شنبه 14 تير 1393-22:52

گزارش استاندار مازندران به رییس جمهوری

اعتبارات اندک دولتی/فلاح: چاره ای جز حضور سرمایه گذار نداریم

 ربیع فلاح: آن روز که تحریم را کاغذپاره می خواندیم باید به فکر تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های صنعتی که دامن ما را امروز گرفته، می بودیم.(گزارش مازندنومه از جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان)


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: صبح امروز جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور استاندار مازندران ، معاون برنامه ریزی و اشتغال و فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی در سالن شماره یک استانداری مازندران برگزار شد.

ربیع فلاح جلودار در ابتدای این مراسم که در راستای ابلاغ اعتبارات تملک دارایی ها و سرمایه ای شامل فصل و برنامه شهرستان ها برگزار شده بود، اظهار داشت: همان گونه که در دولت های قبل مرسوم بود، اولین نشست استانداران و رییس جمهوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه یکی از درخواست های استانداران از رئیس جمهوری افزایش اختیارات در استان ها بود، افزود: در این خصوص 18 مورد و آیین نامه مشخص شده است که پس از بررسی های نهایی ابلاغ خواهد شد تا استانداران مشکلات را د ر استان خود حل کنند و این مسایل به تهران کشیده نشود.

نماینده عالی دولت در مازندران به کاهش اعتبارات بودجه سال 93 به عنوان یکی دیگر از مسایل مطروحه استانداران در این جلسه اشاره کرد و گفت: موضوعات مشترکی هم مانند ملی شدن برخی پروژه ها در استان ها مورد اعتراض بود چرا که استانداران در این خصوص هیچ اطلاعی نداشتند و درخواست کردند تا ماهیت ملی به ماهیت استانی بدل شود.

فلاح جلودار گفت: متاسفانه مشخص نیست ارقام اعتبارات تخصیصی به این پروژه ها چقدر است و اگر استانداران به اعتبارات عمرانی اشراف نداشته باشند متاسفانه مشکلات تشدید خواهد شد.

وی همچنین مشکلات مسکن مهر استان ها را یکی دیگر از موارد مطرح شده در نشست استانداران و رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: در خصوص زیرساخت این واحد ها در دولت تصمیم گیری هایی شده است که امیدواریم به زودی اجرا و مشکلات مرتفع شود.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان مازندران به تشکیل کارگروه جهت اجرایی شدن برنامه سند ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم همه مدیران این حساسیت را به خرج دهند، چرا که با توجه به اجرایی شدن برنامه دوم و سوم توسعه باز هم نسبت به سند چشم انداز عقب هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از موارد سند برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز اجرا نشده است، به همین دلیل به استانداران این اختیار داده شده است تا در استان برنامه ریزی کنند و اگر دفاع درستی داشته باشیم می توانیم در سند ششم توسعه جایگاه خوبی داشته باشیم که البته این موضوع با تشکیل کارگروهی طی 15 روز آینده مشخص خواهد شد.

استاندار مازندران مهار تورم را یکی از شاخصه های اصلی موفقیت دولت تدبیر و امید دانست و تصربح کرد: با مهار تورم وضعیت نسبی آرامشی در جامعه برقرار شده است و تورم از 45 درصد به زیر 30 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار تورم در خردادماه سال جاری در کشور 26.2 درصد بوده است افزود: این آمار در استان مازندران 23.1 درصد است که نشان دهنده بهبود است.

فلاح استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را یکی از راه های موفقیت اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت: شخص ریئس جمهوری عنوان کردند که اگر سرمایه گذاری مشکلاتی دارد که به دلیل آن به زندان افتاده است، اگر سرمایه ای دارد راه اندازی شود تا بتواند جبران مافات کند.

وی در ادامه به موضوع دیگر نشست استانداران با رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: رییس جمهور گفتند که در خصوص بحث هسته ای اختیارات کاملی به وزیر امور خارجه داده شده و ایشان از حمایت رهبری هم برخوردارند.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران از گزارش خود به رییس جمهوری در حاشیه این نشست خبر داد و گفت: گزارشی خدمت ایشان تقدیم شد و گفتیم با توجه به اینکه آغاز موفقیت شما از سفر به استان مازندران بوده است ما منتظر حضور شما در استانیم که ایشان هم وعده دادند در آینده ای نزدیک به مازندران سفر خواهند کرد.

فلاح جلودار در ادامه سخنان خود در خصوص محور جلسه سخن گفت و ابراز داشت: اعتبار امروز تملک دارایی و سرمایه ای نسبت به نیاز ما اندک است که البته جای امیدواری است که 90 درصد این ارقام تخصیصی قابلیت اجرا خواهند داشت.

