زمان هستیم که دولت کارنامه‌ای از خود نشان دهد.

این فعال سیاسی ادامه داد: همه کسانی که دلبسته گفتمان اعدال هستند مسئولیت شان بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، آغاز شده است. بارور کردن گفتمان اعتدال، وظیفه هر یک از ما است.

وی گفت: بر خلاف بسیاری از دوستان که از نظر حب و بغض سیاسی، نگاه کراهت‌آمیز به منتقدان دارند اما من معتقد هستم منتقد باید در جامعه باشد.

کریمی‌مله با تاکید بر لزوم حضور منتقدان در جامعه، افزود: کارکرد مخالفان، به نفع گفتمان اعتدال است.

وی ادامه داد: اگر عده‌ای با اظهار دلواپسی بر سر راه گفتمان اعتدال قرار می‌گیرند نباید مایه نگرانی ما باشد. نگرانی زمانی است که نسبت به مسئولیت خود غفلت کرده باشیم و ساده‌انگارانه است که بعد از انداختن رای در صندوق، تصور کنیم مسئولیت ما به پایان رسیده است.

کریمی‌مله یادآور شد: تدبیر، عقلانیت، آرامش، ثبات و ... نقاط کلیدی است که مخالفان به دنبال هدف قرار دادن این نقاط هستند. می‌خواهند با ایجاد اقدامات متوالی بگویند جامعه ناامن و بی‌ثبات است و گفتمان اعتدال که در صدد ترمیم شکاف‌های اجتماعی بوده، موفق عمل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه این عده با مخالف‌خوانی‌ها می‌خواهند وارد فضای پوشالی شوند و ما نباید با اینها وارد این عرصه شویم،  اظهار داشت: اقلیت نمی‌تواند آستانه نقش‌آفرینی خود را بر اکثریت تحمیل کند. رسالت ما است که اجازه ندهیم اقلیت، پا را از گلیم اقلیت بودن خود فراتر بگذارد.

کریمی‌مله با بیان اینکه از زمان مطرح شدن گفتمان اعتدال، تا به امروز همواره بین اعتدال و اصلاحات مسئله بوده است، پرسید: اصلاحات کجای این گفتمان قرار دارد؟

وی با اشاره به اینکه اعتدال و اصلاحات، فصول مشترک زیادی دارند، اسندلال کرد: تدبیر باوری، قانون باوری، شایسته گزینی و اعتقاد به جامعه مدنی فصل مشترک این دو گفتمان است. از همین زاویه بوده که اصلاح‌طلبان به حمایت از روحانی اقدام کردند. برای رسیدن به آن از تجریه‌های تلخ هشت ساله عبور کردیم که هزینه‌های هنگفتی به حیثیت، هویت و امنیت ما وارد کرد.

کریمی‌مله متذکر شد: 24 خرداد هم‌افزایی گفتمان اعتدال و اصلاحات بود. نباید گفت اصلاح‌طلبان در انتخابات چقدر وزن داشتند. امروز عرصه وزن‌کشی نیست. نوع تاکتیکی که انتخاب کردند تعیین کننده معادله بود. اصلاح‌طلبان با دوراندیشی توانستند رای‌گیری استراتژیک انجام دهند.

وی با بیان اینکه در این جریان تاریخی نباید مطالبات زیادی را متوجه دولت کنیم، افزود: ظرفیت‌های اجرایی دولت محدود است و  انتظارات زیاد.

کریمی‌مله با اشاره به اینکه اینگونه نیست که جریان اعتدال در مسیر صاف و هموار پیش برود، گفت: اما بسترهایی وجود دارد و ما به آن روز امیدوار هستیم.

*نت‌های اعتدال را مردم ساختند

لیلا مومنی از فعالان اصلاح‌طلب و همچنین مشاور استاندار مازندران در امور بانوان هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

مومنی گفت: مردم ایران در انتخابات 24 خرداد به پیام صلح و دوستی، تعامل سازنده با جهان مبتنی بر حفظ منافع ملی و دوری از افراط و تفریط ها پاسخ آری داد.