وی از سه هزار و 27 پروژه نیمه تمام استان خبر داد و گفت: 173 پروژه جدید هم در استان تعریف شده است که مربوط به خانه های بهداشت می باشد و دو هزار و 850 پروژه دیگر مربوط به پروژه های نیمه تمام است که با توجه به عنایت دولت انتظار می رود یک هزار و 235 پروژه که نیمی از پروژه های نیمه تمام محسوب می شود، امسال به بهره برداری برسد.

* بار اعتبارات را از روی شانه دولت برداریم

علی احسانی- معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران- نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع در سال جاری، امیدواریم از محل اعتبارات از سرجمع 155 میلیارد تومان 1235 پروژه را به اتمام برسانیم.

وی آثار تورمی را مهم ترین اتر طولانی شدن اجرای پروژه ها دانست و گفت: کاهش کیفی خدمات پیمانکاران، افزایش اشتغال ناپدار، ضغف دستگاه های نظارتی و کاهش سرمایه گذاری در استان را از دیگر تبعات طولانی شدن پروژه ها عنوان کرد.

احسانی ادامه داد: ریسک سرمایه گذاری با افزایش طول عمر پروژه در استان بالا می رود و ما تلاش کردیم تا پروژه های با درصد پیشرفت فیزیکی بالا را امسال در اولیت قرار دهیم تا به بهره برداری برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: باید بار اعتبارات را از روی شانه دولت برداریم و این مهم جز با استمداد از سرمایه گذاری بخش خصوصی مقدور نیست.

احسانی ابراز داشت: اگر بار اجرای پروژه ها بر دوش دولت باشد انجام کار به درازا خواهد کشید، برای مثال اگر ساخت فرودگاه رامسر در اختیار دولت باشد تا 10 سال دیگر نیز به اتمام نخواهد رسید و تجهیز هم نخواهد شد بلکه ما باید ریسک را بپذیریم و پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار گنیم.

وی اظهار داشت:در بودجه تخصیص یافته دستگاه ها تغییری ایجاد نخواهد شد و همه مدیران باید تلاش کنند تا از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنند.

* سه هزار پروژه تعریف شده است

ایرج ولیپور-مدیرکل برنامه و بودجه استانداری مازندران- هم در این جلسه با بیان اینکه رسیدن به فصل و برنامه اعتبارات سال 93 حاصل تلاش حدود سه هزار نفر- ساعت کار است، افزود: این برنامه ها در 16 فصل و 52 برنامه و حضور 110 دستگاه اجرایی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در حدود سه هزار پروژه تعریف شده، افزود:از 173 پروژه ی جدید، 151 پروژه مربوط به خانه های بهداشت است چرا که وزارت بهداشت تعهد کرده است تا با تامین 50 درصد اعتبارات پروژه هایی که 30 درصد آن از سوی استان تعریف شود و 20 درصد مابقی هم توسط کمیته امداد تامین اعتبار و جشن خانه های بهداشت را در بهمن ماه امسال در کشور برگزار شود.

* همه نیازهای خود را از استان مطالبه نمی کنیم

در ادامه برخی از مدیران کل دستگاه های اجرایی پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کردند که در برخی از مهم ترین این اظهارات آمده است:

- حیدرپور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی: بیش از 20 درصد اشتغال استان از بخش کشاورزی است، در حالی که اعتبارات مربوط به این دستگاه اندک است.

در فصل کشاورزی بیشتر توجه به برنامه هایی شده است که فیلم بگیرند و نوار ببرند اما باید بدانید که تولید دامی و کشت زارعی دارای این ویژگی نیست.

خواستار تشکیل کارگروه بخشی هستیم تا در هر شهرستان اولویت ها را تعیین کنند.

- یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای استان مازندران: با 3 درصد اعتباری که برای منابع آب استان اختصاص داده شده است تکمیل پروژه ها ممکن نیست.

- ذاکری مدیرعامل آبفای شهری استان مازندران: بدهی های برجای مانده از گذشته بسیار است و با اعتبار اندک قادر به تامین آن نیستسم. در عید و تابستان به دلیل گردشگر پذیر بودن با مشکل کبود آب روبرو هستیم که انتظار این است که بخش آب شهری به صورت ویژه دیده شود.

- عبداللهی مدیرعامل آبفار مازندران: 210 میلیارد تومان برای تکمیل 250 پروژه نیمه تمام استان اعتبار نیاز داریم که با این اعتبار اندک حتی قادر به حل مشکلات فعلی نیستیم. این اعتبار تنها برای پروژه ها تعریف شده است، در حالی که باید مشکل فرسودگی شبکه نیز حل شود.