وی با بیان اینکه اکنون یک سال از آن حماسه گذشته است، افزود: حماسه‌ای که با رهنمودهای رهبری به کسانی که حتی از نظام گلایه‌مند هستند اما به کشور علاقه دارند را هم پای صندوق‌های رای کشاند و به فرموده ایشان، ما در پی خلق یک حماسه هستیم، این انتخابات حماسه شد تا سربلندی ملت ایران در جوامع بین‌المللی رقم بخورد.

مومنی با اشاره به اینکه اینجا ایران است و کشور در مقطع حساس کنونی آبستن تدبیرها، امیدها و  هوای تازه است، افزود: نخستین سالگرد انتخابات 24 خرداد، عظمت، کرامت و منزلت ایران اسلامی سربلند در این 10 ماه تلاش راستگویانه است.

مشاور استاندار مازندران در امور بانوان خاطرنشان کرد: تلاشی از سر قانون‌مداری که از زمان معرفی کابینه در زمان تحلیف، نشان از عزم جدی در کشیدن خط بطلان بر بی‌قانونی، بی‌نظمی و افراطی‌گری بود که با حسرت و تاسف به یک شیوه مدیریتی بدل شده بود.

وی با بیان اینکه مردمان خطه شمال گرد هم آمدند تا ارمغان دولت از صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای و صلح‌طلب بودن مردم را با ارائه طرح جهان عاری از خشونت پاس بدارند، گفت: ارمغان 24خرداد احیای سرمایه بزرگ اجتماعی و اعتماد عمومی مردم است که ابتدا به رای خود و به بعد به نظام و محقق شدن حق‌الناس بودن رای مردم، اعتماد کردند.

مشاور استاندار مازندران در امور بانوان خاطرنشان کرد: ارمغان 24 خرداد رفراندومی بود بر انتخاب قانون بر بی‌قانونی، اعتدال بر افراط و تفریط، راست‌گویی بر دروغ و اتهام، صلح و دوستی در مقابل همراهی با سیاست‌های ایران‌هراسی دشمنان، رونق کسب و کار و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در مقابل تحریم‌های ظالمانه و اختلاس‌های میلیاردی.

وی تصریح‌کرد: روحانی از جنس اعتماد و حقوق‌دان است و پیام‌آور وحدت برای مردمانی که مقتدرانه پای انتخاب مردی ایستادند که سیاست را از آن همه می‌داند. یک ملت، یک دولت و یک حکومت. هیچ جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند. روحانی هاله نور ندارد و اسطوره نیست، معجزه هم نمی‌کند اگر همراهی مسئولان و مردم در کنار هم نباشد. به دنبال مدیریت جهانیس هم نیست، او آمده تا بگوید خواست ملی در دولت سیطره دارد. تا با گفتمان عقل و خرد بگوید کشور از آن مردم است. هرچند گروهی با زبان تکریم سخن نمی‌گویند پاسخ ما به آنها صلح و آشتی و برادری است.

مومنی با اشاره به اینکه میزان وفای به عهد دولت، میزان ارتقای وضعیت کشور در 10 ماه گذشته است، اظهار داشت: تنها در ححوزه اقتصادی، کیلومتر شمار تورم، سرعت پایین‌تری را نشان می‌دهد و مشارکت آحاد گروه‌های سیاسی، نشان از رای آری به زنده باد زندگی دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: ارمغان 24 خرداد سلام و درود و کرامت بر دانشجویان، دانشگاهیان و کارگران و بازگشت ثبات و آرامش و سعی و تلاش در مسیر سیاست‌های برابری حقوق اجتماعی زنان و مردان است. حضور نخبگان و ظرفیت‌های به کار گرفته شده و قدم برداشتن در راه و نجات اقتصاد کشور با اعتقاد به علم و دانش و خرد جمعی.

مومنی خاطرنشان‌کرد: یک سال گذشته است که روی سخنم با دلشوره‌هایی است که دیر از خواب بیدار شدند و اگر دست یاری ما دلواپس‌ترتان نمی‌کند بیایید در کنار هم باشیم و ترجمان و مفسران حقیقت‌جوی قرآن و کلام پروردگار باشیم. لا اکراه فی‌الدین اگر مسئولان صادقانه و دین‌‌دار عمل به کلام وحی داشته باشند خود مردم مسیر صحیح را انتخاب خواهند کرد. تدبیر ملت، دست یاری بر شانه‌های استوار دولت است که دوستدار نظام و مردم است.