- بابایی کارنامی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران: خواستار توجه جدی به حقوق 600 هزار کارگر و 120 هزار بازنشسته این دستگاه هستیم.

- اسد مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران: 80 کیلومتر از راه های روستایی استان آسفالت شده است که اگر حضور خیران در این بخش پر رنگ شود آسفالت 400 کیلومتر نیز دور از دسترس نخواهد بود.

- مختاری مدیرکل دامپزشکی استان: بیشترین تنوع محصول در استان را داریم اما به لحاظ اعتباری در رتبه 21 استان ها قرار داریم که کمتر از 15 درصد اعتبارات مصوب تخصیص می یابد. برای جلوگیری از یک هزار و 400 بیماری دامی که 850 بیماری بین انسان و دام مشترک است، نیاز است تا بخش خصوصی ورود پیدا کند و با آنها عقد قرارداد شود که البته کمبود اعتبارات در این بخش مشکلاتی را ایجاد می کند.

- ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: از همکاری مجموعه فرمانداران و تیم برنامه ریزی جهت تخصیص اعتبار برای ساخت مجموعه فرهنگی در دو شهرستان میاندورود و نکا، تشکر می کنیم.

- بزرگ نیا مدیر کل گردشگری استان: همه نیازهای خود را از استان مطالبه نمی کنیم و نیازمند اعتبارات ملی نیز هستیم که پیگیر این موضوع می باشیم. باید بگوییم بهترین فرصت ها در برنامه سوم توسعه دیده شده اما در برنامه چهارم و پنجم توسعه، این ظرفیت ها دیده نشد.

* اشتغال و رکورد همچنان مشکل اصلی استان است

ربیع فلاح جلودار –استاندار مازندران-در خاتمه این جلسه اظهار داشت:با توجه به مطالبی که گفته شد باید توجه داشت که بحث اشتغال و رکورد همچنان مشکل اصلی استان است.

وی به ضرورت رونق به فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: اعتبارات اندک دولتی برای سرمایه گذاری کافی نیست و نیازمندیم تا با ورود سرمایه گذارن این کار را انجام دهیم.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران از برگزاری همایش سرمایه گذاری طی یکماه آینده در استان خبر داد و گفت:هر عزیزی در شهرستان خود می تواند در این امر ورود پیدا کند و از سرمایه گذاران برای شرکت در این مراسم دعوت کند.

وی ادامه داد:آقای لاریجانی در این خصوص ابراز تمایل کردند که اگر این همایش برگزار شود ما حاضریم بیاییم و شرکت کنیم و مقدمات را برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم کنیم.

فلاح جلودار از انجام کارهای مقدماتی این همایش در استان خبر داد و اظهار داشت: کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری کشورهای اکو نیز فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت های گردشکری به سرمایه گذاران می باشد که اگر با برنامه ریزی درست انجام شود حتما فرصت های خوبی برای اشتغال فراهم خواهد آمد.

وی بار دیگر در خصوص تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیر مجاز در زمین های زراعی هشدار داد و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود و از این کار ممانعت شود، چرا که اگر ما به موقع اقدام می کردیم از تخریب این همه ساختمان که بالاخره جزو سرمایه کشور است جلوگیری می شد.

استاندار مازندران اعتبارات توسعه ریلی در استان را بسیار اندک دانست و ابراز داشت:ما می توانیم در داخل شبکه استان طرح های مطالعاتی را تدوین و سپس با جذب سرمایه گذار این نقشه های مطالعاتی را عملیاتی کنیم.

وی به آمادگی بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود به این بخش خبر داد و گفت: وظیفه ماست که زیر ساخت ها را آماده کنیم.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران با بیان اینکه تحریم ها مشکلات فراوانی برای کشور به وجود آورده است، افزود: آن روز که تحریم را کاغذپاره می خواندیم باید به فکر تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های صنعتی که دامن ما را امروز گرفته، می بودیم.

وی ادامه داد:دولت تصمیم خود را در این زمینه گرفته است و همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند دیگر دوران 84 تا 92 تکرار نخواهد شد.

فلاح جلودار در خاتمه از تلاش خبرنگاران و رسانه های استان در راستای اطلاع رسانی قدردانی کرد و گفت: رسانه ها نقش بی بدیلی در توسعه استان ایفا می کنند و فرصت های نشر و ترویج را در اختیار مدیران قرار می دهند.

وی گفت:رسانه ها اگر جایی نقد هم می کنند با دلسوزی است و بنده وظیفه خود می دانم از تلاش این عزیزان قدردانی کنم.