وی با بیان اینکه شایسته است مسئلان از فرصت خدمتگزاری در دولت اعتدال به نحو مطلوب در راستای اراده ملت برای توسعه و همگرایی استفاده کنند، یادآور شد: کسانی که هنوز آهنگ اقدامات شان با ساز دولت تدبیر و امید کوک نیست، بدانند نت‌های اعتدال را مردم ساختند و ساز ناکوک را می‌فهمند.

*حاشیه ها:

-سالن هلال احمر ساری خیلی سریع از جمعیت پر شد و چون صالحی امیری در بابل هم سخنرانی داشت، برنامه با تاخیر آغاز شد.

- مجری برنامه لطف الله محمد نژاد -رییس ستاد سابق دکترروحانی در ساری- بود که لابلا بیشتر از سخنرانان حرف زد و شعر خواند.

-پرخیده از خوانندگان سنتی ، سمفونی "که مازندران شهر ما" را پلی بک و در انتها از طاهایی و جانبازی -مسئولان پیشین استانداری- به خاطر حمایت مالی از این اثر تشکر کرد.

-چند کلیپ در همایش پخش شد که هر جا تصاویر خاتمی و روحانی نشان داده می شد، حاضران دست می زدند.

-علی حسن نژاد -شاعر سوادکوهی- به زبان مازندرانی مطلبی را در نقد وضعیت فرهنگی کشور گفت و شعر محلی خواند.

-استاندار مازندران، معاون سیاسی و تعدادی از مسئولان استانی همراه صالحی امیری وارد سالن شدند. محمد دامادی -نماینده ساری- هم دقایقی در همایش حاضر شد و سپس سالن را ترک کرد.

-حضور بانوان و جوانان در همایش قابل تامل و توجه بود.

-بعد از سخنرانی صالحی امیری، یک نفر از میان جمعیت فریاد زد که ما از شهرهای مختلف استان آمده ایم و  اتفاق سال گذشته مسجد جامع را فقط ساروی ها خلق نکردند و همه مازندران حماسه آفرید که صالحی امیری این نظر را پذیرفت و تایید کرد.

-نظم جلسه مطلوب بود و تنها در اواسط برنامه تعدادی از گنده لات های ساری و اراذل شهر قصد ورود به سالن را داشتند، که با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند.

در بخشی از مراسم لیستی را به دست صالحی امیری رساندند که در آن نام تعدادی از فعلان اصلاح طلب نوشته شده بود. قرائت این نام ها که گفته شده با لابی و فشار برخی اصلاح طلب نماها که باعث و بانی برهم خوردن جلسه دوم خرداد ساری شده اند، انجام گرفت، سبب اعتراض حاضران شد و یکی از میان جمعیت فریاد کشید: مگر همین چند نفر در انتخابات فعال بوده اند؟ چرا نام بزرگانی مثل دکتر کریمی مله را نگفته اید؟و...

- در پایان مراسم برخی از فعالان ستاد روحانی انتقادهایی را نسبت به وضعیت موجود، از جمله سرکار بودن برخی مدیران احمدی نژاد، کندی انتصابات و عدم تغییر فرماندار مرکز استان مطرح کردند. 

- در خاتمه همایش، در بیرون از سالن نیز عده ای دور دکتر علی کریمی مله را گرفتند و تقاضاهایی را مطرح کردند، از جمله این که فرماندار مرکز استان که هیچ نقشی در این همایش نداشت و باعث برهم خوردن برنامه دوم خرداد هم شد، چرا تغییر نمی کند؟ بانوی سالمندی نیز نامه ای را به دکتر کریمی مله رساند و از او خواست مشکلش را برطرف کند که کریمی گفت: من مسئولیتی در این دولت ندارم، اما نامه شما را به دوستان استانداری می رسانم.